Sådan vinterbader du sikkert og trygt

Det er ikke uden risiko at vinterbade. Men føler du rådene her, er den største risiko ved vinterbadning, at du bliver afhængig af det.

Alle kan i princippet vinterbade, men har du forhøjet blodtryk eller hjerteproblemer, bør du lægge vejen forbi lægen først. Foto: Jacob Schubart


Læs også: Hvilken type vinterbader er du?

 Det er bare noget andet at bade om vinteren end om sommeren. Først og fremmest fordi vejret er voldsommere om vinteren, og fordi vandet er så koldt. Det betyder, at selv et lille uheld kan få alvorlige konsekvenser. Heldigvis kan du komme langt, hvis du bruger din sunde fornuft og følger baderådene.

Hvem kan vinterbade

Alle kan i princippet vinterbade, men har du forhøjet blodtryk eller hjerteproblemer, bør du lægge vejen forbi lægen først. Har du høj feber eller føler dig utilpas, skal du ikke vinterbade. Det samme gælder, hvis du har drukket alkohol eller taget euforiserende stoffer. Men for alle andre, er der ingen undskyldninger for ikke at prøve kræfter med det kolde gys.

Læg forsigtigt ud

Begynd med et kort dyp på ca. 10 sekunder. Efterhånden som du bliver mere rutineret, kan du forlænge tiden i vandet gradvist.

Bad aldrig alene

Bare nej! Bad aldrig alene. Falder du på trappen, eller får du et ildebfindende, er du prisgivet. Sørg for at være minimum to ad gangen og gerne tre. Så er der én til at hjælpe den tilskadekomne og én, der kan hente hjælp.

Læs også: Do’s and don’ts for vinterbadere

Pas på is på trappe og bro

Det er svært at holde badetrappen og broen fri for is, fordi man hele tiden slæber vand med op fra havet. Så gå forsigtigt og hold godt fast i gelænderet. Brug gerne neopren badesko med en god, kraftig bund, der står godt fast. Pas også på skaller på undersiden af trappetrinnene. De er skarpe og kan rive på bagbenet.

Hop aldrig på hovedet i det kolde vand

Lad være med at lege supermand. Tager du den med hovedet først, risikerer du at miste bevidstheden. Sænk i stedet kroppen stille og roligt i vandet.

Bliv ved trappen

Bliv tæt ved trappen. Hvis kroppen bliver for kold, kan det være svært at komme op, fordi kræfterne og følelsen i fingre og tæer forsvinder. Er der bølger, så sørg for at holde fast i et reb eller et gelænder. Det er ikke sjovt at miste fodfæstet i få grader koldt vand.

Undgå at hyperventilere

Det kan være svært at trække vejret stille og roligt, når du kommer i det iskolde vand. Men det skal du. Hvis du hyperventilerer, risikerer du at besvime – og dermed at drukne.

Læs også: Sådan overtaler du en ven til at blive vinterbader

Hvis der er is i vandet

Er der is i vandet, så sørg for at hullet er tilpas stort. Kanterne på isflagerne er skarpe, og du kan nemt skære dig. Du er så kold, at du ikke mærker det, før kroppen er varm igen.

Varm op

Varm dine muskler op inden (hop på stedet eller løb en tur), Behold badekåben på helt ud til vandkanten og sørg for at få den hurtigt på igen efter badeturen. Du kan også bruge en ponchos, der er beregnet til vinterbadere. Den er hurtig at tage på og er dejlig varm.

Køl ned

Kommer du direkte fra saunaen, skal du omvendt bruge et minuts tid på at køle kroppen ned inden du går i vandet. Det voldsomme temperaturskift fra sauna til iskoldt vand får nemlig blodtrykket til at stige voldsomt.

Hold hovedet varmt

Der forsvinder meget kulde ud af hovedbunden. Derfor kan det være en fordel at bade med en uldhue eller nogle af de specielle huer, der er designet til vinterbadning.

Læs også: Bo har vinterbadet i 15 år: ”Derfor blev jeg vinterbader”

Undgå at få kolde fødder

Du undgår det jo ikke helt. Kolde fødder er en del af fornøjelsen. Alligevel er det en god idé at bruge badesko. Ikke kun fordi vandet er koldt, men også fordi turen frem og tilbage fra vandet er iskoldt for fødderne.

God fornøjelse. Husk at passe på dig selv og hold øje med de andre vinterbadere.