5 gode grunde til at spise protein hver dag

De fleste ved, at kroppen bruger protein til opbygning af muskler. Men vidste du, at protein også har en betydning for både blodsukker og mæthed? Læs med og bliv klogere på proteins funktioner i din krop.

Vidste du, at antistoffer er proteiner, der dannes i immunforsvaret. Antistofferne beskytter kroppen mod fremmede organismer, fx bakterier, virus, svampe og parasitter. Foto: Colourbox

 1. Proteiner er kroppens byggesten

Proteiner er fundamentale byggematerialer i alle kroppens væv. Alle disse væv nedbrydes og genopbygges kontinuerligt, hvilket betyder, at vi skal have protein tilført gennem kosten for at vedligeholde vores væv.

Læs også: Protein efter træning er sjældent nødvendigt

Hver eneste celle i kroppen er delvist opbygget af proteiner. Cellerne er underlagt konstant slitage, opbygning og udskiftning. Op til 20 % af en færdigudviklet celle består af protein. Protein udgør størstedelen af de funktionelle enheder i cellerne fx transportproteiner, der sørger for at der kan transporteres stoffer ind og ud af cellen, samt enzymer, der sørger for at kemiske reaktioner kan forløbe i cellen.

2. Proteiner er afgørende for et velfungerende immunforsvar

Antistoffer er proteiner, der dannes i immunforsvaret. Antistofferne beskytter kroppen mod fremmede organismer, fx bakterier, virus, svampe og parasitter.

Antistofferne er særdeles effektive, da de er specialiserede i at genkende disse fremmede organismer, og derefter binde sig fast til dem. Herefter kan antistofferne blandt andet forhindre de fremmede organismer i at trænge ind i kroppen, de kan neutralisere giftstoffer og også tilkalde kroppens øvrige forsvarssystemer ved større ”angreb”.

Læs også: Meget protein eller meget kulhydrat?

Der findes flere millioner forskellige antistoffer i kroppen, så immunforsvaret har en enorm reaktionsevne. Ved mangel på antistoffer vil du øge din risiko for infektioner i kroppen.

3. Proteiner stabiliserer dit blodsukker efter et måltid

Vores blodsukker påvirkes af glukose (sukker) fra kulhydrater. Indtager du et kulhydratrigt måltid, så vil dit blodsukker stige markant i timerne efter måltidet indtil hormonet insulin har sørget for at transportere glukosen væk fra blodet og ind i cellerne.

Da proteiner ikke består af glukose, men derimod af lange kæder af aminosyrer, så vil protein i et måltid altså være med til at ”dæmpe” blodsukkerstigningen efterfølgende.

Læs også: Mad sprængfyldt med protein

Det er en rigtig god ide at undgå markante stigninger i blodsukkeret, da stigningerne ofte efterfølges af lavt blodsukker, som giver træthed.

4. Proteiner øger mætheden

Proteiner er komplekst opbygget, og det tager tid for enzymerne i mavesækken at lave den indledende spaltning af protein til mindre bestanddele. For at mavesækken har tilstrækkelig med tid til dette arbejde har lukkemusklen mellem mavesækken og tyndtarmen en vigtig funktion. Den sørger nemlig for at maden tilbageholdes i mavesækken og dermed ikke forlader mavesækken for hurtigt.

Protein sørger dermed for en langsom tømning af mavesækkens indhold, og dermed vil maden ligge i mavesækken i længere tid, og sidste ende sørge for en længere mæthedsfølelse.

Læs også: Behøver du virkelig den proteinbar eller -shake?

5. Protein fungerer som energikilde

Det er sådan, at kroppen prioriterer at bruge protein til vedligeholdelse af vævene i kroppen. Når det arbejde er udført kan der ske to ting med protein:

Den ene mulighed er, at protein omdannes til glukose, så det kan bruges som energikilde i kroppens celler. Hvis kroppens celler allerede har tilstrækkeligt med energi, ja, så er den anden mulighed at protein omdannes til fedt, og lagres i kroppens fedtvæv.