4 råd til dig, der kører tubeless på hookless fælg

Tubeless dæk vinder frem, men i kombination med hookless fælge kræver det en opmærksomhed på blandt andet dæktryk for at sikre både din egen og gruppens sikkerhed på landevejen.

Det kan ende i styrt, hvis du ikke har styr på dit setup med tubeless på hookless fælg. Foto: Lasse Olsson

De seneste år har tubeless dæk for alvor gjort sit indtog i cykelverdenen. Mange motionister og de fleste hold i det professionelle cykelfelt kører nu på et tubeless set-up.

Læs også: Hvad er tubeless, og er det noget for dig?

Til en start var tubeless dæk hæftet fast på fælgen via en hook. Men nu er der kommet hookless fælge på markedet, blandt andet fordi det ifølge producenterne mindsker vægten på fælgen.

Desværre er der flere eksempler på, at dæk hopper af og forårsager styrt med hookless fælge. Det kan derfor være til fare for sikkerheden - både for den enkelte, men også gruppen som vedkommende måske kører med. Derfor er det vigtigt, at du vælger dit tubeless set-up på et kvalificeret grundlag.

Med eller uden hooks

De fleste fælge i dag findes med hooks, som man kender det fra dagene med smalle dæk og slanger. Andre fælge kommer med mini-hooks, og andre igen helt uden hooks – de såkaldte hookless fælge.

Læs også: Komplet guide: Sådan vedligeholder du din racercykel

Hooked og hookless fælge er to forskellige designs til cykelhjul, der adskiller sig primært ved, hvordan dækkets kant interagerer med fælgen.

Hooked fælge:

  • Traditionelle fælge har en krog på den indre kant, hvor dækket sættes fast
  • De er pålidelige og har været standard i lang tid

Hookless fælge:

  • Fælgene mangler den traditionelle krogdesign
  • De er blevet populære, især til tubeless opsætninger, fordi de giver en mere sikker pasform og er lettere

Hookless fælge (t.v) og fælge med hook (t.h.)
Figur 1. Hookless fælge (t.v) og fælge med hook (t.h.)

Overhold anbefalingerne om dæktryk

Det har taget cykelindustrien en masse år at blive enige om internationale sikkerhedsanbefalinger, de såkaldte ISO-standarder, som specificerer hvordan fælge og dæk skal produceres og passe sammen, næsten som dæk og fælge til biler.

Læs også: Overtræner du på racercyklen? Her er 10 typiske tegn

Mange mærker påfører fælgene begrænsninger baseret på ISO-standarderne. Og mange dækproducenter påfører deres emballage med anbefalet indvendig fælgbredde, og om dækket egner sig til hookless eller hooked. Det anbefales på det varmeste, at man overholder de anbefalinger.

Hvis du kører med en hookless fælg og et kompatibelt tubeless dæk under det anbefalede maks. tryk, er risikoen for svigt lav. 

Overvejer du at bruge hookless fælge, bør du kigge efter:

Læs også: De bedste billige opgraderinger du kan lave på din landevejscykel
  • hvor meget dæktryk fælgen kan klare
  • hvilke dæk er hookless-kompatible
  • tjekke dækkets maksimale dæktryk
  • tage højde for temperaturen
  • tjekke at din pumpe er kalibreret ordentligt


I DGI Cykling håber vi, at artiklen her har gjort dig mere opmærksom på problemstillingen, og man blandt motionister og i cykelklubberne er opmærksomme på og taler om, hvilket udstyr I finder bedst og mest sikkert at køre på – og i øvrigt altid overholder de anbefalinger, som producenterne angiver ved deres materiel.

Hvis du er i tvivl, så spørg din lokale cykelklub til råds eller opsøg din lokale cykelmekaniker.