De bedste billige opgraderinger du kan lave på din landevejscykel
Du kan hurtigt købe dig fattig i dyre opgraderinger til din cykel, men er du smart, kan du faktisk komme rigtig langt relativt billigt. Her er de bedste billige opgraderinger, du kan lave på din landevejscykel.
Er du den heldige ejer af en landevejscykel, så ved du garanteret også, at tankerne om nyt udstyr ikke stopper ved anskaffelsen af cyklen. Der er altid noget, du kan opgradere!
Desværre er nyt udstyr ikke gratis, og går du efter de letteste, mest aerodynamiske og fedeste komponenter, kan sparepengene hurtigt få ben at gå på. Heldigvis er der en række opgraderinger, du kan lave, som giver god værdi for pengene.
Herunder får du ti af de bedste billige opgraderinger, du kan lave på din landevejscykel.
Dæk
Den bedste opgradering, du kan lave, er at skifte til andre dæk. De fleste nye landevejscykler sælges med et sæt forholdsvis billige dæk, som er gode all-round, men som ikke excellerer på noget punkt. Her har du virkelig mulighed for at gøre en mærkbar forskel, som ovenikøbet ikke koster alverden.
Er du på jagt efter maksimal fart og lav vægt, kan du anskaffe dig et par tyndere, lettere og hurtigere dæk. De vil spare dig en hel del watt i rullemodstand og en smule på vægtskålen.
Er du omvendt træt af at punktere, kan du kigge efter et sæt mere slidstærke dæk med bedre punkteringsbeskyttelse, som over tid vil spare dig for mange sure minutter stående i vejkanten med et fladt hjul.
Jeg anbefaler også, at du skifter til dæk, som er mindst 25mm og også gerne 28mm eller 30mm brede. Det gør en mærkbar forskel for komforten og har en minimal indflydelse på rullemodstanden.
Slanger
I samme boldgade er der overraskende meget at hente ved at skifte til andre slanger. En helt klassisk cykelslange er lavet i gummimaterialet butyl. Det er billigt, holder godt på luften og er forholdsvist slidstærkt. Det er bare ikke det hurtigste.
Er du på jagt efter ekstra fart, bør du overveje at skifte til enten at køre med et tubeless setup – altså uden slanger – eller som minimum skifte til latexslanger. Begge løsninger vil forbedre rullemodstanden betragteligt, og du vil samtidig spare vægt på en roterende del af cyklen.
Målt i kroner per watt sparet er det her måske den bedste opgradering, du kan lave.
Styr
Chancen for, at du har købt en cykel med et styr, der fra start passer helt perfekt til dig, er forholdsvis lille. Mange cykler rundt med et styr, som enten er for bredt eller smalt, eller hvor styrbukningen ikke er optimal for vedkommende.
Styret er et af dine få kontaktpunkter med cyklen, og derfor er det vigtigt, at det passer til dig. Det betyder rigtig meget for din komfort på cyklen. Opsøg din lokale cykelhandler eller en bikefitter og find ud af, hvilken styrbredde der passer til dig, og om styret skal have en dyb eller mere kompakt bukning.
Vil du spare watt eller vægt, kan du også hente en del relativt billigt ved at skifte styr. Et smallere styr er langt mere aerodynamisk end et bredt, selvom det muligvis betyder, at du går på kompromis med komforten. Derudover kan du spare nogle gram ved for eksempel at skifte til et styr i carbon eller lettere aluminium.
Kabler
En meget undervurderet opgradering er at skifte kablerne på din cykel. Hvis din cykel er forholdsvis ny, burde det ikke være nødvendigt, men kablerne slides med tiden og udsættes for lidt af hvert, afhængig af hvilke vejrforhold du cykler i. Måske har du endda bemærket, at gear og bremser ikke længere kører så godt som i starten.
Ved at give din cykel nye inder- og yderkabler til både gear og bremser kan du få den til at føles fuldstændig som ny igen. Det er virkelig en fantastisk følelse. Du kommer langt med et sæt helt almindelige kabler, men der findes også særligt lette eller letløbende versioner, som kan forbedre oplevelsen yderligere.
Har du hænderne skruet rigtigt på, kan du ovenikøbet selv skifte dem, og alternativt må du ned forbi din lokale cykelmand.
Saddel
Sadlen er dit nok vigtigste kontaktpunkt med cyklen, og den rette saddel betyder uendelig meget for din køreoplevelse og komfort. Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at en forkert saddel kan ødelægge hele oplevelsen. Derfor er sadlen en ultravigtig opgradering.
Der findes uendelig mange forskellige sadler, og chancen for, at din cykel er født med en saddel, der passer perfekt til dig, er meget lille. Døjer du med gener i ryg, skuldre, arme, hofter, knæ eller bagdel, kan meget af det sandsynligvis føres tilbage til sadlen.
Det er svært at sige noget generelt om sadler, fordi de er lige så forskellige, som vi mennesker er. Trenden går dog mod kortere og bredere sadler, end man traditionelt har kørt med. De fleste sadler fås i to eller tre forskellige bredder typisk fra omkring 130mm og op til omkring 155mm.
Hvis du på nogen måde kan få målt afstanden mellem dine siddeknogler, er det en god start. Du kan for eksempel sætte dig på et stykke bølgepap og så måle afstanden mellem de to mærker, som dine siddeknogler har lavet i pappet. Typisk skal du så lægge omkring 10mm til afstanden for at finde din optimale saddelbredde.
Derudover skal du overveje selve udformningen på sadlen. En helt flad saddel tilgodeser ryttere, der sidder meget foroverbøjet og aggressivt på cyklen, mens en mere kurvet profil giver mere støtte bagtil og er bedre for ryttere med en mere oprejst position.
Kassette
Kæmper du ofte med at finde det helt rigtige gear, eller skal du træde en ordentlig mølle for at komme op ad bakkerne? Så er din cykel sandsynligvis ikke udstyret med den rigtige gearing for dig. Men det kan du lave om på!
Ved at skifte kassetten bagpå kan du ændre cyklens gearing. For fem-ti år siden blev de fleste landevejscykler solgt med 11-25 kassetter, hvilket betyder, at der er 11 tænder på det mindste tandhjul og 25 på det største.
Det har den fordel, at gearene ligger tæt på hinanden, men til gengæld er gearudvekslingen ret lille. For langt de fleste vil det give meget mere mening at skifte til en kassette med mindst 28 tænder som det største tandhjul bagpå og også gerne endnu mere – særligt hvis du bor i et bakket område.
Det koster ikke alverden at skifte kassette, men næste gang du rammer din lokale bakke, vil du glæde dig over, at du har det helt rigtige gear til at komme op.
Styrbånd
Den nok billigste opgradering, du kan lave, er at skifte dit styrbånd. Det reducerer ikke rullemodstanden, det forbedrer ikke aerodynamikken, og du sparer nok heller ikke noget på vægtskålen. Men styrbåndet er trods alt et af dine kontaktpunkter med cyklen, så derfor skal det selvfølgelig være i orden.
Der findes styrbånd i forskellige tykkelser og materialer. Traditionelt var det lavet af cork, som er billigt, men som også er rimelig skrøbeligt og svært at holde rent og pænt.
Nu er der kommet flere mærker med mere højteknologiske materialer som for eksempel Lizard Skins, der er meget populært, som både giver en bedre stødabsorbering, er mere slidstærkt og nemmere at holde rent. Til gengæld koster det også mere.
Styrbåndet er også din mulighed for at pifte din cykels udseende lidt op. Generelt kan en cykel med beskidt styrbånd aldrig se helt ren ud. Traditionalisten vil altid vælge hvidt styrbånd, fordi det ser bedst ud, når det er nyt og rent, men det sikre, om end lidt kedelige valg, er sort.
Klikpedaler
Hvis du ikke allerede kører med klikpedaler og cykelsko, er det en af de første opgraderinger, du bør lave. Det gør en verden til forskel i forhold til at cykle i gummisko. Med cykelsko og klikpedaler kan du overføre kraft til pedalen i en større del af trådet, fordi du både kan træde og trække i pedalerne.
Derudover er en cykelsko langt stivere end en gummisko, hvilket giver en bedre kraftoverførsel, så du får mere fart ud af anstrengelserne. Det er ikke nogen helt billig investering at anskaffe sig cykelsko og klikpedaler, men til gengæld kan de forhåbentlig holde i flere år.
En del nyere ryttere har det svært med at sidde fastlåst i pedalen og frygter for eksempel ikke at kunne klikke ud, når de standser. Det tager også lidt tid at lære teknikken, men frygt ej – vi har alle været der engang, og før du ved af det, er bevægelsen så naturlig for dig, at du slet ikke tænker over den længere.
Rengøringsprodukter
Det er en fantastisk opgradering at investere i en række rengøringsprodukter, så du altid kan holde din cykel i tiptop stand. Det giver ikke kun større køreglæde, når du er ude at cykle – det forlænger også levetiden på din cykel og dit udstyr, hvilket sparer dig penge i længden.
Der findes et hav af forskellige rengøringsprodukter, men du kan nøjes med et par stykker. Det allervigtigste er en god degreaser. Det er det produkt, du sprayer, sprøjter eller smører på kæde, kassette og klinger, som effektivt fjerner olie og snavs. Tro ikke, at du kan klare det med varmt vand og sæbe – det fjerner ikke olien.
Det budgetvenlige valg er lampeolie, men det er ikke godt for hverken miljøet, dine fingre eller lakken på din cykel, så jeg anbefaler et cykelspecifikt produkt. Anskaf dig også gerne en specifik børste eller pensel med lange og måske stive hår, så du kan fordele degreaseren godt ned i kassetten og på pulleyhjulene.
Det er også en fordel med en cykelspecifik sæbe, shampoo, bike cleaner, eller hvad producenten nu kalder det produkt, som du vasker cyklens stel og øvrige komponenter med. Du kan klare dig med varmt vand og opvaskemiddel, men de cykelspecifikke produkter er udviklet til at fjerne skidt og snavs fra rammen, og så er de sandsynligvis også mildere mod lakken.
Vil du give dit kæreste eje lidt ekstra beskyttelse, findes der produkter, som du sprayer på efter vask. Det udtørrer fugt, så du undgår rust på metaldele, og så efterlader det en beskyttende hinde, som gør det sværere for skidt og snavs at sætte sig fast.
Sidst men ikke mindst bør du anskaffe dig en god kædeolie. Vær opmærksom på, at der findes olier til både tørre og våde forhold.
Hjul
Indrømmet, hjul er ingen billig opgradering, men hvis du kigger på, hvor stor en forskel hjulsættet kan gøre for køreoplevelsen, må det alligevel siges at være en af de bedste opgraderinger, du kan lave.
Hvis din cykel allerede har carbon- eller højprofilshjul, er der nok ikke meget for dig at hente her, medmindre pengene nærmest brænder i lommen på dig. Men hvis du er vant til at køre på et sæt halvtunge aluminiums- og lavprofilshjul, kan du ændre oplevelsen på cyklen radikalt ved at skifte. Nærmest mere, end hvis du skiftede rammen.
Et lavprofilshjulsæt vil typisk være lettere end et tilsvarende hjulsæt med en højere profil, men til gengæld er det mindre aerodynamisk. En lavere vægt vil du mærke på bakkerne, og hver gang du accelererer og træder cyklen i gang efter sving og stop, mens en bedre aerodynamik vil give dig højere fart ud ad flad, lige vej.
Skal det både være let, stærkt og stift, skal det være i carbon og med en høj profil, men der findes også masser af fede lavprofils aluminiumshjulsæt til mere spiselige priser. Der er masser af fine brugte hjulsæt til salg, så du kan eventuelt starte med at kigge her, hvis et nyt hjulsæt virker som en voldsom investering.