Komplet guide: Sådan vedligeholder du din racercykel

Hvornår har du sidst gjort din cykel ren? En ren cykel kører bedre og holder længere, og her guider vi dig til, hvordan du vasker og vedligeholder din cykel.

Hvis du bare stiger af cyklen, går ind i varmen og først returnerer, når du igen skal på cykeltur, kan du for det første være ret sikker på, at kæden er godt rusten, og at bremserne er blevet sløve. Foto: Colourbox

En ren cykel er en god cykel.

Indrømmet, der er flere faktorer, der har indflydelse på, om en cykel er god eller ej, men hvis du sørger for at vaske og vedligeholde din cykel regelmæssigt, får du med garanti større køreglæde og færre problemer.

Hvis du har været på en hård træningstur, skal du indtage den rigtige kost og få rigeligt med søvn, for at du kan præstere optimalt igen dagen efter. Hvis du går direkte over i havearbejde og slutter dagen med junk-food, skal du nok ikke regne med diamanter i benene i morgen.

Det samme gælder for din cykel. Du slider på den, hver gang du kører på den og specielt i dårligt vejr. Hvis du bare efterlader den og ikke rør den, før du igen skal på cykeltur, kan du ikke forvente, at den bliver ved med at fungere optimalt.

Der er heldigvis mange ting, du kan gøre, for at sikre, at din racer bliver ved med at køre som smurt.

Vask din cykel

Det første, vigtigste og nok også mest simple tip er at vaske sin cykel. Når det er varmt og tørt, er behovet mindre, og du kan nøjes med at gøre det måske én gang om ugen, alt efter hvor meget du cykler. Men er det koldt og vådt, har din cykel klart bedst af at blive vasket efter hver tur. Ja, hver tur!

Når vejene er våde, sprøjter hjulene vand op på cyklens øvrige komponenter. Med i vandet følger skidt, snavs og sand fra vejen og måske endda salt, hvis det har været frostvejr. Denne farlige cocktail blandes med cyklens bevægelige dele såsom kæde, kassette, klinger og bremser, hvor sand og skidt skaber ekstra friktion og derfor slider ekstraordinært meget på delene.

Hvis du bare stiger af cyklen, går ind i varmen og først returnerer, når du igen skal på cykeltur, kan du for det første være ret sikker på, at kæden er godt rusten, og at bremserne er blevet sløve. Og så fortsætter du ellers, hvor du slap sidst, med det ekstraordinært store slid på delene, når du cykler.

Inden længe vil du have slidt kæde, kassette, klinger, pulleyhjul og bremseklodser så meget ned, at hele molevitten skal skiftes. Og fortsætter du i samme spor, går der ikke meget længere, før det også er nødvendigt med hjul- og kranklejer.

Sådan gør du

En grundig vask er klart at anbefale. Er du presset på tid, kan en hurtig tur med haveslangen eller på tankstationen være bedre end ingenting, men det er vigtigt, at du tørrer cyklen godt bagefter, så de bevægelige dele ikke ruster.

Der findes et hav af cykelspecifikke rengøringsprodukter, der kan gøre livet lidt lettere, men er du på budget, kommer du langt med et par gode børster, opvaskemiddel og lampeolie.

  1. Start med at skylle cyklen med vand. Sprøjt alt synligt sand og skidt væk fra rammen og komponenterne.
  2. Hæl en smule degreaser eller lampeolie op i en skål eller en gammel dunk. Tag en lille børste eller pensel og gerne med stive hår. Dyp børsten i degreaseren og påfør den på kæde, klinger, kassette og pulleyhjul. Sørg for, at degreaseren er godt fordelt over hvert et kædeled. Brug hellere lidt for meget degreaser end lidt for lidt. Brug aldrig degreaser på bremsekaliberen eller skiverne, hvis du kører med skivebremser.
  3. Bland varmt vand med dit cykelspecifikke rengøringsmiddel eller almindeligt opvaskemiddel. Tag en anden børste og vask cyklen grundigt med sæbevandet oppefra og ned. Husk også hjulene. Undgå at vaske de områder, du har smurt ind i degreaser.
  4. Nu har degreaseren fået lov at arbejde lidt. Du kan eventuelt hjælpe den det sidste stykke på vej med en stiv børste. Skyl så kæde, klinger, kassette og pulleyhjul godt igennem med rent vand for at få degreaseren af. Du kan tage din børste eller en svamp til at fjerne det sidste. Hvis degreaseren ikke har fjernet al olie og snavs, kan du give den en omgang til.
  5. Tag et gammelt håndklæde eller lignende og tør cyklen. Kør kæden godt igennem håndklædet, så du er sikker på, at den er helt tør inde i leddene.
  6. Når du har tørret kæden, kan du påføre den et lille lag olie eller voks, så du er sikker på, at den ikke ruster.
  7. Til sidst stiller du optimalt set din cykel i et tørt og varmt rum, hvor den kan få lov at tørre helt, inden den igen skal ud på landevejene.

Smør de bevægelige dele

Du har nok allerede styr på, at der skal olie på kæden. Men vidste du også, at du kan forlænge levetiden på andre af cyklens bevægelige dele ved at smøre dem med olie eller fedt?

Du skal være opmærksom på, at du bruger det rigtige smøremiddel. Om sommeren er en letløbsolie eller voks at foretrække, mens du har brug for noget lidt mere hårdført om vinteren. En olie til våde forhold er typisk lidt tykkere og skylles ikke så let af på våde veje.

Hver gang du har vasket cyklen som beskrevet ovenfor, bør du påføre kæden ny olie eller voks. Når smøremidlet har fået lov at trænge ind, er det en god idé at tørre overfladen af kæden af for at fjerne det overskydende. Det har nemlig ingen anden funktion end at tiltrække ekstra snavs.

Du kan også roligt give dine greb, bremsekalibre (fælgbremser) og de bevægelige dele ved for- og bagskifter et enkelt dryp olie efter vask.

Fedt holder vand og skidt ude

Hvis du skal cykle udenfor om vinteren, kan fedt gøre underværker for din cykel. Det har to funktioner. Den ene er at sikre, at steder, hvor der er metal mod metal, metal mod carbon, eller carbon mod carbon, ikke gror fast. F.eks. ved sadelpinden. Den anden er at holde vand og skidt ude.

Hvis du selv kan skrue lidt, er det rigtig godt givet ud at give din cykel en ekstra gang fedt inden vinteren. Særligt omkring kronrørslejer og kranklejer har vandet let ved at trænge ind, og gør det først det, ruster og slides lejerne hurtigt. Det forhindrer du med et godt lag fedt.

Du kan også ”vintersikre” dine kabler, hvis du kører med mekaniske gear og/eller fælgbremser, ved at give wirerne en god gang fedt, inden du kører dem igennem yderkablerne. Så kan vand og skidt ikke trænge ind og skabe friktion, og dine gear og bremser vil køre bedre i længere tid.

Skift sliddele i tide

Uanset hvor god du er til at holde cyklen pæn og ren, vil du med tiden slide på cyklens bevægelige dele. Derfor skal de udskiftes en gang imellem. Særligt hvis du cykler meget om vinteren eller i dårligt vejr, hvor sand og skidt fra vejen skaber ekstra friktion, vil du opleve, at delene slides meget hurtigt.

Det kan være fristende bare at cykle videre og særligt, hvis du gerne vil spare penge. Hvorfor skifte kæden, når den stadig virker? Men det er en stor fejl. Ikke alene kan det være decideret farligt at køre med for eksempel en nedslidt kæde eller nedslidte bremseklodser. Du vil også slide ekstra meget på de øvrige sliddele.

For eksempel slider en slidt kæde meget hurtigere klinger, kassette og pulleyhjul end en ny kæde. Derfor vil du inden for kort tid være nødsaget til at udskifte hele molevitten, hvorimod du måske kunne have nøjedes med kæden, hvis du bare havde skiftet den i tide.

Netop kæden er en af de sliddele, der skal udskiftes mest hyppigt. En kæde kan holde lige fra 2.000 til måske 8.000 kilometer eller mere, alt afhængig af hvor god du er til at vedligeholde den med rengøring og smøring. Er du i tvivl, kan du tjekke den med en kædemåler eller få cykelhandleren til at gøre det.

Klinger og kassette kan typisk holde længere end en kæde, så længe du skifter kæden i tide. Her vil sliddet komme til udtryk i form af, at tænderne bliver skarpere og mere spidse end fra ny, hvor toppen af tænderne så at sige er bredere.

Husk bremserne

En anden sliddel, der ofte skal udskiftes, er bremseklodser. Specielt hvis du kører i dårligt vejr og med skivebremser, kan du slide et sæt bremseklodser op exceptionelt hurtigt. På en fælgbremse kan du tydeligt se, hvor meget bremsegummi, der er tilbage, og hvornår det er tid til at skifte, men det kan være sværere med skivebremser, hvor klodserne er gemt inde i kaliberen.

Derfor bør du tjekke dem med jævne mellemrum, hvis du er i tvivl. Hvis du fortsætter med at køre og bremse, selvom klodserne er slidt ned, kan du i værste fald ødelægge fælgen, hvis du kører med fælgbremser, eller skiven og bremsekaliberen, hvis du kører med skivebremser.

Tjek dine dæk

Cyklens eneste kontaktpunkter med vejen er dækkene. Derfor er det fuldstændig afgørende, at cyklens dæk er i orden, og at du kører med det rette lufttryk.

Et dæks levetid afhænger helt af mærke og type, men du kan typisk se, at det begynder at være slidt, når slidbanen midtpå begynder at blive flad. På ældre dæk vil du også kunne se, at gummiet mørnes og måske begynder at sprække i kanterne, og så er det på tide at skifte.

Du kan også være uheldig med mange eller store punkteringer, der efterlader små eller større huller i dækket. Det kan være virkelig frustrerende at få skåret sit dæk op, hvis det er relativt nyt, men der er simpelthen ikke andet for end at skifte det.

Risikoen for at få en ny punktering samme sted, og at slangen måske ligefrem sprænger, er større, og det kan få fatale konsekvenser, hvis det sker på en nedkørsel eller i et sving. Skift hellere dæk en gang for ofte end en gang for lidt.

Du bør også tjekke dæktrykket ofte. Dæktrykket har også betydning for, hvor hurtigt dækket slides, men det påvirker også rullemodstanden og komforten. Det optimale dæktryk afhænger af dækbredden og din vægt. Typisk står der et interval på siden af dækket.

Spænd bolte

Med tiden kan skruer og bolte på cyklen sagtens løsne sig, og derfor bør du efterspænde dem med jævne mellemrum. Gå hele cyklen igennem og sikr dig, at de er spændt korrekt.

Optimalt set gør du det med en momentnøgle, så du er sikker på, at du ikke spænder dem hverken for meget eller for lidt. Det samme gælder i øvrigt, hvis du har været ved at skille din cykel ad eller har udskiftet dele.

Pas på ikke at ødelægge hovederne på boltene, når du spænder. Sæt umbraco- eller torx-nøglen helt ind, inden du drejer.