Powerboost hverdagen med vinterbadning

Nogle bruger energidrik. Andre drikker kaffe. Og så er der dem, der vinterbader. Se hvordan, du kan bruge vinterbadning til at ”powerbooste” din hverdag.

Efter sådan en omgang i det iskolde vand, bliver du lykkelig, glad i låget og fuld af velvære. Foto: Jeppe Bøje Nielsen


Læs også: Fra kuldeskær sommerbader til hardcore vinterbader

Har du svært ved at finde overskuddet frem i vinterhalvåret? Bliver du trist eller deprimeret med udsigten til måneder med gråvejr og korte dage? Så prøv vinterbadning. For rigtig mange er det et powerboost til krop og sjæl og giver masser af energi og overskud i hverdagen.

Hvad sker der med kroppen?

Når du vinterbader, går kroppen i overlevelsestilstand. Blodkarrene i fingre, arme og ben trækker sig sammen, så blodet løber mod de indre organer. Det er ren overlevelse. Hjernen bliver nulstillet på et splitsekund. Det lyder måske ikke rart, men resultatet bagefter er forrygende. Blodkarrene åbner sig, og du føler en ubeskrivelig dejlig varm fornemmelse, når blodet strømmer tilbage. Det pumper rundt i kroppen og prikker i huden. Lige der, føler du virkelig, du er i live.

Læs også: Guide til 30 vinterbadersteder i Danmark, du bare må opleve

Sig farvel til stress og dårligt humør

Efter sådan en omgang i det iskolde vand, bliver du lykkelig, glad i låget og fuld af velvære. Al stress og dårlige tanker er som pist forsvundet. Lægevidenskaben underbygger teorien om, at vinterbadning kan være godt mod depression, angst og stress. Kuldechokket udløser nemlig en cocktail af endorfiner og adrenalin i blodet alt imens, der frigives en række signalstoffer i hjernen. Signalstofferne har en positiv effekt på humøret, og det en af grundene til, at du føler dig mere lykkelig efter en tur i det kolde vand.

Sådan powerbooster du hverdagen

Morgenboost

Har du svært ved at vågne om morgenen, så er et morgendyp den helt rigtige måde at få gang i kroppen på. Du fylder kroppen med energi og får mere overskud til at tackle udfordringer i løbet af dagen.

Læs også: Dansk studie: Vinterbaderne forbrændte flere kalorier

Frokostboost

Du kender det sikkert godt. Trætheden, der melder sig midt på dagen. Du har svært ved at koncentrere dig om opgaverne og falder i staver. Arbejder du tæt på vandet, så hiv nogle minutter ud af kalenderen og tag et vinterdyp. Fem sekunder i det kolde vand er nok til at kickstarte hjernen, så du igen kan fokusere på arbejdsopgaverne.

Fyraftensboost

Der er ikke noget som et vinterdyp efter en stressende arbejdsdag. Al brok og bøvl bliver renset ud af kroppen, og du fylder kroppen med energi til resten af dagen. får masser af energi

Læs også: Do’s and don’ts for vinterbadere

Aftenboost

Nu sidder du der igen i sofaen efter middagen. Du er træt, og kan ikke drikke kaffe, for så kan du ikke sove. Løsningen er at tage et aftendyb og en tur i saunaen. Det er en fantastisk måde at afslutte dagen på, og du sover med garanti som et lille barn, så snart du lægger hovedet på puden.