Jeg er aldrig motiveret til løb: Sådan får du glæden frem!

VoresPuls' løbekspert giver gode råd til dig, der har svært ved at finde motivationen til en løbetur

Denne mentale batterikapacitet omtales ofte også som viljestyrke. Desto mere “strøm på batteriet”, desto mere viljestyrke. Foto: Colourbox

Hvad forbinder du med at være motiveret?

Første spørgsmål, du kan stille dig selv, er, hvad du egentlig forbinder med at være motiveret for at løbe. Er det eksempelvis en forestilling om, at skoene bare snører sig selv, og hele kroppen nærmest trækker dig ud af døren, ligesom sofaen måske suger dig til sig sidst på dagen?

Læs også: Derfor er det sundt at løbe

En vigtig pointe, når man tænker på træning og motivation, er, at motion grundlæggende ikke er særlig smart, set fra kroppens synspunkt. Det skal forstås på den måde, at din løbeture grundlæggende er “spildte kalorier” - og hvad nu, hvis du står i en situation, hvor du ikke kan finde føde, og dermed kan komme til at mangle disse kalorier, for at overleve?

Set i forhold til nutidens vestlige samfund, er der meget få, som risikerer at opleve sult over længere tid, og derfor stemmer kroppens synspunkt ikke nødvendigvis helt sammen med virkeligheden. Det er dog imidlertid stadig værd at huske på, at kroppen altså er programmeret til overlevelse, og ikke er tilpasset det vestlige samfunds overflod af mad.

Det er derfor logisk, hvis du som oftest har en grundlæggende lyst til ikke at rejse dig fra sofaen og løbe en tur! Det kan være en god idé at minde sig om, at det altså er en helt naturlig reaktion, hvis du i højere grad har lyst til at blive hjemme frem for at snøre skoene og tage afsted på en “fysisk anstrengende” løbetur og “spilde en masse kalorier”.

Batterikapacitet

Udover, at kroppen skal have kalorier indenbords, for at kunne fungere, kan man se den psykiske kapacitet på samme vis. Du kan forestille dig, at du lader dit mentale batteri op, når du sover, og i løbet af dagen dræner du på batteriet - alt afhængig af, hvor krævende opgaverne er rent mentalt, vil de dræne mere eller mindre på batteriet - lidt ligesom på din mobiltelefon.

Denne mentale batterikapacitet omtales ofte også som viljestyrke. Desto mere “strøm på batteriet”, desto mere viljestyrke.

Læs også: Mine ben syrer til på løbeturen – hvad gør jeg?

Tager du første afsnit in mente, er det værd at bide mærke i, at du højst sandsynligt har brug for en vis portion viljestyrke for at komme over den første udfordring - nemlig at komme ud af sofaen/komforten - og komme afsted på løbeturen.

Uanset, om du holder af selve løbeturen eller ej, er der altså stor sandsynlighed for, at du er nødt til at “tage dig sammen”, for at komme afsted.

Planlægning

Med udspring i ovenstående afsnit kan det være en rigtig god idé at planlægge en smule.

Har du fx en lang arbejdsdag, som stiller meget store krav til dig, kan du risikere at komme hjem med “tomt batteri”, og dermed have meget dårlige odds for at kunne tage dig sammen og komme afsted - særligt hvis træningspasset også opleves som krævende.

Det kan i sådan et scenarie være en fordel at se på, om du har mulighed for at løbe en tur om morgenen i stedet, hvor batterikapaciteten er høj.

Læs også: Hvad betyder din vægt for din evne til at løbe?

En anden mulighed er, at du sørger for at løbe et mindre krævende træningspas efter arbejde, eller måske fx laver en aftale med en løbemakker, som du skal afsted med. Ud over “forpligtelsen” overfor løbemakkeren, giver det også et ekstra socialt element til løbeturen, som kan være med til at gøre det lettere for dig at komme ud af døren.

 

Rutevalg

Et tredje input, som du kunne prøve at se på, er rutevalg. Oplevelsen af at være motiveret hænger for mange sammen med løberuten - både selvskabet, terrænet samt vind og vejr.

Holder du eksempelvis meget af at løbe i skoen, så sørg da for at planlægge din ture i dette terræn. Vi kan alle let komme til at tage “autopiloten” og løbe den samme rute, som vi har gjort så mange gange før, men et nyt landskab kan også give et ekstra skub på motivationen, så oplever du, at løbeturene er blevet mindre interessante, så prøv dig frem med nye ruter. 

Hvad er formålet?

En sidste element, jeg vil nævne, er formål. Vi kan alle have meget svært ved at motivere os til en bestemt handling, hvis vi ikke føler, der er noget særligt formål. Hvorfor skulle vi dog gøre noget, hvis der ikke er et formål?

Læs også: De største genveje til at komme i god løbeform

Formålet med løb kan være meget forskelligt, og hvad end det er at forblive sund og rask, få gode naturoplevelser, have socialt samvær med løbekammerater, lave personlig rekord til et motionsløb eller noget helt andet, så er det en stor fordel, at du får defineret det.

Formålet giver dig ikke blot en større mening med at snøre skoene, men giver dig desuden også bedre muligheder for at planlægge din træning således, at du rent faktisk får det udbytte, som du gerne vil have.

Så hvordan bliver jeg mere motiveret for at løbe?

Vi er alle forskellige, og derfor er der ikke ét svar på spørgsmålet. Svaret finder du bedst selv, men der er altså flere ting, du kan gøre, for at give løbeglæden et skub.

Det kan være alt fra bedre planlægning, en løbemakker, nye ruter eller bare i bund og grund at “tage dig sammen og kom ud af døren”. Få klargjort formålet med, at du løber, og sæt din løbetræning sammen på en måde, hvor du så ofte som muligt arbejder med noget, som passer ind i denne kontekst.