Sådan skifter du styrbånd på din racercykel

Hvis dit styrbånd bliver beskidt eller går i stykker, er det rart at kunne skifte det selv. Her guider vi dig til, hvordan du gør.

Læs også: Sådan skifter du slange på din racercykel

Der er ikke noget, som kan pifte din cykel op som helt nyt og friskt styrbånd.

Men det kan godt virke som lidt af en videnskab af lægge det rigtigt på. Der er ikke én rigtig måde at lægge styrbånd på, men der er til gengæld mange meninger om, hvad der er rigtigt og forkert.

Nogle starter i bunden af styret, andre for oven. Nogle vikler mod ydersiden og andre mod indersiden. Vi starter i bunden af styret og vikler ud mod ydersiden, da du så alt andet lige kun vil stramme styrbåndet yderligere frem for at løsne det, når du holder i styrbukningen.

Derudover anbefaler vi, at du bruger det lille stykke løse styrbånd til grebet, som følger med. Det er muligt at lægge styrbåndet uden det, men det kræver lidt mere erfaring, så har du ikke prøvet det før, anbefaler vi at bruge det.

Til gengæld fraråder vi, at du bruger det tape, som følger med styrbåndet. Ofte er stykkerne korte og kvaliteten dårlig, så det er mere sikkert og giver ovenikøbet en pænere finish at bruge isolerbånd af god kvalitet.

Det skal du bruge

For at skifte styrbånd skal du som nævnt bruge en rulle isolerbånd og derudover en saks til at klippe enden, når du skal lave en pæn afslutning.

Derudover skal du selvfølgelig bruge nyt styrbånd. Det findes i mange forskellige mærker, materialer og farver, og det er svært at sige, hvad der er godt og skidt. Ofte handler det om personlig præference.

Læs også: Sådan skifter du klinger på din racercykel

Er du dårlig til at holde cyklen ren, og vil du helst være fri for at lægge nyt styrbånd, er sort den sikre vej at gå. Traditionalisten vil dog altid gå med hvidt styrbånd, der giver et ekstra pift, men det bliver til gengæld hurtigt beskidt og kræver enten rengøring, eller at du skifter det ofte.

Sådan gør du

1. Start med at fjerne dit gamle styrbånd, så der ingen rester sidder tilbage på styret.

2. Hvis dine kabler ikke i forvejen er tapet fast til styret med isolerbånd, er det en god idé at gøre det først. Så er det noget nemmere at lægge styrbåndet på.

3. Rul gummiet på grebene op, og læg det lille løse stykke styrbånd fra æsken klar, så du let kan få fat i det, når du skal bruge det senere.

4. Tag nu rullen med styrbånd, start i bunden af styret og vikl ud mod ydersiden. Lad en centimeter styrbånd gå udover enden af styret, så styrproppen har noget at holde fat i. Derefter vikler du stille og roligt styrbåndet rundt, så der er cirka 1,5 centimeter styrbånd synligt per omgang. Du må gerne strække styrbåndet lidt. Så sidder det bedre fast.

5. Når du er cirka én omgangs styrbånd fra grebet, anbefaler vi, at du tager det lille løse stykke styrbånd og placerer det, så det sidder på bagsiden af grebet og går op og dækker lidt af begge sider.

6. Læg så styrbåndet over grebet, lige ned på den anden side og hele vejen rundt under grebet, inden du lægger det tilbage over grebet og kører videre derfra. Så skulle du gerne have dækket det løse stykke styrbånd, så intet af plastikken fra grebet er synligt, når du ruller gummiet ned.

Læs også: Sådan justerer du forskifteren på din racercykel

7. Når du nærmer dig midten af styret, skulle du også gerne nærme dig enden af styrbåndet. Tag så din saks og klip en skrå kant i styrbåndet fra ydersiden og ind, så du kan få en lige afslutning på styrbåndet, når du vikler det sidste stykke rundt.

8. Hold det fast med den ene hånd og læg så et par lag isolerbånd omkring i en tynd stribe.

9. Nu mangler du kun styrproppen. Pres det overskydende styrbånd ind i styret og sæt proppen i.

10. Gentag så hele processen på den anden side af styret. Så er du kørende med nyt styrbånd.