Sådan skifter du klinger på din racercykel
Hvis dine klinger er slidte, eller du ønsker at ændre gearing, skal du skifte til andre klinger. Her guider vi dig til, hvordan du gør.
Dine klinger er nogle af de sliddele på cyklen, som oftest skal udskiftes. Særligt hvis du sløser med rengøringen, eller er dårlig til at få skiftet din kæde i tide, kan du hurtigt slide klingerne op.
Det er også dine klinger, som sammen med kassetten afgør cyklens gearing. For nogle år tilbage kom de fleste cykler som standard med 53-39 klinger foran. Det vil sige, at der er 53 tænder på den store klinge og 39 på den lille.
Ofte vil det give dig 53-11 som det største gear og 39-28 som det mindste. En sådan gearing er god til ryttere, der kører stærkt på flad vej, og som måske ikke træner i det mest kuperede terræn. Men kører du sjældent rigtig stærkt på flad vej, eller kører du ofte i bakker, har du mere glæde af en compact gearing.
En compact gearing betyder som udgangspunkt, at der er 50 tænder på den store klinge og som regel 34 på den lille, selvom der kan være små variationer. Det vil gøre dit største gear en smule mindre, men til gengæld give dig et noget lettere mindste gear. Derfor kan der være idé i at skifte klinger, selvom de måske ikke er slidte.
Det skal du bruge
For at skifte klinger skal du kunne skrue klingeboltene ud. Det er lidt forskelligt, hvilket værktøj du skal bruge til det. På nyere Shimano kranksæt består klingebolten kun af én del, som skrues direkte i klingen fra bagsiden. Her skal bruges en T-30 torx nøgle.
På andre kranksæt består klingebolten af to dele, som skrues sammen. Her skal typisk bruges en 4mm unbrako på den ene side og en 5mm unbrako på den anden.
Derudover skal du selvfølgelig bruge et par nye klinger. Udover antallet af tænder på klingen skal du være opmærksom på det, der kaldes BCD – Bolt Circle Diameter. Det siger noget om diameteren, hvis du forestiller dig, at du tegner en cirkel igennem alle hullerne til klingeboltene.
De fleste kranksæt fås med enten 110 eller 130 BCD, men langt de fleste nyere kranksæt er med 110. Du kan ikke sætte klinger til 130 BCD på et kranksæt til 110 BCD og omvendt. Derfor skal du være opmærksom på, at målene stemmer overens.
Sådan gør du
1. Start med at skifte ned på lille klinge.
2. Tag så det værktøj, der passer til dine klingebolte, og drej boltene mod uret for at skrue dem ud en efter en. Nogle gange skal der lægges godt med kræfter i for at løsne dem. Gem klingeboltene, for dem skal du bruge igen til de nye klinger.
3. Når du har taget alle boltene ud, kan du tage den store klinge af. Derefter kan du forsigtigt tage kæden af og lade den hænge løst og så tage den lille klinge af kranksættet.
4. Nu er du klar til at sætte de nye klinger på. Start med den lille klinge. Den har udfræsninger til klingeboltene, som skal vende indad. Derudover skal du være opmærksom på den lille tap på indersiden, som skal sidde bag pedalarmen. Sæt forsigtigt den lille klinge på plads. Du kan eventuelt placere en klingebolt løst i et af hullerne for at holde den.
5. På den store klinge skal du være opmærksom på den lille metalsplit, som skal sidde bag pedalarmen. Sæt nu forsigtigt den store klinge på.
6. Nu kan du spænde klingerne løst sammen med klingeboltene en efter en. Vent med at spænde boltene til.
7. Først når du har sat alle klingebolte i, spænder du efter én bolt ad gangen. Det er vigtigt, at du ikke spænder dem i rækkefølge, men at du krydsspænder dem, ligesom når du skifter hjul på en bil. Klingebolte skal typisk spændes med mellem 5-10 newtonmeter.
8. Når du har spændt alle klingebolte til, kan du sætte kæden tilbage på klingen. Så er du kørende igen med nye klinger.