Sådan justerer du forskifteren på din racercykel

Kan du ikke skifte ned på lille klinge? Eller taber du kæden, hver gang du skifter op på den store? Så skal du justere forskifteren. Her guider vi dig til, hvordan du gør.

Læs også: Sådan justerer du bagskifteren på din racercykel

Vi kender alle lyden af kæden, der kører imod enten på indersiden eller ydersiden på forskifteren. Og de fleste af os har nok også prøvet at tabe kæden i forbindelse med et gearskifte fra stor til lille klinge eller omvendt. Uanset hvad har forskifteren ikke været indstillet korrekt.

Ofte skyldes frustrationerne blot, at kablet er en anelse for løst eller stramt. Det er helt naturligt, at kablet strækkes lidt og bliver længere, som tiden går. Derfor vil du alt andet lige opleve at skulle justere forskifteren med jævne mellemrum for at bevare den samme indstilling.

Det er heldigvis slet ikke så svært at ændre på, hvis man ved, hvordan man gør. Faktisk vil du kunne klare langt de fleste finjusteringer på få sekunder.

De to stopskruer skal du som udgangspunkt ikke røre ved. De bør være indstillet korrekt fra start. Kun hvis du ikke kan skifte fra stor til lille klinge eller omvendt, eller du taber kæden til en af siderne, når du gør det, og du ikke kan løse problemet ved at ændre kabelspændingen, skal du justere stopskruerne.

I videoen og herunder guider vi dig til, hvordan du justerer en mekanisk forskifter. Hvis du har elektroniske gear, skal du ikke tænke på kabelspænding, men principperne omkring stopskruerne er de samme.

Læs også: Sådan skifter du bremseklodser på din racercykel

Det skal du bruge

Det værktøj, du skal bruge, afhænger lidt af, hvilken forskifter du har. På nyere Shimano forskiftere kan du nøjes med en 2mm unbrakonøgle til både at justere kabelspændingen og de to stopskruer.

På andre forskiftere kan du justere kabelspændingen via et drejehjul på selve kablet under styret, mens du måske skal bruge en stjerneskruetrækker til stopskruerne. Skal du lave større justeringer, end du kan klare på drejehjulet, skal du ofte bruge en 5mm unbrako til at løsne selve skruen, der holder kablet.

Sådan gør du

1. Hvis du har svært ved at skifte op på stor klinge, skal du øge kabelspændingen. På nyere Shimano forskiftere gør du det ved at skrue på den øverste lille skrue, som enten trækker i eller løsner kablet. På andre forskiftere har du ikke denne mulighed, men her sidder ofte et drejehjul på selve kablet under styret. Uanset hvad er princippet det samme. Skru forsigtigt med uret for at øge kabelspændingen. Når du øger spændingen, vil forskifteren bevæge sig længere ud, og når du løsner spændingen, vil den bevæge sig længere ind. Prøv dig frem, indtil du kan skifte op på den store klinge.

2. Hvis du stadig ikke kan skifte op på stor klinge, eller du nu taber kæden på ydersiden af klingen, når du gør det, skal du justere stopskruen. Start med at placere kæden på den store klinge og det mindste tandhjul. Prøv så at trække i kablet ved at trykke ind på gearskifteren og se, om forskifteren bevæger sig. Hvis den ikke bevæger sig, er det, fordi stopskruen begrænser den.

3. Hvis kæden for eksempel slæber imod ydersiden af forskifteren, skal du justere grænsen længere ud. Hvis du omvendt taber kæden på ydersiden af klingen, når du skifter op, skal du justere grænsen længere ind. Du skal justere stopskruen, der er markeret med et lille H. Skru forsigtigt med uret for at flytte grænsen længere ud. Fortsæt indtil kæden ikke længere går imod forskifteren. Er forskifteren for langt ude, skal du skrue mod uret for at flytte grænsen længere ind.

Læs også: Sådan skifter du kæde på din racercykel

4. Hvis du har problemer med at skifte fra stor til lille klinge, skal du justere den anden stopskrue. Start med at placere kæden på den lille klinge og det største tandhjul.

5. Hvis kæden for eksempel slæber imod indersiden af forskifteren, skal du justere grænsen længere ind. Hvis du omvendt taber kæden på indersiden af den lille klinge, når du skifter ned, skal du justere grænsen længere ud. Du skal justere stopskruen, der er markeret med et lille L. Skru forsigtigt mod uret for at flytte grænsen længere ind. Fortsæt indtil kæden ikke længere går imod forskifteren. Er forskifteren for langt inde, skal du skrue med uret for at flytte grænsen længere ud. Nu skulle din forskifter gerne være indstillet korrekt.