Sådan skifter du kassette på din racercykel
Hvis din kassette er slidt, eller du vil ændre på din gearing, skal du skifte den. Her guider vi dig til, hvordan du gør.
Din kassette er en af de sliddele på cyklen, som oftest skal udskiftes. Særligt hvis du sløser med rengøringen, eller er dårlig til at få skiftet din kæde i tide, kan du hurtigt slide en kassette op.
Det er også din kassette, som sammen med klingerne afgør cyklens gearing. En kassette med stor variation mellem det største og det mindste tandhjul vil give dig en større gearudveksling, men til gengæld vil springene mellem gearene være større. Det kan være en fordel med større udveksling, hvis du skal køre i meget kuperet terræn.
En kassette med mindre variation vil give dig færre muligheder, men til gengæld vil springene mellem gearene være mindre, og du vil altid kunne finde det perfekt gear. I hvert fald hvis det er fladt.
Uanset hvad er det en fordel, hvis du selv er i stand til at skifte din kassette.
Det skal du bruge
For at skifte din kassette skal du først og fremmest bruge en aftrækker. Det er den, du sætter ned i selve låseringen på kassetten, og derfor er det afgørende, at den passer til. Shimano og SRAM kassetter bruger samme system og dermed samme aftrækker, mens Campagnolo bruger et andet system og en anden type aftrækker.
Frikransholdere findes i mange udgaver. Men de fleste har det tilfælles, at de gør brug af en kæde, som du på den ene eller anden måde påfører kassetten, så du kan holde den fast, mens du løsner låseringen.
Sådan gør du
1. Start med at tage baghjulet af cyklen og tag akslen ud af hjulet.
2. Sæt så din aftrækker i kassettens låsering. Den kan kun sidde på én måde.
3. Når den sidder rigtigt, sætter du frikransholderen på kassetten og holder fast, så kassetten ikke kan dreje rundt som normalt.
4. Læg så vægt på aftrækken og drej mod uret for at løsne låseringen. Hvis du stiller hjulet på jorden, kan du bruge din vægt til at presse ned med.
5. Når du har løsnet låseringen helt, kan du let tage kassetten af.
6. Nu er du klar til at sætte din nye kassette på. Den kan kun sidde på en måde, og nøglen er at matche den tynde fordybning indvendigt på kassetten med den tynde forhøjning på selve kassettebodyen. Det handler om at finde det ene sted, hvor det ellers symmetriske mønster er anderledes.
7. Når de to passer sammen, kan du let sætte tandhjulene på en efter en. Husk at lægge tandhjulene på i præcis den modsatte rækkefølge af, hvordan du tog dem af. Vær også opmærksom på, at der kan være afstandsstykker mellem nogle af tandhjulene, som naturligvis skal med på.
8. Til sidst lægger du låseringen på og drejer let med fingrene, så den får fat. Tag så aftrækkeren og skru med uret for at spænde låseringen og dermed kassetten fast. De fleste kassetter skal spændes med omkring 40 newtonmeter, hvilket er en hel del, så du må godt lægge vægt i.
9. Nu kan du sætte akslen i baghjulet og sætte det på cyklen igen. Så er du kørende med ny kassette.