Interval-træning: Løb 10-20-30

Ny intervaltræning giver afveksling i din løbetræning. Løb i kortere tid med mere intensitet.

Hvert minut tager du en 10 sekunders spurt - det giver høj puls! Foto: Colourbox

Løb 10-20-30 bagfra

30 sekunders langsomt løb,
20 sekunder med moderat hastighed, og
10 sekunders spurt.
Altså hvert minut.

Sådan er opskriften på en ny type intervaltræning, som professor Jens Bangsbo fra Institut for Idræt på Københavns Universitet bruger i et forskningsprojekt. 10-20-30-træning, hedder det, selv om man egentlig gør det i omvendt rækkefølge.

Løbetræningen har vist sig at være både underholdende og mere stimulerende end almindelig løbetræning.

Læs mere: Tema om løbeskader

Så hvis du har lyst til at løbe ligesom forsøgspersonerne, så er det bare at gå i gang.

Undersøger sundhed og velvære

Løbeprojektet undersøger, hvilken effekt en periode med intensiveret træning og en reduceret træningsmængde har på velvære, motivation, sundhedstilstand og arbejdsevne.

Læs mere: Sådan løber du 10-20-30-løb

Jens Bangsbo har tidligere bl.a. undersøgt sundhedseffekterne af fodboldtræning, og her viste det sig, at fodbold faktisk er sundere end løb. Formentlig fordi der er mange små spurter.

Det ser ud til, at intensiteten i træningen spiller en stor rolle for sundheden, og det er derfor, Jens Bangsbo nu undersøger intervaltræning hos løbere.

Styrker måske motivationen

I projektet indgår både erfarne motionister og folk, der ikke har trænet før. Projektet belyser også i hvor høj grad denne type af træning kan motivere motionister til at fastholde interessen.

Forskningsprojektet gennemføres i to faser. Efter planen skal de første resultater komme i sommeren 2011, mens hele projektet forventes afsluttet i december 2011.

Opdatering: Projektet endte lykkeligt - med en bog. Læs mere: Ny bog om "verdens bedste løbetræning"