Cykling: Prøv en enkeltstart
Kør enkeltstart for at optimere din fart. Det er sjov og hård afveksling i din cykel-træning.
Enkeltstart er kampen mod uret i de store cykelløb som Tour de France, Giro de Italia osv. Men du kan også vælge dicipilinen til at forbedre din egen hastighed på cykel.
Behøver ikke ekstra-udstyr
Som regel kører de professionelle med specialdesignede enkeltstart-cykler med tri-styr, optimal aerodynamik og pladebaghjul. Men du kan nemt gennemføre på en almindelig racercykel.
Læs mere: Enkeltstart: Test dig selv som en Tour-rytter
Find en god rute
Det er nødvendigt at finde en rundstrækning, hvor du kommer til at opleve lige meget mod- og medvind, gerne med lidt stigning sidst på ruten.
Måske kan du på den lokale tri-klubs hjemmeside finde en sådan rute. Ellers kan du køre ud på en træningstur og selv opmåle en rundstrækning på din cykelcomputer.
Personligt har jeg en rute, hvor jeg i alt kører 60 km: Efter de første 18 km er der indlagt en enkeltstart på 26 km. De resterende kilometer, bruges til at “rulle af” på. Altså: Lav intensitet hele vejen hjem.
Cykelcomputer er nødvendig
På en enkeltstart er det nødvendigt med en cykelcomputer, der kan måle din gennemsnitstid.
Hvis den f.eks. ligesom en “Shimano Flightdeck” har mulighed for at tage en mellemtid på et stopur, er det helt i top, for så kan du både måle hele turen, samt den indlagte enkeltstart.
Sørg også for at dine dæk er tæt på det hårdeste tilladte tryk, inden du tager hjemmefra.
Enkeltstart: Gør dig klar
Sørg for den nødvendige opvarmning over de indledende kilometer. Tag en energibar og drik en halv dunk vand (af de store). Gem resten af dunken til turen hjem.
Læs mere: Træn på danske "bjerge": Stejlere end Alpe d'Huez
Du skal kun medbringe denne ene dunk vand. Den skal sidde på sadelrøret på rammen på din cykel, så den ikke skaber ubalance på cyklen under udfordringen.
Når du når frem til startstedet for din enkeltstarts-rute, gør du dig mentalt klar ved at stoppe op og indstille din krop på, at nu skal der køres for fuld skrue på rundstrækningen.
Så er det afsted
Start din enkeltstart med relativt høj intensitet.
Gear op, så du sidder på den store klinge, og læg dig ned i hornene på dit racerstyr.
Så er det sådan set “bare” at træde til over de kilometer, der skal tilbagelægges.
Bevar koncentrationen
Sørg for ikke at “falde i søvn”, du skal bevare koncentrationen. Du kan med fordel lave nogle tricks undervejs, hvor du skiftevis sætter farten lidt ned og derefter træder for fuld kraft i et mønster, som i sidste ende giver dig en rigtig god gennemsnitsfart.
Når du når nærmer dig slutpunktet for enkeltstarten, accelerer du yderligere og giver alt hvad du har tilbage.
Hjem med lav intensitet
Efter at du er kommet i mål, sætter du farten gradvist ned og ruller resten af turen hjem med lav intensitet.