Cykling: Kør rulleskift med vennerne

Når I kører rulleskift i cykling, giver I hinanden læ, så den fælles fart bliver høj.

Rulleskift køres i to rækker: Den ene kører hurtigt, den anden langsommere, og man bytter hele tiden plads - som i et hjul. Foto: Colourbox

Få mere fart på

Når du cykler sammen med andre, er det godt med lidt ekstra udfordringer end blot kilometer i benene.

I kan med fordel øve “rulleskift”, en lidt svær, men spændende disciplin, hvor I med hinandens hjælp kan få mere fart på.

Øv jer i rulleskift på cykel

Rulleskift kan lægges ind som intervaltræning på længere ture. Find nogle lange strækninger, som er gode at øve rulleskift på.

I kan også finde en velegnet rundstrækning.

I begge tilfælde gælder det om ikke at genere den øvrige trafik under øvelsen.

Sådan placerer I jer

Vi tager udgangspunkt I, at I er 4-6 cykel-ryttere. Er I over 6, anbefales det at lave to grupper.

Læg jer i to rækker: En hurtig række, hvor rytterne rykker fremad, og en langsom række, hvor rytterne rykker bagud.

Læg jer efter vinden

Den hurtige række skal ligge i læ-siden. Når man skifter over i den langsomme række, lader man sig altså falde tilbage i vindsiden.

Skifter I retning i forhold til vinden, lader I cirklen køre den modsatte vej.

Hurtige skift

I skal nu få gruppen til at cirkulere, så I på den måde kan få en god fart ved fælles fremdrift.

Cirklen kører hele tiden. Du ligger kun på hver position i måske højst 5 sekunder.

Kør forrest med jævn fart

Tricket i rulleskift er, at hver gang du tager føring, altså cykler forrest i den hurtige række, skal du sørge for ikke at foretage nogen form for acceleration. Du må ikke køre fra de andre – så brister jeres felt.

Skift over til den langsomme række

Når du glider over i den langsomme række, lader du tempoet falde en smule.

Efterhånden glider du nedad i den langsomme række, indtil du kommer ned i sidste position.

Da rykker du igen over i bunden af den hurtige række og accelerer roligt med op, til du igen er i førerposition.

Effektivt værn mod vind

Når alle udfører denne manøvre, kommer I til at danne et hjul, der kører.

Det eneste tidspunkt, du rigtig kommer til at sidde i vinden, er det korte øjeblik, du sidder i førerposition. Derfor kommer I effektivt frem i vinden.