MTB: En bedre bremse-teknik
Vi bremser for at kunne styre, men mens vi bremser, kan vi ikke styre. Derfor er det vigtigt at lære en god bremseteknik, så du undgår uheld.
En mountainbike har to bremser – en på forhjulet og en på baghjulet, men hvordan bruger du dem bedst?
Cyklens bremsekraft kommer fra dækkenes greb i underlaget. Baghjulets greb kommer fra den vægt vores krop trykker ned med, hvorimod forhjulets greb kommer af den fremdrift vores krop har.
Cyklen har i sig selv en ringe bremsekraft. Den lave vægt (ofte kun 10-20% af den samlede vægt) vil ikke kunne trykke hjulene ned til et ordentligt greb.
Bagbremse
Bremsen på baghjulet er den, de fleste er vant til at bruge mest. Bare ved at blive siddende i sadlen er der vægt nok til bremsekraft.
Så længe trykket/grebet er stabilt, er baghjulet også stabilt, men er du på vej ned ad bakke, forskydes tyngdepunktet fremad. Derved mister baghjulet greb og bremsekraft.
Du kan modvirke problemet ved at flytte vægten længere tilbage på cyklen, og derved genetablere vægttrykket på baghjulet.
Se test og video af de bedste MTB-ruter i Danmark: MTB ruter
Baghjulet kan miste grebet og skride ud, hvis det skråtstilles, som det ofte sker i et sving. Det undgår du ved at slippe bremsen, inden du kommer ind i svinget.
Du kan også løbe ind i problemer og udskridninger på et glat underlag, når der er meget vand, blade, rødder og græs. Rådet er at flytte vægten bagud. Samtidig skal du undgå at dreje forhjulet, undgå at læne dig til siden og lade være med at bremse så hårdt, at hjulet blokerer.
Forbremse
Mange er tilbageholdende med forbremsen, fordi man måske frygter at stejle og slå en kolbøtte. Men forbremsen er klart den mest kraftfulde i terrænet.
Når du bruger forbremsen, dykker din fremdrift og vægt ned i forhjulet og giver derved forhjulet et greb, der er betydelig kraftigere end den rene tyngdekraft på baghjulet. Du skal stadig passe på, at du ikke fortsætter forover, men flytter du vægten bagud, mindsker du risikoen.
Drejer du på styret, mens du bruger bremsen, er det vigtigt at huske, at den fremadrettede kraft kan få hjulet til at bide sig fast, svinge på tværs og stoppe fremdriften totalt, hvilket kan ende i en kolbøtte.
Er underlaget løst, er risikoen endnu større, da hjulet har bedre bid. Løsningen er at bremse ned inden svinget.
Nødstop
Det sikre nødstop er at flytte vægten tilbage, bruge begge bremser og rette cyklen op. Men det er hele tiden en hårfin balance mellem for lidt og for meget. Derfor er det vigtigt at øve det.