Billede
Forebyg skader
Foto: DGI-arkiv: Peter Baastrup Opvarmning og styrketræning forebygger mange løbeskader.
Løb: Undgå at få en skade

Tema om løbeskader

Som løber er du meget udsat for at få en skade. Se oversigten over almindelige skader i løb og læs om forebyggelse og genoptræning.

Derfor er løb hårdt for kroppen

Når du løber, lander din fod på jorden med en vægt på 2-4 x kropsvægten. Det betyder, at løb belaster dine muskler, sener og led hårdt, når de skal absorbere stød under landing.

Jo højere intensitet (intervalløb, bakketræning m.m.), jo større er den ydre kraft, som vævet påvirkes med.

Læs mere om landingsstød i løb: Landingsstød dæmpes i hele kroppen

Prøv aqua jogging

Er du skadet, men vil gerne holde dig i form?Prøv aqua jogging – den bedste alternative træning for løbere.

Aqua jogging hjælper efter en løbeskade

Prøv også:
3 typer alternativ træning til løb

Løbesko forebygger ikke skader

Selv om du køber løbesko, der passer til din pronation, forebygger de ikke skader.

Løbesko forebygger ikke skader

Skal du på ferie?

Så glem ikke at holde formen ved lige – bare en lille smule træning gør meget og sikrer, at du ikke mister den store gevinst, du har opnået i hverdagen!

8 tips: Sådan får du trænet i ferien

Løb med babyjogger

Der er rigtig mange glæder ved at løbe med sit barn i en babyjogger, men oplevelsen kan blive ødelagt af øm krop og urytmisk løbestil. Læs denne artikel og få inspiration til en god løbeoplevelse med dit barn:

10 tips: Sådan løber du med en babyjogger

Løb er hårdt for kroppen

Løb er den sportsgren, der indebærer størst risiko for overbelastningsskader. Du har især risiko for at få en skade i knæ, underben og ankler.

Vi har samlet en række artikler om de mest almindelige skader i løb:

Løberknæ

Løberknæ gør ondt på ydersiden af knæet.
Sådan undgår du løberknæ

Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse gør ondt på indersiden af dit skinneben og kan bl.a. skyldes, at du løber på hårdt underlag, eller at du går for hurtigt frem.
Skinnebens-betændelse: Årsag og behandling

Smerter i din akillessene

En øm akillessene skal tages alvorligt. Den kan udvikle sig til en langvarig skade.
Akillessene – løberens ømme punkt

Forstuvet ankel

I 25% af de tilfælde, hvor løbere og idrætsfolk kommer til skade, drejer det sig om en forstuvet ankel.
Forstuvning af ankel: Hjælp dig selv

Fibersprængning i baglår/hasemuskel

Fiberskader i baglåret (hasemuskel) kan forebygges. Træn dine baglår - Se her hvordan:
Løb: Træn baglår og undgå fiberskader

Ondt i svangen

Idrætsfolk er udsatte for skader i svangsenen. Er du øm i svangen, skal du tage det alvorligt – ellers kan skaden blive langvarig og forstyrre dit løb gevaldigt.
Ondt i svangen? Årsag og forebyggelse

Træthedsbrud

Træthedsbrud kommer af overbelastning af fod eller underben. Skaden ses både hos motionister og eliteløbere.
Farlig løbeskade: Træthedsbrud

Springhofte

Har du nogensinde prøvet, at hoften ’springer’? Det er en sene, som smutter henover et knoglefremspring. Og der er mindst to variationer, én på ydersiden og én på indersiden, måske flere... Læs mere om skaden og behandling af den.
Skader: Sådan behandler du en springhofte

Meniskskade i knæet

Mange meniskskader heler af sig selv. Eller retter sig til med tid og træning. Derfor er operation ikke altid den bedste idé.
Sådan behandler du meniskskade i knæet

Skader ved intervaltræning

Mange bliver desværre skadet, når de begynder på intervaltræning - her får du tips af idrætsfysiolog til at undgå skaderne.
Intervaltræning: 5 råd til at undgå skader

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 28-07-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler