Simpel guide til køb af e-MTB

Elektriske mountainbikes stormer frem, og hvis det ikke i forvejen var svært at vælge en ny mountainbike, skal man nu bl.a. også tænke på motor og batteri. Vi guider dig igennem den elektriske jungle.

Selv om en mountainbike og el-mountainbike dybest set er den samme cykel, er der mange nuancer, som man skal tage stilling til. Skal det være 29”, 27.5” eller en blanding? Carbon- eller aluminiumsramme, og hvilken motor er bedst? Der er mange ting at tage stilling til – og med et støt voksende marked kan du med garanti finde en model, som passer godt til dig.

Læs også: e-MTB: Du skal stadig arbejde for det

Ramme

Lad os med det samme slå én ting fast: e-MTB er væsentlig dyrere end analoge mountainbikes, og det skræmmer desværre nogle købere væk. Men man kan faktisk spare lidt penge ved at prioritere sine ønsker. Og her starter vi med rammen. På den analoge mountainbike betyder vægten meget: Hvis din cykel er tung, er det hårdt at træde den op ad bakkerne, hvis den er let, bliver det betydeligt nemmere. En aluminiumsramme er tungere end en carbonramme, men vi taler dog ikke flere kilo i forskel. Carbonrammen har flere fordele, bl.a. bedre stivhed og dæmpning, og det kan f. eks. betyde meget for en lynhurtig XC-raket. Til gengæld er carbon-mountainbikes også væsentlig dyrere, og derfor kan det være et godt sted at spare lidt penge.

e-MTB er væsentligt tungere end almindelige mountainbikes, og derfor betyder lidt ekstra kilo på rammen ikke så meget for slutresultatet. Der er ingen tvivl om, at carbon er lækkert, men du kan sagtens prioritere dine hårdt tjente kroner og gå efter en model i aluminium. Langt hen ad vejen vil du ikke mærke en revolutionerende forskel, da du alligevel har motoren til at hjælpe dig op ad bakkerne. En lettere e-MTB med carbonramme vil føles en smule ”lettere” på sporet og måske lidt nemmere at styre rundt med eller få op i luften. Men det kan du altså også sagtens gøre med en alu-ramme.

Efter vores mening vil det altid være bedre at tage f.eks. en aluramme med bedre komponenter end en dyrere carbonramme med dårligere komponenter. Bedre hjul eller affjedring vil betyde meget mere for køreoplevelsen end rammens vægt.

Motor

For mange vil motoren nok være det største dilemma, for hvad er bedst, og hvilken skal man vælge? Men det er faktisk ikke så svært et valg, da alle de tilgængelige motorer er gode, og det er nuancerne som skiller dem ad.

Groft sagt har vi Bosch CX, Shimano EP8 og Specialized 2.1. De er de største spillere på markedet, men der er bl.a. også Yamaha, Giant og Conway. Hvis vi kigger på de 3 største producenter, så er de meget jævnbyrdige. De har alle 250 watt motor med 85-90 Nm kraft. Bosch er et par år gammel, men blev opgraderet sidste år, hvor de bl.a. fik nye fjernbetjeninger og nyere displays. Bosch lavede et nyt økosystem, hvor der bl.a. var app-integration mv. Deres displays fås i en grundlæggende version med farveskærm og så en større model med mulighed for GPS-navigation mv. Bosch-motoren fungerer rigtig godt, og den byder på masser af saft og kraft på vej op ad bakkerne.

Shimano-motoren er heller ikke så gammel og har stort set de samme kræfter som Bosch. Shimano byder på app-integration, men de har ikke helt så mange displays som Bosch. Deres tilgang er lidt mere minimalistisk og byder på en diskret fjernbetjening og et lille, men lækkert farvedisplay. Displayet viser de grundlæggende ting såsom batteri, distance, hastighed osv. Det er en smagssag, om man er til store farvedisplays fra Bosch eller diskretion fra Shimano.

Læs også: Såden er reglerne: Hvor og hvornår må du cykle i skove?

Sidste spiller er Specialized. De har i mange år været toppen af poppen med hensyn til motorfølelse, og deres motor gør det rigtig godt. Selv om den er nogle år gammel, har de opgraderet den flere gange, men størrelsesmæssigt fylder den mere i rammen end Bosch eller Shimano. Der er selvfølgelig app-integration, og så har Specialized lige lanceret et nyt lækkert display, som sidder i toppen af overrøret. Her er der også tale om et minimalistisk, men lækkert design.

Uanset, hvilken motor du vælger, får du et godt produkt, og forskellene mellem dem er så små, at du alligevel ikke vil lægge mærke til det i skoven, når du først har købt din e-MTB. Derfor er det bedre, at du ikke fokuserer så meget på motoren, men mere mountainbiken i sin helhed og vælger ud fra det.

Batteri

Det berømte våbenkapløb foregår ikke kun på slagmarken, men også inden for verdenen af batterier. Her slås producenterne hele tiden med hinanden for at få mere kapacitet i batterierne, uden at de bliver tungere eller større. Det så vi bl.a. hos Bosch, som først kom ud med deres 620 Wh batteri, hvilket Shimano så slog med deres 630 Wh model. Det kunne tyskerne selvfølgelig ikke acceptere, og derfor er tyskerne de nuværende sværvægtsmestre med et 750 Wh batteri. Men mon ikke Shimano snart forsøger at slå dem igen. Specialized ligger sig trygt imellem de to kamphaner med et batteri på 700 Wh.

Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at en motor koblet til et 750 Wh batteri vil køre længere på literen end et 630 Wh batteri. Men hvor stor forskellen er i den virkelige verden er svært at sige, da motorerne har forskellige strømforbrug, og så afhænger det virkelig meget af din kørestil. Hvis du selv hjælper meget til, kan batterierne holde i lang tid. Men hvis du sætter den i turbo og træder minimalt i pedalerne, går der ikke længe, før at du skal vende snuden hjemad.

Så altså en lille fordel til Bosch, men det behøver ikke være afgørende for dit valg af mountainbike.

Hjul

Med hensyn til hjulstørrelse tænker de fleste med det samme 29”. Men de sidste par år har en ny trend vundet frem inden for e-MTB-verdenen: mullet. Her har du et 29” forhjul og et 27.5” baghjul. Men hvorfor så det? 29” hjul ruller hurtigt på sporet – også henover forhindringer mv. Men 29” hjul kan sammen med motor og batteri give en ret lang hjulbase. Det giver en e-MTB mere stabilitet ved høj fart, og den ruller nemmere over ting. Men det kan også gøre den en smule mindre ”legesyg”, og her kommer baghjulet ind i billedet. Med et mindre baghjul kan producenterne lave kortere kædestræbere bagpå. Når de er kortere, mindskes hjulbasen, og man får en mountainbike, som typisk føles lidt mere adræt, og som er en smule nemmere at få rundt omkring skarpe eller snævre forhindringer, sving etc. Det varierer fra producent til producent, men f.eks. er den nye Specialized Turbo Levo med mullet-hjul, og det samme er flere andre modeller.

Læs også: Du skal også turde slippe bremsen på MTB-sporene

Dermed ikke sagt, at 2 x 29” er noget bras, for det er det overhovedet ikke. Der er mange andre ting, såsom geometri, som spiller ind, men hvis du har prøvet en 29” e-MTB og ikke synes, at den føltes helt rigtig, skulle du måske prøve en anden model med mullet. I sidste ende handler det udelukkende om, hvad der passer bedst til dig.

Affjedring

Idet at en e-MTB er tungere, er komponenterne også derefter. Derfor finder du ikke en e-MTB, som kun har 100 mm vandring og en lille let forgaffel. Her skal der altså lidt mere til, og typisk har en e-MTB 150-160 mm vandring og kraftigere forgafler. Det kan måske afskrække nogen, hvis man normalt kommer fra en 100 mm mountainbike. Men det gør nu ikke den store forskel, da du har motoren til at hjælpe dig op ad bakkerne, og derfor behøver du ikke bekymre dig så meget om den længere vandring og tungere affjedring. Det har bestemt også sine fordele i og med, at du er langt bedre klædt på til at tackle sjove nedkørsler og forhindringer undervejs.

Vi håber, at ovenstående har givet lidt klarhed over de forskellige valgmuligheder, som der er på markedet. Generelt er alle elektriske mountainbikes så gode, at du næsten ikke kan gå galt i byen. Derfor er det mere et spørgsmål om, at du finder ud af, hvad dine behov og ønsker er, og derefter finder mountainbikes som passer til det. Om det så er den ene eller anden motor, batteri med videre betyder ikke så meget. Gå efter helheden, og glæd dig til mange timers sjov på sporet.