e-MTB: Du skal stadig arbejde for det

Der eksisterer mange myter om e-MTB, og én af dem er, om man overhovedet får motion, når der er motor på?

Det er ikke sikker, at du forbrænder lige så mange kalorier på din e-MTB, men måske kommer du afsted på flere ture...

Inden vi taler om påstandene, er det naturligt, at vi lige ser på, hvad en elektrisk mountainbike er for en størrelse. Den har naturligvis en motor, som er placeret ved krankboksen. Motoren har typisk 250 watt ydelse og 85-90 Nm kraft. Den får strøm fra et batteri, som sidder gemt i skrårøret. Udviklingen inden for batterier går stærkt i øjeblikket, og på de nyeste modeller er batterierne på omkring 750 Wh. På styret finder man typisk en lille fjernbetjening, som styrer motorens assistanceniveauer og et display, som viser batteristatus, distance og meget andet.

Fra ECO til Turbo

Assistanceniveauerne varierer typisk fra ECO, Tour, e-MTB og Turbo. Det hedder de fx ved Bosch, mens de hedder noget andet ved Shimano og Specialized. Niveauerne har dog det til fælles, at de angiver, hvor meget assistance motoren yder. Det vil sige, at hvis du kører i ECO, så hjælper motoren dig ikke ret meget, og du træder selv i pedalerne for at komme fremad. Jo højere assistanceniveau, jo mere yder motoren, og jo mindre yder du selv. Hvis du bare sætter motoren i Turbo-program går det ganske vist hurtigt, men du dræner også batteriet lige så hurtigt, som du kører. Derfor er det en balancegang mellem ydelse og batteriniveau.

Motoren er afhængig af gearene

Når du kører på en e-MTB er det meget ligesom, når du kører i en bil med manuelt gear. Du skal vælge det rigtige gear, når du kører, da motoren ellers går i stå. Hvis man oversætter det til mountainbike-sprog betyder det, at det er vigtigt, at du vælger de rigtige gear, præcis som du plejer, når du kører op ad stejle stigninger. Motoren på mountainbiken er slet ikke kraftig nok til at køre op i 12. gear, ligesom du heller ikke selv er på en analog mountainbike. Hvis du til gengæld vælger det rigtige gear og kadence hjælper motoren dig godt på vej, men jo stejlere en stigning, jo mere er du selv nødt til at gøre. Derfor får man altså også pulsen op over gennemsnittet på de store stigninger, som du ikke bare kan fræse op ad.

Over 25 km/t står du selv for festen

På grund af Færdselsloven er e-MTBs begrænset til 25 km/t. Det betyder, at når du rammer 25 km/t stopper assistancen, og så er det op til dig selv, hvis der skal mere fart på. Så snart hastigheden kommer under 25 km/t, tænder motoren igen. Dermed er det altså ikke en dans på roser, hvis du følger med dine kammerater i skoven på deres analoge mountainbikes. Da deres mountainbikes kun vejer det halve eller mindre af en e-MTB, har de væsentligt nemmere ved at holde farten over 25 km/t. Du trækker til gengæld dig selv og en 20-25 kg. tung e-MTB med brede dæk og stor rullemodstand. Derfor bliver det rigtig hårdt, hvis du skal køre 30-35 km/t på flad vej.

Den samme problematik rammer dig på sporene. Hvis du vil have mest muligt ud af det, er det nødvendigt, at du hjælper motoren lidt på vej over 25 km/t og selv træder i pedalerne. Ellers forbliver du på omkring de 25 km/t, og det er for lidt til at få et ordentligt flow på de sjove spor, som måske kræver en hastighed på 30-40 km/t.

e-MTB: Du skal stadig arbejde for det_2
e-MTBs er tungere end almindelige MTBs, og derfor kræver de også en anden kørestil, når du suser ned ad sporene.

Hvor langt skal du?

Som tidligere nævnt er e-MTB og valg af assistanceniveau en balancegang mellem ydelse og kapacitet. Hvis du f.eks. planlægger en +40 km-tur nytter det ikke noget, at du sætter motoren i Turbo og bare suser derud af. Motoren brænder så meget strøm af, at du sikkert ikke når tilbage igen, inden batteriet er fladt.

Derfor er det vigtigt, at du sparer på batteriet på meget lange ture, og at du nok primært kører i ECO-program, som sparer strøm. Generelt er det sådan, at jo længere du kører, jo mere træder du også selv i pedalerne og sparer på batteriet.

Du kommer mere af sted

Det er ikke sikkert, at du altid brænder lige så mange kalorier af på en e-MTB-tur som på en analog cykel. Men alene det, at du har en e-MTB, vil helt sikkert gøre, at du får mere overskud. Vi kender det alle sammen: man har haft en lang arbejdsdag, og ungerne er endelig puttet. Egentlig vil man helst ligge på sofaen i stedet for at kæmpe sig gennem 3-400 højdemeter i skoven på en mountainbike uden motor. Men når du har en e-MTB, og dine ”egne batterier” er flade, kan du bare sætte den i ECO- eller Turbo-program og nyde en tur i skoven uden at tænke så meget på dit eget energiniveau. Derfor vil vi påstå, at du over en længere periode kommer mere af sted og brænder flere kalorier af, ganske enkelt fordi det er nemmere at overskue en tur i skoven med lidt hjælp fra motoren.

Du bestemmer selv det hele

Turens hårdhed er suverænt op til dig selv. Hvis du starter i ECO-program, svarer det stort set til, når du kører på en analog mountainbike, og du brænder flere kalorier af. Hvis du går lidt op i niveau, bliver assistancen større, og din egen indsats går ned. Til sidst ender man i Turbo-program, hvor motoren trækker størstedelen af læsset. Derfor er det i høj grad op til dig selv, hvor hårdt eller hvor let du gerne vil have det. På de gode dage kan du tage en tur i ECO og næsten få det samme ud af det som på en analog mountainbike. På dagene med lav energi kan du vælge et højere program. Du får det som tidligere nævnt lidt lettere, men i det mindste kommer du af sted.

Der skal arbejdes på nedkørslerne

En e-MTB er naturligvis en del tungere end dens analoge modpart, og derfor kører og opfører den sig anderledes på sporene. e-MTBs er allerede meget langt i udviklingen, og de bliver bedre og bedre for hvert år. Men de er ret tunge, og derfor kræver de også en anden kørestil, når du suser ned ad sporene. Da de er tungere, kræver det også mere af din krop at få dem til at lystre. Der skal mere teknik på, hvis du for eksempelvis gerne vil have luft under hjulene, og du skal arbejde lidt mere for at håndtere den øgede vægt. Al den anstrengelse resulterer i, at du får brugt kroppen mere for at beherske teknikken.