Sådan kan du tage en nybegynder med ud på MTB
MTB-ekspert deler sin oplevelse af hvordan, du kan tage en nybegynder med ud på MTB-tur - naturlgivis med masser af tips og tricks
Udgangspunktet for denne artikel er en oplevelse med min bedre halvdel, der ikke har den store erfaring med mountainbike-håndtering.
Jeg synes, flere skal vise deres nærmeste hvor dejligt, det er at cykle i skoven. Men skal I have en god oplevelse ud af det, så kan lidt omtanke være på sin plads. Derfor lidt tips til det her.
Kend stedet rigtig godt
Vælg et sted, du kender godt, så du ved, hvad der kommer. Det er mest for din egen skyld, så du ikke skal tænke over omgivelserne, men kan koncentrere dig om gæsterne.
Hvis du krøte alene, ville du måske tage chancer, når vilkårene blev lidt langhårede, men som vært skal du vende om og lade som om, det er sådan duplejer at gøre. Gå til grænsen - men aldrig over. Husk, at grænsen flytter sig. Efter en god start får de måske mod på mere, men senere kan kræfterne slippe op.
Det vigtigste fokuspunkt er den gode stemning, hvis dit mål er at få dem med ud en anden gang.
Det rigtige tempo
Du skal vælge tempoet efter din makker. Du kan med fordel køre lettere gear, end du plejer, når du så træder med normal kadence, vil dit tempo falde. Efterhånden som trætheden presser på, kan du geare endnu mere ned.
Derved sidder du ikke og trækker fra og skal kigge bagud efter din passager. Det er hårdt mentalt at hænge i ”elastikken” fordi, du presser dig mere end godt er. Kan de snakke, så har de fint fysisk overskud.
Store skovveje har to spor og giver gode muligheder for at cykle ved siden af hinanden. Det gør dem attraktive. Skift gerne mellem spor og vej igen og igen.
For mange begyndere er nedkørslerne den største overvindelse. Kommer de hen til en kant og kigger ned over et minefelt af udfordringer, er der ikke stor chance for, at de vælger en perfekt teknik nedover.
I starten er det vigtigste, at de får et ”rent” spor, der ikke indeholder drops, huller eller rødder. Så kan de arbejde med bremsekontrol, opmærksomhed, position og ikke mindst det mentale.
Derefter kan de altid give mere slip på bremsen på anden runde.
Spørg ind til forventninger
Start gerne turen med at spørge, hvad de har lyst til. I starten ved de det ikke, men når de har prøvet noget, er det godt at spørge, om der skal være mere sti eller vej, mere forhindringer eller højdemeter, mere udsigt eller adrenalinsus.
Det er godt at lægge ruten omkring nogle features, der eventuelt kan køres gennem flere gange uden, at det bliver en stor omvej. Hvis oplevelsen var et hit, er der vel ingen grund til ikke at gentage den - men samtidig kan de også opleve motivationen i at blive dygtigere ved anden eller tredje gennemkørsel.
Det kan også være fristende at komme med forslag til at forbedre køreteknikken. Bare du husker at spørge først, for det er ikke alle, der er interesseret i at blive undervist i den givne sammenhæng.
Får du en positiv tilbagemelding, så er det en god ide at holde dig til færrest mulige fokuspunkter. Hellere løfte kompetencerne på ét område og sikre, at din makker får mestringsoplevelsen og motivation.
4 forslag til en nybegynder på MTB
Her er forslag til, hvad du kunne præsentere, hvis du er i skoven med en nyslået mountainbiker:
”Se frem”
"Se frem" er altid i spil for mountainbike-instruktører. Det er ikke nødvendigvis noget, der skal trænes specifikt i denne sammenhæng, og du kan både bruge det som forvarsel – ”se frem, vi skal ind af stien til venstre, der kommer om 50 meter.”.
Eller du kan bruge det ved blot at udpege de seværdigheder I møder undervejs.
Det er bedst at gentage nogle af de samme vendinger mange gange, for så sidder de grundigt fast bagefter. Som en ørehænger, man bare ikke kan slippe af med igen.
Vægtforskydning ved nedbremsning
Fartkontrol er noget af det første man tager fat på med begyndere. Det er selvfølgelig vigtigt at de ved hvad der er for- og bagbremse, men de fleste har kendskab til håndbremser fra deres dagligdags-cykel.
Det er meget mere afgørende for udbyttet, at de får forståelsen for at de ved nedbremsning, flytter vægt frem mod forhjulet, og at det forandrer balancen i cyklen. Det er vigtigt fordi afbalancering er så fundamentalt i mountainbike.
Derfor skal de lære at forskyde kroppen så langt tilbage, at de formår at genskab balancen. At de er i balance, kan de mærke i hændernes kontakt med styret. Har de neutralt greb, det vil sige hverken træk eller tryk i hænderne, så er positionen ramt godt.
Vægtforskydning i sving
Blandt utrænede mountainbikere opleves der ofte en usikkerhed i sving på grund af højt tyngdepunkt og manglende fleksibilitet med cyklen.
I svinget er det godt at få vægten ned i fødderne, hvor centripitalkraften har mindre betydning.
Få dem op og stå, og overtal dem til at se cyklen og kroppen som samarbejdspartnere med hver sin opgave. Kroppen skal helst bevæge sig i en stabil linje gennem svinget, og cyklen skal flyttes meget mere for at gøre det muligt.
Kør foran dem på en grusvej, og vis dem, hvor meget cyklen kan kantes (lænes til siden), uden at overkroppen behøver at flytte sig. Med fokus på at beholde din krop oven over de steder, hvor hjulene har fat i underlaget.
Hvis du beder dem have fokus på det hver anden gang, så spørger du til hænderne de andre. Den anden store ballademager er for det meste, at der kommer for meget vægt i forhjulet. Er der træk eller tryk, eller kan du mærke neutrale hænder?
Efterhånden kan du bruge vendingen ”lette hænder” om at neutralisere - for den passer også med næste punkt.
Forhindringer
Skal du over en forhindring, så gør det let. Også ved forhindringer som rødder, huller eller trin/drops, handler det om at flytte vægten.
Det kender de fleste fra mødet med en kantsten, hvor du flytter dig bagud af hensyn til forhjulet, samt rejser dig frem på cyklen af hensyn til baghjulet. Det er ikke anderledes i forhold til naturens kanter.
Her kan vi dog overdrive bevægelsen for at forstærke effekten, men vi møder også forhindringer, der kræver mere vægtforskydning end kantsten langs cykelstien.
Gør hjulene lette efter tur, for at de har let ved at passere, og hvis udfordringerne kommer lidt hurtigt efter hinanden, så sørg i det mindste for at holde forhjulet let -
"lette hænder"