MTB-nørdens guide til glasfarver på dine briller
Farven på dine glas har faktisk en effekt på din kørsel. Bliv guidet gennem, hvad de forskellige glasfarver kan betyde for dig.
Glasfarven på dine briller kan have stor effekt på din MTB-kørsel. Der er både fordele og ulemper ved de mange mulige glasfarver - det handler ikke blot om at se "godt ud".
VoresPuls' MTB-ekspert tager deig gennem en nørdet - men meget spændende gennemgang af overvejelser, du bør gøre dig, når du skal vælge hvilken farve dit glas skal have.
Guide til den rigtige glasfarve
- Mørke glas er de mest klassiske. Deres opgave er at skrue ned for lysstyrken, så vi ikke behøver knibe øjnene sammen. Det gør, at vi bevarer synsevnen selv i skarpt sollys. Det sker på bekostning af kontrasten, og de finere nuancer. Kommer du pludselig ind i en tykning, kan du have svært ved at stille skarpt på niveauspring i sporet, eller skæret fra glatte overflader. Her er det smartest at tage farten eller brillerne af.
- Solbriller kan også fås fotokromiske (med farveskifte), så de tilpasser sig lysstyrken, og på den måde bliver klarere i en mørk tykning.
- De kan også være graduerede - med mørkest for oven og mindre nedover. Det har den fordel at, når du ser op og frem, er du godt beskyttet mod kraftigt lys. Hvorimod du får større detaljegrad, når du kigger ned og tæt på.
- Spejlglas reflekterer delvist sollyset, hvilket gør dem til gode solskinsbriller. Især kan de være et supervalg på en solbeskinnet vinterdag med snedække fordi, genskinnet fra sneen kommer fra samme niveau, vi prøver at orientere os omkring. Giver også stadig god mening på en regntung vinterdag.
- Klart glas bruges mest af alt som beskyttelsesbriller, og de kan varmt anbefales ved nattekørsel, hvor en tynd gren i hovedhøjde, kan være svær at opdage i tide. De kan stadig kombineres med et UV-filter.
- Gule glas kan med fordel bruges i mountainbike, fordi de har en god effekt til at skabe en god kontrast-oplevelse og tydeligere konturer. Det giver en oplevelse af, at de forstærker lyset, og ved tusmørke forskubber de tidspunktet for, hvornår du vurderer, at der er brug for lygter. Det kan være en risiko ved trafikbrug, og i klart lys kan det bliver anstrengt.
- Røde glas har også en god kontrast. De er mere lysdæmpende og er derfor bedre i solrige dage. De har en varm tone ved kørsel i dagslys.
- Brunt glas giver et roligere billede. Der er stadig en god kontrast, men samtidig god lysdæmpning. Kan give en bedre afstandsbedømmelse end de helt mørke.
- Blå og lilla giver god lys- og kontrast-gengivelse
- Gråt er velafbalanceret, men verden bliver en anelse mere grå.
- Grøn har en fordel i farvebalancen og reducerer blænding, hvilket giver et afslappende billede.
Ud over valget af farve, kan der også være forskelle i toningen. Det vil sige, hvor kraftigt farvede glassene er. Mere toning giver mere af det gode og det dårlige egenskaber.
Farvevalg vil også til en vis grad præge verdensopfattelsen. Verden tager med andre ord farve efter dit valg.
Til dig der bruger briller eller linser
Her var jeg nødt til at hente støtte hos den lokale optiker, samt en rutineret Adventureracer, for at få de bedste erfaringer med.
Ud over lysforhold kan også selve øjets tilstand have betydning for valg af briller.
Undertegnede har selv oplevet, hvor svært det kan blive at orientere sig i mountainbike-orientering, når blikket skifter mellem terrænet og kortpladen. Heldigvis går det mest ud over orienteringen - og knap så meget køresikkerheden.
Er du ikke vant til at bruge syns-korrektion, skal du i starten passe på din kørestil. Formålet er at ”normalisere” synet, og dermed dimensioneringen af verden, og det forandrer afstandsbedømmelsen. Tag det med ro, indtil hjernen er med.
Du kan naturligvis få en smart sportsbrille med indbygget styrke, og hvis du foretrækker én type glasfarve, er det også nemt. Dog kan kurvede glas med styrke være forstyrrende for oplevelsen. Briller med lige glas beskytter dårligere end buet glas i forhold til UV og skidt/vind.
Generelt er linser lettest at arbejde med i forhold til et aktivt liv, men det er selvfølgelig meget individuelt. Det kan kræve lidt afprøvning af finde den helt rigtige model, der matcher ens øjne og livsstil.
Hvis du kører lange distancer, skal du være opmærksom på, at dehydrering også påvirker øjet - og at du derfor får svært ved at holde øjet fugtet.
Det er stadig en fordel at beskytte øjet med et par sportsbriller ud over linserne, men det er mest for at beskytte mod skidt og vind generelt - og ikke så meget af hensyn til linsernes funktion.
Bruger du en særlig justering i dine briller til daglig, kan både solbriller og linser være et stort skridt. Her kan du muligvis klare dig med endagslinser, hvis du ønsker at spare dine normale briller for de risici, der også kan være i mountainbikesporet.
Om det ene setup virker bedre end det andet, er meget individuelt. Hvis du har et setup, der virker, er der ikke så meget, der motiverer dig til at prøve noget andet.
Briller og sikkerhed
Grene stikker frem og rammer os i ansigtet, solskinsdage kræver filter på øjnene, eller vi får tårer i øjnene på grund af kulde eller høj fart. Både ved ufrivillig jordkontakt, eller blot ved afkast fra dækkene, er der fine chancer for jord i øjnene - og så er der det med insekterne, der præcis ved, hvor de skal ramme.
Når du vælger briller, er UV-filteret et absolut krav. Hvis brillerne filtrer lysstyrke fra, vil du risikere større UV belastning, og det kan skade synet.
Ved terræncykling er brillerne almen sikkerhedsudstyr, og de burde være i brug på samme niveau som hjelmen.
Briller har også deres ulemper, hvor de faktisk forringer vores syn. De dugger gerne - især når man er fysisk aktiv og skal af med noget damp.
Det er vigtigt at brillerne i deres form passer til dit hoved. Lukker de eksempelvis øjnene godt inde, vil de også dugge hurtigere til. Start med et par billige briller fra byggemarkedet, inden du prøver et par i den dyrere kategori, og tag endelig de gamle briller med som reference ved nyindkøb.
Brillestel giver blinde vinkler, og kanterne kan forstyrre detaljer i det perifere synsfelt. Glassets krumning kan også forstyrre udsynet og ikke mindst bedømmelsen af afstand.