Billede
Svøm i åbent vand
Foto: Lise Zacho, DGI Storstrømmen Svøm altid sammen med andre. Det er mere udfordrende at svømme open water.

Open Water-svømning: Kom godt i gang

Svømning i åbent vand giver nye udfordringer. Læs om, hvordan du kommer i gang.

Forholdsregler ved open water svømning

  • Svøm aldrig alene
  • Brug badehætte i en klar farve
  • Aftal en rute med dem, du svømmer med

Undersøg forholdene

  • Hvor meget blæser det?
  • Hvordan er strømforholdene?
  • Hvad er vandtemperaturen?
  • Hvordan er bunden, kan der være skarpe genstande?
  • Er vandet rent? Der kan være meget pollen i vandoverfladen.

Stævner i open water svømning

Der bliver jævnligt holdt stævner i open water svømning. De fleste ligger i sensommeren pga. af vandtemperaturen. Du kan finde stævner her:

DGI Svømning

Dansk Svømmeunion, Open Water.

Stort tema

I løbet af sommeren 2013 har vorespuls.dk haft et tema om Open Water-svømning. Her kan du få overblikket over alle artiklerne:

1. Open Water: Ultimativ guide til udstyr

2. Open Water: Tænk før du svømmer

3. Open Water: Springet fra svømmehallen

4. Open Water: Planlæg din svømmetur

5. Open Water: Lær at orientere dig

6. Open Water: Sådan svømmer du i store bølger

7. Open Water: 4 fif til en bedre svømmetur

Klik dig rundt mellem de forskellige historier og få en endnu svømmetur i det åbne vand.

Vores strande og søer vrimler med open water svømmere. Svømning udendørs giver nye oplevelser og udfordringer.

Forbered dig i svømmehallen

Inden du begynder at svømme open water er det en god ide at træne lange distancer i svømmehallen. Svøm f.eks. 5 x 200 crawl uden pause eller 1000 meter uden pause.

Læs mere: Stort tema: Begynd på Open Water-svømning

Crawl er bedst til open water svømning, så vær sikker på, at du har en god teknik i crawl. Crawl er den hurtigste og mest afslappende svømmeart. Du kan dog også svømme brystsvømning.

Læs mere: Open Water: Planlæg din svømmetur

Vær opmærksom på, at der findes open water svømning-våddragter til både crawl og brystsvømning. Det er vanskeligt at svømme brystsvømning i en crawl-våddragt.

Lær at orientere dig

Den første gang, du prøver open water svømning, vil du sikkert synes, det er meget underligt. I svømmehallen vænner man sig til banetove og de sorte striber på bunden. Det mangler udenfor, og man kan let svømme i den forkerte retning.

Læs også: Open Water: Tænk før du svømmer

Du kan gøre 3 ting for at orientere dig, når du svømmer crawl i åbent vand:

  1. Lær en rytme til crawl, hvor du ved hvert 5.–7. armtag løfter hovedet, så du kan se over vandet. Det kan være besværligt, hvis du ikke kommer ind i en rytme, og så er du nødt til at gøre en af de andre ting:
  2. Hvert 10. armtag laver du om til et brystsvømning-tag, hvor du orienterer dig. Selvom det er sværere end at have en rytme, så får du set noget.
  3. Hvis du ikke ved, hvor du er, skal du stoppe og træde vande. Det kan godt tage tid, men det kan være nødvendigt.

Inden du går i vandet er det en god ide at se, hvordan stedet ser ud. Find nogle høje punkter, f.eks. et stort hus, et stort træ eller en bro, som du kan orientere dig efter.

Læs mere om godt og sikkert udstyr: Open Water: Ultimativ guide til udstyr

Svømmer du brystsvømning, er det let at orientere sig.

Den første tid som open water svømmer

Når du starter, kan du aftale med en svømme-makker, hvor ofte I skal svømme. 1-2 gange ugentligt er normalt, men mindre kan også gøre det.

Start ikke med for store afstande. Når du kender omgivelser og vandets bevægelser bedre, kan du udvide.

Se også: Åbent vand: Se de 8 sikkerhedsråd!

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 24-07-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler