Billede
Vinterbadning
Foto: Colourbox.com Måske er vinterbadning noget for dig?
Svømning

Fup og fakta om vinterbadning

Få styr på, hvad der er op og ned med vinterbadning.

Læs også: Vinterbadning: Sådan kommer du i gang!

Det hævdes, at vinterbadning er sundt, og at du selv ved korte dukkerter i koldt vand opnår en gavnlig effekt for kroppens sundhed. Men hvad sker der egentligt med kroppen, når du sænker den i det kolde vand? Og er der evidens for en sundhedsfremmende effekt?

Vorespuls.dk har undersøgt sagen nærmere og kigget på fup og fakta om vinterbadning.

Læs også: Opskrift på ingefærshot - bliv "frisket" op

Sådan reagerer kroppen på vinterbadning

Vinterbadning bliver af mange badere anvendt som en form for chokterapi.

Når kroppen nedkøles i meget koldt vand, sættes kroppen under pres, og en række funktioner går straks i overdrive. Blodkarrene trækker sig sammen, stofskiftet øges og mange vil opleve, at vejrtrækningen optrappes til hyperventilerings-lignende gisp.

Kroppen vil samtidig udskille endorfiner og adrenalin, og den kolde dukkert vil derfor ofte opleves som et energikick, der samtidig sætter fut i humøret.

Den kolde dukkert er intens, og især ikke-trænede vinterbadere vil have tendens til at hyperventilere med det samme.

Læs også: Øvelser mod anspændt nakke og skuldrer

Forskning peger på en gavnlig effekt

Undersøgelser foretaget af den finske læge, Kyllikki Kauppinen, har påvist, at mængden af stress-hormoner i blodet ændrer sig, når kroppen udsættes for det store kuldechok ved vinterbadning.

Og stigningen i hormonerne noradrenalin og kortisol aktiverer det sympatiske nervesystem, som kan have en smertestillende effekt.

Andre undersøgelser peger på, at folk, der hyppigt vinterbader, er mindre syge og føler sig sunde som følge af vinterbadningen.

Det er dog ikke entydigt påvist, at vinterbadere bliver sundere af vinterbadning. En engelsk undersøgelse fra Oxford Journals, foretaget på vinterbadere, viser dog, at der sker en forøgelse af antioxidanter i blodet i forbindelse med vinterbadning, hvilket med en vis sikkerhed medfører et bedre immunforsvar, og som dermed kan have en betragtelig sundhedsfremme.

Læs også: En tur i saunagus – derfor skal du prøve det

Et gevaldigt boost for humøret

Kulde-chokket som sker, når kroppen nedsænkes i det kolde vand, gør at huden og blodkarene trækker sig sammen – men også hjernen påvirkes med det samme.

Der frigives nemlig en række signalstoffer i hjernen: Adrenalin, noadrenalin, serotonin, kortisol og dopamin.

Signalstoffer hjælper til at blodkarrene trækker sig sammen, men de bidrager også til den positive effekt, som kuldechokket får på vinterbaderens humør.

Det er med andre ord signalstofferne, der giver vinterbaderens høje humør, ligesom man ofte ser – især blandt utrænede, nye vinterbadere – en lettelsens lykke over udfordringen.

Den umiddelbare og ofte meget tydelige lykke kan skyldes følelsen af ’overlevelse af fare-udfordringen’, som vedkommende har været udsat for, og som kun bidrager til den hormonelle belønning, hjernen i forvejen sørger for.

Uanset om du har adgang til udendørsområder, hvor vinterbadning kan praktiseres - enten med andre ligesindede eller i en vinterbaderforening - eller om din lokale svømmehal har koldtvandskar- eller bassiner, er der således mange gode grunde til afprøve det kolde gys. Af hensyn til din egen sikkerhed, bør du dog aldrig bade alene.

God fornøjelse!

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 27-05-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler