MTB: Indstil din sadel rigtigt

Du skal sidde godt på din mountainbike, når du cykler. Du bevæger dig konstant, så det er vigtigt, at MTB-sadlen er korrekt indstillet.

Er du ny MTB-rytter, er det en fordel at styret er lidt højere end sadlen. Her med en vinklet frempind. Foto: Michael Bremer

En MTB-rytter sidder sjældent stille i sin sadel særligt længe. Terrænets udfordringer kræver konstant bevægelse, så sadlen skal være indstillet korrekt, når rytteren sætter sig på cyklen.

Du skal sidde godt. Det er nok det vigtigste for at få succes på MTB. Og eftersom vi sidder på bagdelen, kan der med fordel arbejdes lidt med indstillingerne af sadlen. Vi er skabt forskelligt. Faktorer som vægt, knoglestruktur, køn og fysiske skavanker har alle betydning for, hvordan vi sidder på MTB.

Derfor er det vigtigt at bruge tid på at indstille sadlen rigtigt.

MTB-sadlens højde

Når du sidder på din sadel, sætter du hælen på pedalen og træder den i bund.

Er benet strakt, vil du få problemer med balancen og risikere smerter i hofter og haser.

Er benet for bøjet, vil det gå ud over knæet, og du vil ikke i samme grad kunne flytte kraft over i cyklen.

Der imellem ligger et magisk område, hvor du reelt kan sidde behageligt på cyklen. Med en let vinkling af cyklen kan du også nå jorden med tåspidserne, når du står stille. På den måde kan du lade de andre komme op igen, når du har sat dem på bakken. Dette er dit neutrale område.

Regn din sadel ud

Er du den lidt nørdede type, findes der en formel, når du skal indstille din MTB-sadel:

Mål din skridt-højde. Det klares lettest ved at placere en bog så højt som muligt mellem lårene og så måle fra gulvet til overkanten.

Derefter ganger du tallet med 0,883.

Resultatet skulle være et godt udgangspunkt for afstanden mellem krankens centrum (hvor pedalarmen er monteret) og oversiden af sadlen, målt langs stel-røret. Det gælder for de fleste, så det kan være værd at prøve.

Mål din sadel med låret

En nemmere metode er at stå ved siden af din cykel og hæve låret op til vandret. Sadlens højde skal så være lige under lårets højde.

Andre bruger hoften, når de skal finde den rette indstilling af sadlen. Den knoglekant, der stikker ud lige under ”danse-håndtagene”, skal stå et par fingre over sadlen. De to sidste kan så kontrolleres ved testen fra artiklens start, når man skal op på cyklen.

Din MTB-sadel skal tilpasses

Det er vigtigt, at du hurtigt kan finde din neutrale indstilling af sadlen. Efterhånden som du bliver dygtigere, skal sadel-højden tilpasses opgaven.

Det er nemmest at tilpasse din sadel, hvis du har en markering på sadelpinden, fx et lille rids på den ene side af røret.

I følgende situationer kan du indstille din MTB-saddel anderledes:

  • Hvis du har ondt i ryggen,
  • cykler med rygsæk,
  • kører ræs på flad rute,
  • cykler orienteringsløb med kortholder, eller
  • cykler på en teknisk rute med mange bakker eller i bjerge.

Hvor meget du ændrer din sadel-indstilling for at tilpasse den opgaven, må du prøve dig frem med. Skriv dine forsøg ind i trænings-dagbogen. Efterhånden får du et katalog over dine muligheder for at sidde godt.

Indstil din MTB sadel neutralt

Neutral placering vil sige, at når du sidder normalt på cyklen med pedal-armene vandret, står forreste knæskal lodret over enden af forreste pedalarm. (Brug en snor med en tung møtrik som loddesnor.)

Ved at flytte denne placering lidt bagud, får man et mere strakt knæ og en længere ”løftestang”. Det er en fordel på mindre tekniske stigninger, eller hvis man har for vane at træde tunge gear.

På stigninger betyder det så, at man skal længere ned med overkroppen for at bevare noget vægt på forhjulet.

Flyt din MTB sadel længere frem

En placering af sadlen længere fremme flytter belastningen mellem musklerne. Man kan også glide frem fra neutral indstilling og sidde forrest på sadlen, men det går ud over stabiliteten og bruges bedst på passager som fladere vej med stabilt underlag.

Hvis du vælger at prøve dig frem, når du indstiller sadlen, så find en indstilling og mål den i forhold til, hvor mange cm knæet står foran eller bag pedal-armen.

Husk dog altid, at der skal være ordentlig plads til knæene i cockpittet mellem sadel og ”instrument-brættet” (styr og gadgets).

Få din sadel i vater

Prøv dig lidt frem, når du indstiller vinklen på sadlen i MTB. Hvis det føles forkert, er sadlen sikkert forkert indstillet. Når det er sagt, så finder du ikke en perfekt indstilling til alle situationer.

Sadlen har en neutral, vandret stilling, og den passer bedst for de fleste. Men det er individuelt, hvordan man sidder bedst på MTB.

Læs mere: MTB: Hurtigere på store hjul

For at være helt sikker, skal man have et vaterpas på, men vores øjne er forholdsvis dygtige til at ramme. Og de kan hjælpes lidt på vej, hvis man lægger en lige ting oven på sadlen – en pumpe for eksempel.

Hvis din MTB-sadel hælder nedad

Er spidsen vippet lidt ned på sadlen, kan du vinkle lidt mere i bækkenet. Det er en fordel, hvis man har tendens til at få ondt i ryggen.

Samtidig har du oftest bedre kraftoverførsel, som især kan mærkes på stigninger.

Er vinklen for stejl til din anatomi, glider du lettere frem på sadlen, der jo er spids og dermed støtter mindre. Nogle oplever også en manglende stabilitet i denne position, og hældningen flytter et større tryk til hænder og skuldre. Det kan give sovende hænder og ømme skuldre.

Hvis din MTB-sadel peger opad

Er sadlen vippet lidt op, får du bedre kontakt mellem krop og cykel og en mere sikker siddeplads.

Til gengæld oplever du også et større tryk på skambenet og 'den private afdeling' samt en større belastning af den nederste del af ryggen. Især hvis cyklens geometri er målrettet race.

Byt med en makker

Når du har prøvet at indstille din sadel mange gange, og du stadig sidder dårligt, så lav en aftale med en makker om at bytte sadel på en træningstur. Ofte er det bare at flytte sadelpind, sadel og det hele. Måske har du bare brug for en anden sadel-model.