Kørestillinger på MTB
Dit tyngdepunkt skal ned mod krankboksen. Læs om 2 gode kørestillinger på MTB.
2 primære kørestillinger
På MTB bruger du 2 primære kørestillinger: En neutral position og en ”angrebsposition”. Formålet i begge kørestillinger er at få dit tyngdepunkt ned mod jorden, så du sidder så stabilt som muligt på din cykel.
Men først lidt om rollefordeling.
Hjul skal give den rette kontakt
Det er hjulenes opgave at være din kontaktflade til underlaget. Kontaktfladen er oftest ikke større end dine fodspor, men farten er højere end løbetempo, og derfor skal det være kvalitets-kontakt.
Hjulene er tydeligst forbundet til dig via dine pedaler.
Styrets kontakt med armene
Styret har to funktioner. Sammen med hjulene skal det helst sørge for, at du kommer det rigtige sted hen. Men det er også styret, der har kontakt til dine arme.
Du skal forestille dig at du bevæger dig på alle 4 lemmer, for det er sådan, det samlede system reagerer.
Din krop udgør motor og styrecomputer, men det er også her, hovedparten af vægten ligger, og dermed noget af problemet. Hvis du kan få tyngdepunktet tæt på jorden, kræver det færre kræfter at bevæge kroppen. Men kroppen er konstrueret omvendt.
De 2 primære kørestillinger gør det lettere at få tyngdepunktet tættere på jorden. Tyngden skal ned i krankboksen – enten via sadlen eller via fødderne.
Læs også: MTB: Sæt klare mål for din træningstur
Neutral kørestilling på MTB
Den neutrale kørestil bruges til at fragte dig fremad med mindst mulig indsats.
- Bagdelen i sadlen, så benene ikke skal bære vægten.
- Let krum ryg, men dog rimelig oprejst og med godt overblik.
- Bøjede arme og et let greb i styret. Pas på, at vægten ikke kommer så langt frem, at du kan mærke et hårdt pres fra styret i dine håndflader. Vægten skal fordeles med ca. 60 % på baghjulet og 40 % på forhjulet. Det giver dig bedst kontrol.
Du bevæger overkroppen ned mod styret, eller væk fra styret, hvis du skal tilpasse stillingen til et skiftende terræn, så du hele tiden har tyngdepunktet ved kranken.
Angrebsposition på MTB
Når du så løber ind i større opgaver, glider du over i din angrebsposition.
- Du kommer ud af sadlen og glider lidt bagud.
- Overkroppen sænkes ned mod styret, så albue-vinklen bliver mindre.
- Du skal stadig have et afslappet greb i styret, og ikke opleve for meget trykken eller trækken i hænderne (før du forskyder vægten).
- Albuerne godt ud til siden, pedalerne vandrette og blikket fremad.
Herfra kan du bevæge dig i alle retninger efter behov. Du er i stand til at absorbere stød fra underlaget, inden de forplanter sig til dit hoved. Du kan forskyde din vægt og aflaste hjulene efter behov, så de kan passere forhindringer med mindre besvær.
Du kan få brug for at flytte tyngdepunktet væk fra kranken, men ikke væk fra hjulene. Som når du står på alle fire, kan du bevæge vægten frem og tilbage. Men sidevejs bevægelser går ud over balancen.
Denne kørestilling er fysisk mere krævende, men bruges til at spare os for det besvær, der følger med teknisk svære passager.