Cykel-radar: Lær at være forudseende på MTB-sporet
Vær beredt! lyder det gamle spejderord, og få steder giver det mere mening end på mountainbike-sporet.
Når du ved, hvad der kommer, er der intet der vil overraske og ingen farezone. Enten er du klar med den rette køreteknik, eller du har måske truffet den fornuftige beslutning og fundet en alternativ rute.
Det gælder om at være beredt, men hvor god er din ”efterretningstjeneste”?
Det handler om opmærksomhed
De fleste af os kender det fra motorvejen. Vi følger trafikken, og holder primært øje med dem foran og bag os.
Men pludselig er der et par røde bremselygter længere fremme, og instinktivt letter vi foden fra speederen.
I mountainbike-sporet får vi ingen bremselygter, så vi skal kontrollere vores opmærksomhed bedre.
Vores bevidsthed kan ikke håndtere alle vore sanseindtryk, og du er nødt til at filtrere og prioritere.
Helt tilbage fra de afrikanske stepper ligger der en sikkerheds-instruks om, at det farligste er det vigtigste – og det registreres i sanserne som det mest voldsomme, eller det der er tættest på.
Det er vores naturlige reaktion – at se på den nærmest udfordring, og den del der virker vildest.
Opmærksomhed er ental. Vi kan kun have fokus på én ting af gangen.
Når der så samtidig er hundredvis af sanse-signaler, der slås om førstepladsen, er det umuligt for os at ”holde fokus” i mere end få sekunder af gangen.
Resultatet bliver, at vi ikke altid rammer de letteste dele af sporet, og du ser først udfordringerne for sent. De fleste kan genkende følelsen af at køre nogle af de mest tekniske stræk lidt for meget på bagkant.
Læs også: MTB: Indstil din sadel rigtigt
Hvad er hemmeligheden?
Hemmeligheden er at styre det parameter, der prioriteres ud fra.
Hvis vi tænder computeren for at lære hop-teknik for cykler, vælger vi ofte at gå på nettet og skrive det ind i google, eller vi søger videoer på youtube.
Og det virker. Vi får det vi leder efter.
I stedet for at gå på biblioteket og starte med den største bog for at se, hvad den har at sige om hop-teknik.
Vores målsætning er at finde det bedste vejvalg, og tilpasse kørestilen ud fra det gamle ordsprog: ”Et bedre forspil giver dobbelt fornøjelse”
Så nytter det ikke noget at fokusere på træerne, rødderne, stenene, mudderet. Det er langt vigtigere at se den rette linje, bermkanten, landingspladsen, bremsepunktet.
Med træning bliver det et par mentale briller, der gør dig til en langt hurtigere og mere sikker rytter. Det sker ikke på den første dag, men som alt andet bliver du dygtigere, hvis du bruger det.
Metoden kan bære ligheder med meditation, for det handler om det rette mantra. Formålet med et mantra er ikke at holde fokus, men at genskabe fokus hver gang det forstyrres.
Se vejen frem – træ med glatte rødder i svinget…
Se vejen frem – 2 små drop…
Se vejen frem – sikker landing på den anden side…
Se vejen frem – større sten…
Se vejen frem – der er fri passage til højre…
Se vejen frem – hvor der er kommet et trin bagved…
Læs også: Klikpedaler eller ej?
Det er ikke det du ser, der er vigtigt for dig. Har du set det, kan du som oftest også håndtere det.
Det, der kommer til at gøre den store forskel, er alt det, du ikke har set endnu, fordi dine øjne hænger fast på roden eller droppet.
Lad dine øjne skanne sporet – langt frem, og så lige tjekke den opgave du skal til at møde nu, og så længere frem, tilbage til opgaven.
Sørg for at du i god tid har en fornemmelse af, hvor du skal hen. Om der kommer bakker op eller ned. Om der er forhindringer, og om der er veje uden om dem.
Din cykelradar skal konstruere et vejvalg med blinklys og fanfare, der sikrer, at du ikke ser andet end det, du skal køre.
Vejen til paradis og flow-fornøjelse.
Den store forskel vil du opleve i din kropsspænding. Jo tidligere du ser udfordringerne og løsningerne, jo mere slapper du af. Jo mindre unødig spænding i kroppen, jo bedre bliver din teknik.
Læs også: MTB: Sådan overkommer du frygten
Og nu skal det trænes..
Her er en håndfuld øvelser til at kickstarte din cykelradartræning med.
Solo-øvelser når du bare vil træne det for dig selv:
- Mantra-træning. Kør et af dine faste spor, og prøv at holde fast i én sætning hele tiden.
Se frem – Se frem – Se frem – Se frem – Se frem.
Gentag ordene inde i hovedet igen og igen. Hvis det bliver ekstra svært, kan det hjælpe at mumle ordene.
Er I flere, kan I også bare hæve stemmen alle sammen, så er det både underholdende og fælles hjælp.
- Flowzone. Det handler det om at nå så langt som muligt, så let som muligt. På en let nedkørsel kan det være med en regel om ikke at træde i pedalerne / røre bremserne. Eller det kan være med handicap – hvor langt kan du nå med max 10 tråd i pedalerne eller 4 nedbremsninger.
Prøv gerne et par gange. Kig frem og vær beredt. Find ud af hvor du løber ind i problemer, og træn den teknik. For grupper bliver det hurtigt en konkurrence.
- Follow the white rabbit. En imaginær hvid kanin har taget din gps/mobil og stjæler dine Strava-data. Den løber i sporet foran dig, og din opgave er ikke at tabe den af syne.
På de åbne stræk er den i stand til at trække fra og komme længere væk. I singletrack er den tættere på. Øjnene skal opføre sig på samme måde
Læs også: Sådan forebygger du MTB-styrt
Makker- og gruppeøvelser når der er flere, der gerne vil træne med:
- Kims-leg. Find en relativ kort rundstrækning, hvor en del er på et spor, der matcher jeres niveau. Én af jer lægger nogle ting undervejs på turen; værktøj, førstehjælpstaske, drikkedunk eller hvad, I har med.
Den anden skal køre sporet, og kunne fortælle hvor tingene lå.
Prøv at placere tingene i forskellig højde, og måske der hvor sporet er sværest, og se om efterretningstjenesten er effektiv.
-
Omvendt kongens efterfølger. I kører det samme spor, men dem bagved skal holde øje med rytteren foran, og reglen er, at du ikke må vælge den samme vej igennem forhindringerne.
-
Flyttemand. Tag en stak klemmer med i skoven. Hver rytter har tre klemmer. På en fælles kort runde starter I med hver især at placere én klemme på en gren, der kan nås fra sporet. Anden runde må man sætte de andre to klemmer på en gren, hvor der i forvejen sidder klemmer – men der må maksimalt være 4 klemmer på hvert sted.
Nu kan I fortsætte ved at flytte rundt på klemmerne, og kommer I til en gren, hvor der kun er én klemme, har I lov at flytte den til et nyt sted.
Er I til udstyr, kan I også hænge et par snore op til formålet.
- Minefelt! På et åbent område spredes nogle tydelige objekter – kegler, grydesvampe, klemmerne fra før, grene eller grankogler. Det kan være alt fra en flad grusplads til et ujævnt stykke eng.
Nu gælder det om at slippe igennem minefeltet - uden at røre minerne. Undervejs skal I bruge minerne til at lave et sving uden om, så I kører slalom gennem feltet.
Start med to miner, og læg en mere til for hver gang, det lykkedes- og træk én fra, når det går galt.
Kan også køres som Race-of; 2 ryttere starter samtidig, skal begge nå X antal sving, og se hvem der når først igennem. Kan også køres frem og tilbage - og dermed også som stafet.
Læs også: MTB: Sådan indstiller du dit styr
Huskeregel: Hvis du ikke kan følge med, så er det fordi cyklen kører for stærkt.
Det handler om at blive bedre til at observere, prioritere og reagere. Derfor skal du presse dine evner, men kun indenfor den ramme hvor du stadig kan klare det, når du er 100% opmærksom på tingene.
Når de 100% ikke er nok, er det vigtigt at sætte farten ned. Her vil du ikke lære af det – sådan er hjernen bare konstrueret.
Til gengæld glemmer du også at værdsætte dine fremskridt. Husk, hvordan din oplevelse var sidste år og sæt pris på de områder, hvor du har forbedret dig. Nu har du heldigvis chancen for at gøre det på endnu et område.
God fornøjelse derude!?
Læs også: Pauseøvelser gør dig bedre på din MTB