Sådan sætter du dine hjul op til tubeless
Der findes ingen bedre, billigere og nemmere opgradering til din gravelcykel end at sætte dine hjul op til tubeless-dæk. Her kan du se, hvordan du gør.
Cykelsporten hylder traditionerne, og mange holder stadig fast i de trofaste dæk og slanger, som vi altid har kørt med.
Men spørger du enhver erfaren gravelrytter, vil vedkommende fortælle dig, at der kun er én ting, der dur på din gravelcykel, og det er tubeless.
Her guider vi dig til, hvordan du sætter dine hjul op til tubeless.
Hvad er tubeless?
Direkte oversat betyder tubeless ”slangeløst” – altså et dæk uden slange. Det svarer lidt til hjulene på din bil, hvor der heller ikke er slanger i dækkene, men hvor dækket slutter helt tæt til fælgen og holder luften på den måde.
Der er flere fordele ved at køre med et tubeless-setup. Den største fordel på gravelcyklen er, at du minimerer risikoen for punkteringer markant. Det gør du, fordi du fylder dækket med såkaldt sealant, som er en væske, der lapper små punkteringer og huller i dækket, med det samme de opstår.
Derudover har et tubeless-setup lavere rullemodstand, fordi der ingen friktion er mellem dækket og slangen, som der ellers ville være. Du kan også køre med lavere dæktryk og dermed opnå bedre komfort og greb, fordi der ingen risiko er for de såkaldte snakebite-punkteringer, hvor du napper et hul i slangen, hvis du f.eks. kører over en rod eller en sten.
Hvad kræver det?
Et tubeless-setup kræver, at både dine fælge og dæk kan køre tubeless. I cykelsprog hedder det typisk ”tubeless-ready”. Det er nemlig ikke alle fælge og dæk, som er beregnet til at køre tubeless, og det kan ende katastrofalt, hvis du prøver at køre uden slange med et dæk og en fælg, der ikke er forberedt til det.
Hvis fælgen er tubeless-ready, er den lige til at sætte dækket på uden yderligere forberedelse. Hvis fælgen ikke er tubeless-ready, kan du selv montere et tubeless-fælgbånd hele vejen rundt på inderkanten af fælgen og på den måde gøre hjulet tubeless-ready. Det sørger for, at dækket slutter tæt til fælgen.
Et tubeless-fælgbånd koster ikke alverden og er let at montere.
Dækkene kan du derimod ikke modificere. De SKAL være tubeless-ready fra fabrikkens side, for at du kan bruge dem til at tubeless-setup. Det er altid tydeligt markeret, om det er tilfældet.
Derudover skal du bruge den føromtalte sealant, et tubeless-ventilsæt, et dækjern og en pumpe.
Sådan gør du
Inden du starter: Vi anbefaler, at du udfører monteringen enten udendørs eller i et værksted eller lignende, da der er risiko for, at du spilder sealant på jorden.
Vi antager her, at dine hjul enten er forberedt til tubeless, eller at du har monteret tubeless-fælgbåndet. Hvis det ikke er tilfældet, skal du starte med det.
- Start med at montere tubeless-ventilen på fælgen og spænd den godt så godt fast med den medfølgende møtrik, som du kan med dine fingre. På nogle fælge skal du placere den lille gummiring/pakning inderst mod fælgen, så du er sikker på, at det slutter helt tæt.
- Sikr dig, at du vender dækket, så det roterer i den rigtige retning i forhold til dækmønstret – det er ofte markeret med en pil på siden af dækket.
- Start med at sætte den ene side af dækket på fælgen hele vejen rundt.
- Begyndt nu at sætte den anden side af dækket på fælgen. Start ved ventilen og arbejd dig rundt, mens du hele tiden skubber dækket ind mod midten af fælgen. Det er vigtigt, for det er på midten, at fælgens omkreds er mindst, og det vil hjælpe dig, når du skal have det sidste stykke af dækket vippet over fælgkanten.
- Vent med at sætte dækket helt på og efterlad et lille stykke af dækket åbent. Nu er du nemlig klar til at hælde sealant i. Ryst den godt og hæld så den rette mængde direkte ned i dækket. Hvor meget sealant du skal bruge, afhænger af størrelsen på dit dæk. De fleste gravelcykler kører med mellem 38-42mm dæk, og her er anbefalingen ca. 50-60 ml. per dæk.
- Vend nu hjulet rundt og lad sealanten løbe ned i den anden ende af dækket, som er monteret på fælgen. Nu kan du vippe det sidste stykke af dækket ud for ventilen og fælgkanten. Hvis det er nødvendigt, kan du bruge dækjernet til at få dækket det sidste stykke over fælgen.
- Når du har sat dækket på hele vejen rundt, er du klar til at pumpe det. I nogle tilfælde kan det lade sig gøre med en helt almindelig fodpumpe, men der er ingen garanti. Sommetider kræver det nemlig, at luften leveres med et kraftigere tryk som f.eks. ved brug af en kompressor eller CO2-patron, for at dækket omgående springer på plads.
- Når du har pumpet luft i dækket, kan du dreje hjulet godt rundt, så sealanten fordeler sig godt rundt. Hvis du er heldig, slutter dækket fuldstændig tæt på fælgen med det samme. Andre gange kan du se små luftbobler af sealant enkelte steder langs fælgkanten. Det er helt normalt – fortsat med at dreje hjulet rundt og pump evt. lidt ekstra tryk i, og så skulle de små utætheder gerne lappe sig selv.
BEMÆRK: Det er ikke sikkert, du kan bruge CO2-patroner som alternativ, da ikke alle typer sealant er kompatible med CO2.
Gentag hele processen for det andet hjul, og så er du klar til at køre.
Tip: Husk, at du skal tilføje og evt. skifte sealant med jævne mellemrum. Hver gang du punkterer, vil der sive en lille smule sealant ud af dækket, indtil det har lappet hullet helt. Det er ikke engang sikkert, at du opdager det, men langsomt vil der være mindre og mindre tilbage.
Sealanten kan også udtørre med tiden, og så er den selvfølgelig heller ikke meget værd.