De bedste opgraderinger til din gravelcykel

Med nogle få opgraderinger kan du gøre oplevelsen på din gravelcykel endnu sjovere og mere komfortabel. Her guider vi dig til de bedste opgraderinger, du kan lave på din cykel og dit udstyr.

Læs også: Sådan lapper du dine tubeless-dæk med plugs

Der findes et hav af opgraderinger, som du kan lave på din gravelcykel og dit udstyr.

Ingen af opgraderinger er nødvendige for, at du kan få en god oplevelse på gravelcyklen, men med nogle få essentielle opgraderinger kan du gøre dine ture en hel del bedre.

Nogle af opgraderinger handler selve cyklen, mens andre relaterer sig til dit udstyr.

Tubeless

Hvis du ikke allerede kører med et tubeless setup på din gravelcykel, så er det afgjort den første opgradering, du skal lave. Der findes ingen bedre, billigere og nemmere opgradering til din gravelcykel end at sætte dine hjul op til tubeless-dæk.

Direkte oversat betyder tubeless ”slangeløst” – altså et dæk uden slange. Den største fordel er, at du minimerer risikoen for punkteringer markant. Det gør du, fordi du fylder dækket med såkaldt sealant, som er en væske, der lapper små punkteringer og huller i dækket, med det samme de opstår.

Derudover har et tubeless-setup lavere rullemodstand, og du kan køre med lavere dæktryk og dermed opnå bedre komfort og greb.

Et tubeless-setup kræver, at både dine fælge og dæk kan køre tubeless, men hvis begge dele er opfyldt, er det ret nemt at skifte til tubeless selv. Vi har lavet en video og skrevet en artikel, der guider dig til, hvordan du gør.

Læs også: Hvad er forskellen på en landevejscykel og en gravelcykel?

Tasker

Drømmer du om at opleve naturen fra cyklen og måske overnatte i det fri? Eller vil du gerne udfordre dig selv med en rigtig lang tur? Uanset om du vil prøve bikepacking eller ultracykling er tasker en fed opgradering til din gravelcykel.

Der findes tasker i et utal af størrelser og varianter beregnet til at montere specifikke steder på cyklen. Mange gravelcykler har endda monteringsbeslag, så du kan skrue tasken direkte på, så den sidder perfekt.

Skal du bare have lidt ekstra plads til det mest nødvendige tøj, mad og drikke? Så er en styrtaske (handlebar bag) eller en stel-taske (frame bag) en god start. Skal du også have sovepose og måske endda et telt med? Så får du brug for en større saddeltaske.

Du vil blive overrasket over, hvor relativt let du kan transportere en stor del bagage på cyklen ved at have de rigtige tasker.

Bredere dæk

Hvis du kommer fra landevejen, kan det virke voldsomt, at du pludselig skal have så brede dæk på gravelcyklen. Det kan være fristende at nøjes med 35 eller 38mm brede dæk med den tankegang, at de jo må rulle det bedre.

Men tro os – du vil ikke fortryde et skifte til bredere dæk. Prøv med 40 eller måske endda 45 eller 50mm dæk, hvis din cykel tillader det. Det giver så meget mere komfort og greb på alle underlag, og du mister overraskende lidt far på asfalten. På meget ujævnt terræn er de brede dæk endda hurtigere. Kort sagt er bredere sjovere!

Når du er i gang med at skifte dæk, kan du også eksperimentere med forskellige dækmønstre. Grundlæggende findes der graveldæk til tørre forhold, til mudrede forhold og til blandede forhold. Hvilket mønster, du vælger, har kæmpe indflydelse på, hvordan cykles føles og opfører sig.

Læs også: Sådan sætter du dine hjul op til tubeless

Hvis du primært kører off-road og i skoven, vil du nok have glæde af et dæk med store knopper over hele slidfladen. Kører du omvendt mest på asfalt, stier og en lille smule grus, kan et slick-dæk med en næsten glat slidbane gøre turene både hurtigere og mere komfortable.

Kontaktpunkter

Dine kontaktpunkter med cyklen har stor indflydelse på især komforten, og derfor er de værd at opgradere. Hvis din gravelcykel ikke allerede har det, anbefaler vi, at du skifter til et gravelspecifik styr, som er bredere og giver bedre kontrol og stabilitet.

Derudover findes der også gravelspecifikke sadler med lidt ekstra polstring, som kan gøre underværker, når underlaget ikke længere er silkeblødt som ude på asfalten. En opgradering af dine kontaktpunkter kan gøre en stor forskel for din cykelglæde.

Værktøj

Når du har skiftet til tubeless, har du brug for et tubeless plug kit til at lappe punkteringer, i tilfælde af at sealanten i dækket ikke er tilstrækkeligt. Udstyret med det simple stykke værktøj og nogle plugs kan du let lappe selv store huller i dækket. Vi har lavet en artikel og video, der viser, hvordan du bruger plugs.

Det er også altid en god idé at have et godt multitool med på farten. Du behøver ikke kunne fikse alle reparationer, men har du de mest almindelige unbraconøgler, et par torx, en skruetrækker og en kædeskiller kommer du langt.

GPS-cykelcomputer

Noget af de fede ved at cykle gravel er, at du kommer mere ud i naturen, og at du kan opdage nye steder, som du aldrig kunne komme på din landevejscykel. Men du får ikke nødvendigvis den bedste oplevelse, hvis du bare cykler ud uden en plan og drejer, når du har lyst. Pludselig står du i en indkørsel eller ved en blind vej og må vende om.

Derfor er det en god idé at planlægge din gravelrute på forhånd. Der findes et hav af ruteplanlæggere som Strava, Garmin Connect, Ride With GPS m.fl. på nettet, og nogle kan endda hjælpe med at vise dig med at vise underlaget på vejen.

Læs også: Gennemgang af de vigtigste elementer på en gravelcykel

Når du har lavet din rute, har du brug for en GPS-cykelcomputer, som du kan lægge din rute over på og følge. Med ruten på din GPS-cykelcomputer kan du koncentrere dig om at nyde naturen og dreje, når computeren giver dig besked, uden frygt for at du pludselig kører forkert.

Hjulsæt

Hjulsættet er en af de mere bekostelige opgraderinger, men det kan gøre en væsentlig forskel for køreoplevelsen. Moderne gravelhjulsæt er bredere i fælgen både indvendigt og udvendigt sammenlignet med landevejshjulsæt.

Det betyder, at de brede graveldæk sætter sig på dækket på en anden måde. De får en bredere og mere rund udformning i modsætning til ”ballon-formen”, som du får med et bredt dæk på en smallere fælg.

Det giver dig en større kontaktflade med jorden og vil få dækket til krænge mindre rundt i svingene, så du får bedre greb og mere selvtillid til at give den gas.

Derudover kan der også være en aerodynamisk fordel i at gå til et højprofilshjulsæt. Det er knap så udbredt på gravelcykler som på landevejscykler, men med en profil på 40-50mm vil du holde farten lidt nemmere ud ad flad vej – også på grus.