Det vigtigste udstyr til gravelcykling

Det rigtige udstyr kan gøre dine ture på gravelcyklen sjovere og mere komfortable. Her er det vigtigste udstyr, du har brug for.

Behøver du virkelig gravelspecifikt cykeltøj? Kan du ikke bare køre i det tøj, du allerede har? Det er et af de spørgsmål, vi stiller. Foto: Jeppe Svendsen

Du har styr på gravelcyklen, men hvad har du ellers brug for, når du skal ud at cykle gravel?

Læs også: Video: Grundpositionen på gravelcykel

Gravelcykling har åbnet for et helt nyt marked for gravelspecifikke produkter, og det kan være en jungle at finde rundt i, hvad der er nice to have, og hvad der er need to have.

Her guider vi dig til det vigtigste udstyr, som kan gøre dine ture på gravelcyklen sjovere og mere komfortable.

Dæk

Det ene stykke udstyr, som har størst betydning for din oplevelse, er dækkene. Hvis du har en gravelcykel, er den garanteret allerede monteret med graveldæk. Men det er ikke sikkert, at lige præcis de graveldæk er de bedste til dit behov.

Graveldæk fås i mange forskellige varianter, hvor den typiske forskel ligger i dækmønstret – altså antallet af, størrelsen og udformningen på knopperne.

Som udgangspunkt giver flere og større knopper bedre greb i ujævnt føre, mens de til gengæld er langsommere på asfalt eller mere jævnt grus. Omvendt giver mindre og færre knopper lavere rullemodstand, men markant ringere greb.

Dækbredden er også vigtig.  Et bredere dæk giver mere komfort, fordi du kan køre med et lavere dæktryk. Det bliver du rigtig glad for, for du kommer til at opleve mange bump og stød, når du cykler gravel. Derudover kan rullemodstanden faktisk være bedre med et bredere dæk, hvis underlaget er tilpas ujævnt.

Rigtig mange kører med dækbredder omkring 38-42mm, men du kan også sagtens gå op til 45mm eller måske endda 50mm, hvis dit stel tillader det. Hvad det end måtte koste i ekstra watt på flad vej, får du mange gange tilbage i komfort og køreglæde.

Analyser dit kørselsmønster og dine behov og vælg det dæk, der over en bred kam bedst opfylder dem. Du kan ikke få det hele i et og samme dæk, så ofte er et all-round eller ”mixed terrain”-dæk det sikre valg.

Og hvis du ikke allerede kører med et tubeless-setup, så er det helt klart et must på gravel og oplagt at skifte til, når du alligevel er i gang med dækkene. Vi har lavet en video og artikel, der viser, hvordan du gør.

Læs også: Gravel i skovene: De her retningslinjer skal I huske

Tubeless kit

Når du kører med et tubeless-setup, skal du også have et tubeless kit med værktøj og plugs, så du kan lappe de få punkteringer, som sealanten ikke kan klare.

Sådan et kit består typisk af et værktøj, som du sætter plug’en i dækket med, en lille fil til at ridse i dækket og et antal plugs i forskellige størrelser. De koster ikke alverden og fås i et hav af mærker.

Tubeless plugs er helt simpelt et lille stykke gummi, som du maser ned i hullet i dækket for på den måde at lappe det. Vi har lavet en video og en artikel, der viser, hvordan du lapper dækket med plugs.

Slange, minipumpe og dækjern

Selvom du kører med tubeless og medbringer dit tubeless kit, kan du stadig være ekstra uheldig og komme ud for en så stor punktering, at du ikke kan lappe den. I dette nødstilfælde er det en god idé at medbringe en slange, som du kan smide i dækket, så du kan cykle hjem.

Så kan du altid forsøge at lappe dækket og sætte det op til tubeless, når du igen er hjemme i værkstedet og ikke står ude i skoven.

Husk at slanger til graveldæk har andre dimensioner end dem, du bruger til landevejscyklen. De skal være en anelse bredere for at kunne udfylde de større dæk.

Udover den ekstra slange er det selvfølgelig også en god idé at medbringe dækjern, en minipumpe og/eller CO2-patroner.

GPS-cykelcomputer

Noget af de fede ved at cykle gravel er, at du kommer mere ud i naturen, og at du kan opdage nye steder, som du aldrig kunne komme på din landevejscykel. Men du får ikke nødvendigvis den bedste oplevelse, hvis du bare cykler ud uden en plan og drejer, når du har lyst. Pludselig står du i en indkørsel eller ved en blind vej og må vende om.

Derfor er det en god idé at planlægge din gravelrute på forhånd. Der findes mange ruteplanlæggere som Strava, Garmin Connect, Ride With GPS m.fl. på nettet, og nogle kan endda hjælpe med at vise dig med at vise underlaget på vejen.

Læs også: De bedste opgraderinger til din gravelcykel

Når du har lavet din rute, har du brug for en GPS-cykelcomputer, som du kan lægge din rute over på og følge. Med ruten på din GPS-cykelcomputer kan du koncentrere dig om at nyde naturen og dreje, når computeren giver dig besked, uden frygt for at du pludselig kører forkert.

Værktøj

Udover dit tubeless kit er det også altid en god idé at have et godt multitool med på farten. Du behøver ikke kunne fikse alle reparationer, men har du de mest almindelige unbraconøgler, et par torx, en skruetrækker og en kædeskiller kommer du langt.

Det tager hårdt på udstyret at cykle gravel, og du vil sandsynligvis opleve flere mekaniske defekter og udfordringer, end du er vant til fra landevejen.

Cykeltøj

Behøver du virkelig gravelspecifikt cykeltøj? Kan du ikke bare køre i det tøj, du allerede har? For at svare helt kort, så kan du køre i lige præcis det tøj, du vil. Der er ikke noget rigtigt og forkert inden for gravel, og det optimale cykeltøj kommer helt an på, hvor og hvordan du har tænkt dig at køre gravel.

Generelt er moden inden for gravel dog mere afslappet end på landevejen. Det er helt okay at have mere løstsiddende tøj på, og det gælder både for over- og underdel med alt fra skaljakker til baggy-shorts.

Et par fede gravelspecifikke produkter, som kan anbefales, er gravel-cykelbukser eller bib shorts. De er typisk udstyret med lommer på siden, så du nemmere kan medbringe f.eks. værktøj og energiprodukter. Der findes også mange lækre undertrøjer og trøjer i naturlige materialer som merinould, der både er utrolig behagelige og meget funktionelle at køre i.

MTB-sko og pedaler

Du kan godt beholde dine landevejspedaler på cyklen, når du kører gravel, men første gang du skal af cyklen for at trække, finder du ud af, hvorfor det ikke er den bedste idé. Der skal meget lidt skidt og jord til, for at du ikke længere kan klikke i, og så risikerer du også at ridse og i værste fald ødelægge dine landevejspedaler. Du kan også kun klikke i på den ene side.

MTB-pedaler (kaldet SPD) er designet til at kunne klare mere skidt, jord og mudder, og du kan klikke i dem på begge sider. Det er en kæmpe fordel.

Det eneste, du skal være opmærksom på, er, om du kan sætte SPD-klamper på dine nuværende cykelsko, eller om du også skal investere i et nyt par sko, til når du kører gravel. Du vil også sætte pris på ikke at få dine flotte, hvide landevejssko smurt ind i mudder.

Læs også: Sådan lapper du dine tubeless-dæk med plugs

Der findes specifikke gravelcykelsko, men de adskiller sig i grunden ikke fra MTB-sko, så hvis du allerede har sådan et par, kan du fint bruge dem.

Tasker

Tasker, som du kan montere på cyklen, er ikke et must-have, men hvis du skal have meget værktøj, ekstra tøj, mad og drikke med, kan de gøre det hele lidt mere komfortabelt.

Der findes tasker i et utal af størrelser og varianter beregnet til at montere specifikke steder på cyklen. Mange gravelcykler har endda monteringsbeslag, så du kan skrue tasken direkte på, så den sidder perfekt.

Skal du bare have lidt ekstra plads til det allermest nødvendige? Så er en styrtaske (handlebar bag) eller en stel-taske (frame bag) en god start.

Skærme

Gravelcykling er bare mere beskidt end landevejscykling. Selvom det er tørvejr, kan du sagtens komme ud for en mudret skovbund eller vandpytter på grusvejene, og så varer det ikke længe, før både du og din cykel er smurt godt ind.

Med et par skærme på cyklen, slipper du for det værste skidt. Ja, det ser måske knap så fedt ud på cyklen, men det er altså også rart at holde sig ren og tør, og så må udseendet komme i anden række.

Mange producenter laver skærme specifikt til gravelcykler, som passer til gravelcyklens bredere dæk. På mange gravelcykler kan du endda montere skærmene direkte i monteringsbeslag i stellet.

Ringeklokke - for andre trafikanters skyld

Ringeklokken er vigtig på gravel, fordi du ofte kører på stier og veje med andre og ofte "bløde" trafikanter - som gående og løbende.