Tjekliste til din MTB: "Du gør det selv."

Du er personen, der selv gør din MTB klar og reparere den. Så får du her en tjekliste, du kan tage med ud i skuret.

Tjeklist til dig, som gerne vil klargøre din MTB selv Foto: Colourbox.com

Tjekliste - du ordner selv din MTB

Er du gør-det-selv-personen, når det kommer til din MTB, så får du her en tjekliste.

Er du typen, der sender cyklen til mekanikeren, så skal du bruge den her tjekliste

  • Bremserne skal virke, hvilket de oftest gør. Virker de lidt svampede, skal de evt. bleedes eller udluftes, og olien skiftes. Det er bedst at lade eksperter tage sig af den del, da du ellers skal investere i både olie- og bleeding-udstyr. Husk, bremserne er en meget vigtig del af din sikkerhed.
  • Bremseklodserne skal være næsten nye. Det kan du tjekke ved at lyse ned i bremskaliberen og se efter, om der er nok tilbage. Bedre er det dog at fjerne hjulene, forsigtigt presse bremseklodserne tilbage i kaliberen med en stor flad skruetrækker, tage dem ud og måle efter, om der er min. 2 mm bremsebelægning tilbage. Det er let at skifte dem, og nye findes let hos din cykelhandler eller på nettet.
  • Bremseskiverne skal være rene for olie og andet snavs, der kan nedsætte bremseevnen. De skal derfor renses med f.eks. sprit, eller du kan vælge at købe en spraydåse med netop bremseskiverens. Det sprayes på, tørrer og så er de klar.
  • Hjulene skal være lige og egerspændningen korrekt. Det er ikke noget, man sådan lige retter op og efterspænder. Hjulopspænding er en kunstart, og det bør du lade en ekspert ordne. Det er en vigtig del af din sikkerhed, og et hjul der bryder sammen eller ekses meget, kan være særdeles farligt.
  • Dækkene skal være næsten nye og passe til dit behov. F.eks. groft eller fint mønster, mudder eller tørt vejr, stor eller lille punkteringsresistens. Det ordner du let selv. Se efter om dækket virker tørt og har sprækker, se efter huller, sten, torne, glas mv. Vælger du at skifte dem ud, så gå efter dæk af god kvalitet og lethed. I Danmark kræves der ikke særligt meget holdbarhed og punkteringsresistens, så du kan med fordel gå efter lav rullemodstand og lethed.
  • Slangerne skal være friske, og ventilerne skal virke. Her kan du med fordel gå efter lette kvalitetsslanger, evt. latex slanger, som er meget lette og har højere punkteringsresistens. Kombinationen af et let og smidigt dæk, med en let, smidig og punkteringsresistent slange er bare lykken. Tjek at ventilen virker og, at ventilkernen er lige.
  • Gearene skal køre præcist, der er ikke noget værre end larmende og upræcise gear. Kører de ikke perfekt, kan identificeringen af årsag være vanskelig. Er det kædeslid, kassetteslid, slidte pulley hjul, kablerne, der kører dårligt osv? Hvordan skal jeg gå i gang? Tag et hurtigt valg, vil du kunne dette for fremtiden, investere timerne i det nu og kunne hjælpe dine venner? Så er det fat i YouTube videoer og manualer, som du ofte finder på producentens hjemmeside. Selvom du bruger tiden på alt dette, leverer det ikke opskriften på en systematisk fremgang til fejlfinding.
  • Gearene kører bedst med ny kæde, kassette og klinger, men er det nødvendigt? Det er jo dyrt, derfor...
  • Få udmålt kæde, kassette og klinger, og hvis det skal skiftes, så køb hellere god kvalitet end det billigste. Det holder bedre og skifter bedre. Udmåling kan du selv klare ved at investere i et simpelt og billigt værktøj. Først og fremmes skal du rengøre din kæde efter hver køretur. Tør den af med en klud, olier den op, lad olien sidde på 10-20 minutter og tør så al overskydende olie af. Kæden er nu ren udenpå og har fået olie ind i leddene. Udmåling af kæde er det vigtigste, da den slides hurtigere end kassetten og klingerne. Sørger du for at rengøre og smøre kæden efter hver tur, så vil kæden holde længere, kassetten meget længere og klingerne endnu længere. En tommelfinger regel siger, at du kan køre tre kæder på en kassette, hvis du følger disse anvisninger. Men det kræver så, at du udmåler kæden af og til.
  • Virker gearene tunge og træge, skal gearkablerne tjekkes og evt. skiftes. Der kan komme skidt og møj ind med kablerne, det kan arbejde sig ned i kabelstrømperne og gøre gearskiftet trægt og dårligt. Det er egentlig simpelt at skifte et gearkabel, men den efterfølgende gearjustering kan være lidt svær. Kabelstrømperne skal renses, mens kablet er ude. Det gøres let med lidt tynd olie i strømpen. Efter et stykke tid har det trængt ned gennem strømpen og med din luftkompressor, blæser du nu kabelstrømpen igennem. Nyt kabel skubbes forsigtigt igennem strømpen og fastgøres til bolten på bag/forskifteren. Der findes flere gode Youtube-videoer, som beskriver, hvordan du skifter et gearkabel og efterfølgende justerer gearene.
  • Pulley hjulene – de små, der sidder under baggearet på skiftearmen - skal løbe let og være næsten nye. Er tænderne spidse, er de slidte og gearskiftet bliver upræcist. Er tænderne firkantede, er der ok. Det er let at skifte til nye og igen – find en god Youtube-video.
  • Styr, frempind skal efterspændes.
  • Styrfittings skal være spændt korrekt, så cyklen kan dreje let og ubesværet. Kører styringen trægt eller endnu værre i hak, så skal kuglelejerne udskiftes, og her er vi i nørd-afdelingen, ellers skal du en tur til den lokale cykelbutik. Er der slør i styringen, skal der måske bare efterspændes. Tjek efter slør ved at holde inde i både for- og bagbremse, mens du rokker cyklen frem og tilbage. Kan du mærke slør i styret, så spænd efter. Du løsner frempinden ved forgaflens stilk og efterspænder bolten i toppen af stilken. Derefter spænder du frempinden fast igen og laver rokke-testen. Er der stadig slør og knas, så er det nye lejer.
  • Krankboksen skal køre let, ubesværet, både frem og tilbage og der må ikke være slør i krankboksen. Krankboksen skal kunne køre ubesværet baglæns, selv med kæden på. Slør tester du ved at trække i pedalarmen, modsat stellets længderetning. Er der slør, kan det være nye lejere, som kræves, eller en efterspænding. Efterspænding kræver ofte et specialværktøj, en momentnøgle. Vil du forsøge dig på dette, så er det frem med manualerne og Youtube-videoer. Her er vi helt sikkert i nørd- eller ekspertområdet.
  • Sadlen skal efterspændes på saddelpinden. Tag den gerne af saddelpinden, smør og rens boltene, og montér med lidt fedt.
  • Saddelpinden skal efterspændes i stellets saddelrør, tag den helt af, rens og smør op igen inden montering.
  • Pedalerne skal renses og smøres, så du kan klikke ind og ud ubesværet. Er det pedaltypen, hvor man kan justere spændingen/modstanden ved ind- og udklik, skal det tjekkes, at den er, som du ønsker det. Du skal først og fremmest sikre, at din MTB-skos sålpaneler fremme på skoen, rører pedalens trædeflade/sider. Gør de det, så indstiller du modstanden ved udklik. Test ind- og udklik ved en væg, inden du kører ud i terrænet.
  • Forgaflen/bagdæmper skal virke og gå let op og ned i gaffelbenene. Gaffelben tjekkes for ridser og slid. Er der lock out kabel op til styret, skal det evt. virke, men der er absolut ikke nødvendigt. Normalt skal forgafler/bagdæmpere serviceres for hver ca. 50 køretimer afhængig af mærker og typer. Det er absolut ikke nødvendigt, og de fleste producenter hænger dig ikke op på garantimisligholdelse, hvis den går itu efter et år, og du har kørt mere end 50 timer. Der er også stor forskel på kørestil, individuel behandling og belastning, hvilket afgør behovet for service. Jeg vil anbefale at levere gaflen til en forhandler, hvis den er under et år gammel. Roder du selv med den, mister du nemlig garantien.