Tjekliste til din MTB: "Du bruger cykelmekanikeren."

Det er vigtigt du forventningsafstemmer med din cykelhandler, når du indleverer din MTB. Her får du en tjekliste, som gør det lettere.

Brug denne tjekliste, når du indleverer din MTB til cykelmekanikeren Foto: Colourbox.com

Cykelhandlere i Danmark kan være meget forskellig i både kompetencer og serviceniveau. Derfor er det vigtigt du forventningsafstemmer, når du afleverer cyklen.

Det kan være svært, hvis du ikke ved så meget om cyklens mekanik og krav til klargøring, men du kan med fordel gøre op med dig selv, hvor meget du vil ofre på en klargøring.

Hvad betalte du for cyklen, hvad vil du ofre på service og hvad koster den nye lækre låge, du lige har fået øje på? Brugtmarkedet på cykler er meget stort, og du skal derfor forvente en ret stor årlig afskrivning på din nuværende cykel.

Det vigtigste i forventningsafstemningen er sikkerhed. Cyklen skal være sikker at køre på, både for dig, andre trafikanter og politiet, dem vil du sikkert ikke holde møde med.

[Er du gør-det-selv-typen, så skal du have den her tjekliste](Tjekliste til din MTB: "Du gør det selv.")

Tjekliste til din cykelmekaniker

  • Bremserne skal virke.
  • Bremseklodserne skal være næsten nye.
  • Bremseskiverne rene for olie og andet snavs, der kan nedsætte bremseevnen.
  • Hjulene skal være lige og er egerspændingen korrekt?
  • Dækkene skal være næsten nye og passe til dit behov. F.eks. groft eller fint mønster, stor eller lille punkteringsresistens.
  • Slangerne skal være friske og ventilerne skal virke.
  • Gearene skal køre præcist, der er ikke noget værre end larmende og upræcise gear.
  • Gearene kører bedst med ny kæde, kassette og klinger, men er det nødvendigt? Det er jo dyrt, derfor...
  • Få udmålt kæde, kassette og klinger og hvis det skal skiftes, så køb heller god kvalitet, end det billigste. Det holder bedre og skifter bedre og du bliver glad. Først og fremmes skal du rengøre din kæde efter hver køretur. Tør den af med en klud, olier den op, lad olien sidde på 10-20 minutter og tør så al overskydende olie af. Kæden er nu ren udenpå og har fået olie ind i leddene.
  • Virker gearene tunge og træge, skal gearkablerne tjekkes og evt. skiftes.
  • Pulley hjulene – de små der sidder under baggearet på skiftearmen - skal løbe let og være næste nye.
  • Styr, frempind skal efterspændes.
  • Styrfittings skal være spændt korrekt, så cyklen kan dreje let og ubesværet.
  • Krankboksen skal køre let, ubesværet, både frem og tilbage og der må ikke være slør i krankboksen.
  • Sadlen skal efterspændes på saddelpinden.
  • Saddelpinden skal efterspændes i stellets saddelrør.
  • Pedalerne skal renses og smøres, så du kan klikke ind og ud ubesværet. Er det typen hvor man kan justere spændingen, skal det tjekkes når du modtager cyklen retur.
  • Forgaflen/bagdæmper skal virke og gå let op og ned i gaffelbenene. Gaffelben tjekkes for ridser og slid. Er der lock out kabel op til styret, skal det evt. virke, men der er absolut ikke nødvendigt. Normalt skal forgafler/bagdæmpere serviceres for hver ca. 50 køretimer, afhængig af mærker og typer. Det er absolut ikke nødvendigt og de fleste producenter hænger dig ikke op på garantimisligholdelse, hvis den går itu efter et år og du har kørt mere end 50 timer. Der er også stor forskel på kørestil, individuel behandling og belastning, hvilket afgør behovet for service.

Det kan virke som en ordentlig omgang, men mange af punkterne er forhåbentlig let overstået, hvis du bare har passet din cykel nogenlunde og opbevaret den ren og smurt, tørt og varmt over vinteren.

Har du bil er du vant til et lille og stort service interval. Det koster sikkert ca. kr. 3.000 til kr. 6.000 plus evt. dele, så hvis det koster dig kr. 1.000 - 2.000 at klargøre din MTB, incl. dele og timeløn, er det vel ok? Det kan dog let blive dyrere, så bed om at blive ringet op, inden arbejdet udføres og få et overslag på stor og lille service incl. alt.