Motion og vægttab
Træn i rette doser
Foto: Nils Rosenvold 30 minutters træning kan være bedre end 60 minutters træning
Sundhed

Motion og vægttab: Derfor taber du dig ikke

Vægttab og motion følges ikke altid ad. Du har sikkert forsøgt at styrke dit vægttab ved at øge din træningsmængde. Det viser sig dog, at øget motion ikke nødvendigvis følges at større vægttab.

Motion og belønning

Mange belønner sig selv efter træning ved at spise mere eller ”synde”.

Det er helt naturligt, at man vil nyde når man har ydet. Det er et naturinstinkt, der relaterer sig til, at fysisk aktivitet har været knyttet til jagt.

En vellykket jagt har dermed betydet at der var mad - altså belønning for et stykke arbejde.

Energi

Eksempler på energibehov, energiindhold og energiforbrug:

Dagligt energibehov/forbrug
Kvinder: ~2.250 kCal
Mænd: ~2.750 kCal

Energi i aftensmåltid: ~700 kCal
30 min. motion: ~300 kCal
60 min. motion: ~600 kCal

Motivation og fokus

Har du problemer med at finde motivationen til at træne?

Coach Henrik Mikkelsen guide dig til positive forandringer i dit liv – det sker i disse fire artikler:

Lær at bryde hverdagens mønstre

Lær at kende forskel på øv og øv

Undgå nedture: Er det mål eller selvmål?

Det BEDSTE råd: Find en rejsefælle

Træn din motivation

vorespuls.dk har udviklet et gratis ”træningsprogram” med små øvelser, der vil øge din motivation.

Tilmeld dig, og du vil modtage en mail hver fredag otte uger i træk med den kommende uges lille opgave.

Gratis træningsprogram: Træn din motivation

Træning er godt – er mere træning bedre?

Flere forskningsresultater viser, at 30 minutter eller 60 minutters træning ved samme intensitet, seks dage om ugen giver det samme vægttab.

De, der træner i 60 minutter forbrænder dobbelt så meget energi ved træning, så der må være andet end motion, som spiller ind ift. vægttab.

På 30 minutter ved lav-moderat intensitet forbrænder man ca. 300 kalorier (kCal). Det svarer til den forbrænding du har, hvis du løber en rolig tur.

Læs også: Tab dig effektivt

Læs også: Kan man tabe sig hurtigt?

Energiforbrug under løbetræning

Løber du tre gange om ugen, vil det samlede ugentlige energiforbrug ved træning være ca. 900 kCal. Husk så, at et normalt dagligt energiindtag ligger på omkring 2500 kCal.

På en uge bliver det til 17.500 kCal. For at være i ligevægt skal du forbrænde tilsvarende mængde energi, så 900 forbrændte kCal på motion er kun en lille andel set over en uge.

Og hvis du fordobler din fysiske aktivitet til 60 minutter tre gange om ugen, forbrændes stadig kun ca. 10 procent af dit ugentlige energiindtag via motion.

Mere træning – større belønning

Mere træning vil muligvis få dig til at spise mere. Mennesket vil gerne belønnes for sin fysiske aktivitet, og så vælger man ubevidst at spise en smule mere.

En anden forklaring kan være, at 60 minutters træning får dig til efterfølgende at vælge sofaen i højere grad, end hvis du kun havde trænet i 30 minutter.

Læs også: Gå eller løb – du forbrænder lige meget

I forbindelse med vægttab har det i høj grad betydning, hvad du foretager dig i alt den tid, hvor du ikke træner.

Dagligdagsaktiviteter betyder mere for dit vægttab

Spontan fysisk aktivitet er nøglen til bevægelsesbetonet vægttab. Som tidligere nævnt betyder 90 eller 180 minutters motion ikke det store for det samlede energiforbrug.

Spontan fysisk aktivitet dækker over alle de ting, som ikke er planlagt. Når du går en tur, tager trappen, cykler til og fra arbejde eller leger med børnene.
Noget tyder på, at hvis du træner 60 minutter hver dag, vil alt den øvrige aktivitet blive mindre. Du tager måske bussen til og fra arbejde, fordi du ved, at du skal hjem og træne i en time.

Det kan virke underligt at bevægelse er blandt kostrådene, men for at være i energibalance, må man opretholde et vist aktivitetsniveau hver dag. Og selvfølgelig spise sundt.

Se fødevaremyndighedernes kostråd: 10 nye kostråd: Sådan bør du spise

Kosten er det vigtigste

Hvis du løber 30 minutter tre gange om ugen, vil du forbrænde, hvad der svarer til et enkelt aftensmåltid og måske et mellemmåltid. Og hvis du så samtidig belønner dig selv for din træning ved at spise mere eller være mindre aktiv i de øvrige timer, ja så taber du dig ikke.

Et vægttab er langt hen ad vejen relateret til kosten og ændringer i kostvanerne. Motion er blot et supplement til energiforbrændingen, men kan slet ikke alene føre til et vægttab. Især ikke, hvis træningen altid belønnes.

Få seneste nyt og motion og træning: Tilmeld dig vorespuls.dk's nyhedsbrev

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 24-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler