Billede
Prøv ingefær
Foto: Camilla Spagner En af måderne vi forsøger at hjælpe kroppen med at restituere på, er umiddelbart efter træning at fylde kulhydrat og protein på muskler, men studier peger mod, at ingefær kan hjælpe yderligere.
Sundhed

Ingefær kan hjælpe på restitutionen

Studier peger på, at ingefær kan være med til at forbedre din restitution. Læs hvorfor og få en opskrift i artiklen.

Om Ingefær...

Ingefærknolden vi kender i Danmark er Zingiber Officinale og dyrkes oftest i Sydøstasien.

Det er en art, ud af mere end 2000, i familien Zingiberaceae. Selvom ingefær kan blive over en meter høj og blomstre flot, er det rodstænglen eller rhizomet der er interessant og den vi spiser.

Den vokser lige under jordoverfladen. En slægt som vokse i Himalaya bjergene (Roscoea) kan fint dyrkes i haver eller drivhus i Danmark.

Udvalgte referencer:

  • Cent Eur J Immunol. 2014; 39(2): 174–180. The effect of Zingiber officinale R. rhizomes (ginger) on plasma pro-inflammatory cytokine levels in well-trained male endurance runners

  • Phytother Res. 2015 Jun;29(6):887-93.The Effects of Pre-Exercise Ginger Supplementation on Muscle Damage and Delayed Onset Muscle Soreness.

  • J Strength Cond Res. 2015 Oct;29(10):2980-95.Ginger (Zingiber officinale) as an Analgesic and Ergogenic Aid in Sport: A Systemic Review.

Træning er med til at styrke din krop, men hårde intervaller eller den lange løbetur kan være hård kost for kroppens systemer.

En af måderne, vi forsøger at hjælpe kroppen med at restituere på, er umiddelbart efter træning at fylde kulhydrat og protein på muskler, men studier peget mod, at ingefær kan hjælpe yderligere.

Studiet fandt, at gruppen der havde indtaget ingefær tre gange om dagen i en periode på 6 uger, havde færre inflammations stoffer i blodet, sammenlignet med gruppen der ikke havde indtaget ingefær.

Læs også: Opskrift på ingefærshot - bliv "frisket" op

Inflammations-markører sænkes med ingefær

Det kan lyde lidt skørt, for er træning ikke bare godt for kroppen? Jo, det er godt, men der er forskel på træning, og træner du hårdt, med meget intensive intervaller eller et langt løb, vil immunsystemet reagere, så man i kroppen vil kunne måle højere niveauer af markører for inflammation.

Et studie fra 2014, blev udført på 28 veltrænede løbere, der gennemførte den samme ugelige træning i 12 uger.

Der blev foretaget målinger af inflammations-markører tre dage før start, efter 6 uger og 12 uger. De sidste 6 uger blev gruppen delt i to, hvorefter de to grupper indtog enten 500 mg ingefær (som pulver) eller placebo.

Studiet fandt, at gruppen der havde indtaget ingefær tre gange om dagen i en periode på 6 uger, havde færre inflammations stoffer i blodet, sammenlignet med gruppen der ikke havde indtaget ingefær.

Læs også: Derfor skal du spise gurkemeje

Ingefær til restitution og mod muskel ømhed

Døjer du med muskelømhed i forbindelse med din træning, kan du måske også hente lidt hjælp hos ingefær. To publicerede studier fandt begge at ingefær indtaget i minimum fem dage, kunne reducere den efterfølgende muskelømhed en smule (efter styrkeøvelser og længerevarende løb).

Ofte når vi studerer videnskaben bag en aktuel grøntsag eller frugt, er virkningerne undersøgt med meget store- eller koncentrerede doser, og det kan være svært at overføre til vores daglige rutiner og madlavning. Ingefær er lidt anderledes, og meget tyder på at knolden er så kraftfuld, at selv et lille stykke ingefær har en virkning I kroppen.

Læs også: Nem opskrift: Gurkemeje-drik med ingefær

Sådan gør du

Gå efter 2-4 g ingefær (ca. 2x1 cm) og hav lidt tålmodighed med roden. Som minimum skal du spise ingefær dagligt i 5 dage for at se en effekt. Mere effektfuldt kan det være at spise ingefær i op til to uger.

Da ingefær er en lækker knold der kan bruges på mange måder (syltet, frisk, tørret, pulveriseret, presset i saft, som slik) er der mange muligheder for at spise ingefær. Men overgør det ikke. Husk at nyde roden og spis den fordi du kan lide den. Så eksperimenter lidt og find din favorit.

Opskrift, hvor du får den virksomme mængde

  • Juice din rod
  • Giver ca. 750 ml. færdig juice
  • 4 g ingefær, skrællet
  • 3 store gulerødder (400 g)
  • 4 appelsiner, skrællet
  • 100 g bladselleri
  • 2½ æble
  • ca. 7 stilke og blade chokolade-mynte (anden mynte kan anvendes)

Anvend økologiske råvarer og opbevar dem med fordel på køl inden brug, så du får en dejlig afkølet juice. Du skal bruge en juicepresser eller juicer.

Sådan gør du: Rens og vask alle frugter og grøntsager.

Når jeg juicer eksempelvis urter eller små dele, som ingefæren og mynten, ”pakker” jeg dem sammen med nogle større ingredienser, eksempelvis her mellem appelsinerne. Alle ingredienserne tilføres juicemaskinen.

Rør rundt i juicen, så du får blandet sagerne. Drik.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 24-03-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler