Udvid din cykel-radius med en elcykel

På elcykel er 15-20 km til arbejde ingen hindring. Elcyklen giver dig et let skub op ad bakke, og du får stadig motion.

Elcykler bliver nu mere sporty. Denne city elbike fra Batavus har 7 Nexus gear, fås i dame- og herremodel og koster ca. 13.000 kr. (Model: Ego Stratos Royal) Foto: Batavus

Kan cykle langt til arbejde på elcykel

Når folk prøver en elcykel første gang, vender de ofte tilbage med et smørret smil om munden. Det er nemlig sjovt at cykle, når du selv har medvind med, og bakkerne føles som om de bliver jævnet ud for dine fødder.

”Folk vil generelt gerne cykle på arbejde, men hvis de har mere end 8-10 km hver vej, bliver det for langt på almindelig cykel. På elcykel er 12-14-20 km til arbejde ikke et problem,” siger Allan Carstensen, tidligere konsulent i Cyklistforbundet og nu selvstændig rådgiver om cykling.

Elcykel giver også motion

På en elcykel kan du selv indstille, hvor meget hjælp du gerne vil have – du slår blot motoren til. Men den virker kun, når du træder i pedalerne, så du får motion alligevel.

  • Skifter du fra bil/bus til elcykel, får din sundhed et løft.
  • Skifter du fra almindelig cykel til elcykel, mister du noget træning.

Læs Hurtig cykling giver 5 ekstra leveår

Elcykel: Afløser for bil nr 2

”En elcykel er oplagt til pendlere og til børnefamilier, der har tunge barnestole og bæreposer at slæbe på. Du kan spænde en anhænger på din elcykel og tage på storindkøb,” siger Allan Carstensen.

”Mange ser elcykler som en mulig afløser for bil nr. 2. En elcykel giver nogle nye muligheder, og vi kommer til at se flere af dem.”

I juni 2012 afsatte regeringen 190 mio. kr. til nye super-cykelstier i København, Aarhus og Odense. De skal gøre det muligt at cykle hurtigere og smidigere fra forstæderne ind til centrum.

Fordele og ulemper ved en elcykel

Elcyklen har nogle fordele og ulemper som transportmiddel i forhold til en almindelig cykel:

Fordele:

  • Din transporttid bliver mere stabil. Modvind og dårligt vejr påvirker ikke transporttiden så meget.
  • Du er ikke så svedig, når du når frem.
  • Hvis du er træt, når du cykler hjem, kan du skrue op for hjælpen fra elmotoren.

Ulemper:

  • Batteriet på elcyklen skal lades op jævnligt (men du kan tage opladeren med).
  • En elcykel er som regel tungere end en almindelig cykel og har ofte en mere opret siddestilling, hvilket gør den tungere at træde.
  • Du skal være ekstra opmærksom på bilisterne. De er ikke vant til, at cykler kører så hurtigt frem, som elcykler gør. Vær især opmærksom på højresvingende biler.

Salg af elcykler stiger

Salget af elcykler vokser markant herhjemme:

  • I 2007 blev der solgt 2.771 elcykler.
  • I 2011 blev der solgt 20.158 elcykler.

Hver 25. solgte cykel i Danmark er nu en elcykel. I Tyskland gælder det mere end hver 10. cykel. Og i Holland knap hver 5. solgte cykel.
Salget af elcykler vokser markant over hele kloden.