Billede
Slut med isposer
Foto: Colourbox.com Du skal ikke længere bruge isposer til skadesbehandling.
skader

Slut med isposer, når du bliver skadet

Det er ovre med den traditionelle tanke om, at du skal bruge is, hvis du bliver skadet. Den såkaldte RICE-behandling forsinker rent faktisk helingen.

Tilmeld dig vorespuls.dk's nyhedsbreve

Du kan tilmelde dig vorespuls.dk's nyhedsbreve HER

Så får du det nyeste om motion og idræt direkte på din mail...

Andre artikler om skader...

Intervaltræning: Pas på skader

Forebyg skader med nemme øvelser

Vabler - sådan klarer du dem

Træn baglår og undgå fiberskader

Om forfatteren

Læs mere om forfatteren HER

Siden 1978, da Dr. Gabe Mirkin opfandt udtrykket RICE har Rest, Ice, Compression og Elevation været den gyldne standard inden for behandling af akutte skader.

Men nu smelter istiden, da en lang række undersøgelser viser, at skadesbehandling med kuldeterapi faktisk kan forsinke helingen.

Selv RICEéns opfinder Dr. Mirkin deler denne opfattelse, og erklærer sig enig.

En undersøgelse offentliggjort i The Journal of Strength and Conditioning Research, undersøgte indflydelsen af is på muskelskader.

Data fra undersøgelsen viste, at is forsinker helingen, og bør ikke være det første valg for behandling af skader.

Læs også: Guide: Træn sådan her, når du er skadet

RICE – mangeårig ”standard” for skadesbehandling

Alle atleter, trænere, behandlere, læger og skadestuer anvender RICE, som en standard inden for akut skades behandling.

Det gør de fordi, det skulle hjælpe til at lindre smerter, hævelse og inflammation, der anses dårlig.

Men nyeste forskning viser, at inflammation er kroppens første fysiske reaktion på reparation af væv, og derfor er denne inflammatoriske proces særlig vigtig.

Læs også: Skader: Sådan behandler du en springhofte

Hvorfor kan behandling med is være skadeligt?

Is får blodkarrene omkring skaden til at trække sig sammen, og nedsætter blodgennemstrømningen. Dette hindrer specifikke inflammatoriske celler, kaldet makrofager, som er designet til at frigive et hormon, der er kendt som insulin-lignende vækstfaktor (IGF-1).

IGF-1 er en primær mediator af væksthormon, og en stimulator af cellevækst og proliferation (celledeling). Anvendelsen af is hæmmer frigivelsen af IGF-1 til skadesområdet, hvilket er nødvendigt for helbredelse, og derved bliver helingen forsinket.

Dette blev vist i en undersøgelse fra Cleveland Clinic offentliggjort i Federation of American Societies for Experimental Biology i november 2010.

Lymfesystemet vil naturligvis fjerne hævelsen, når helingen er færdig.

Læs også: 4 typiske løbeskader – sådan behandler du dem

Inflammation – hvad sker der?

Inflammation er den samme biologiske proces, der anvendes til at dræbe bakterier i tilfælde af sygdom eller infektion i kroppen.

Hvis bakterier kommer ind i kroppen, aktiveres immunsystemet og der sendes proteiner og celler til det inficerede område, for at dræbe dem.

Når en muskel er skadet, sender immunsystemet de samme celler til området, for at fremme heling i det beskadigede væv.

Blodkarrene åbner sig ikke igen i timevis efter at isen er anvendt.

Nedsat blodgennemstrømning kan desuden forårsage vævs-død og endda resultere i permanente nerveskader.

Opgør med RICE

Dr. Mirkin, der skrev en bog om idrætskirurgi i 1978, og indførte begrebet RICE, sagde i 2015, at skadeslidte skal stoppe med RICE, og heller ikke længere være helt inaktiv, da total hvile også hindrer vævsreparation.

Han anbefaler, at man dyrker let motion som en slags reparations stimulus, da det udvider blodkarrene.

Mirkin siger, det er okay at anvende is til smertelindring umiddelbart efter skaden sker, men kun i korte perioder.

Han foreslår is i max 10 minutter (cryo-terapi), og kun for at reducere smerter.

Ifølge The American Journal of Sports Medicine i maj 2004 viser det sig, at motion kan være til nogen hjælp i healing af ankel-forstuvninger.

Så kort fortalt; ALT hvad der hæmmer inflammationen, vil forlænge helingen.

Det betyder, at ikke blot RICE-behandlingen kan forsinke helingen, det kan NSAID medikamenter også, samt alt andet der sænker den inflammatoriske process.

MCE erstatter RICE

Et nyt huskeord, MCE, erstatter den gamle standard RICE, og fjerner is til skadesbehandling.

MCE står for Move (bevæge det du kan, og så meget du kan), C for Compression (komprimerende forbinding), og E for Elevate (hold det skadede væv højt).

Kilder

Da vi oplever stor interesse omkring artiklen, så er her kildehenvisninger:

  • American Journal of Sports Medicine, januar, 2004; 32 (1) : 251-261
  • Journal of American Academy of Orthopedic Surgeons, Vol 7, No 5, 1999
  • Takagi, R, et al. Influence of Icing on Muscle Regeneration After Crush Injury to Skeletal Muscles in Rats. J of App Phys. February 1, 2011 vol. 110 no. 2 382-388
  • Federation of American Societies for Experimental Biology, November 2010
  • Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc, published online Feb 23, 2014
  • Selkow, NM, Pritchard, K. CRYOTHERAPY FOR THE 21ST CENTURY: UPDATED RECOMMENDATIONS, TECHNIQUES, ans outcomes. NATA 2013 Annual Meeting.
  • Sports Med, Nov 28, 2011
  • Editor in Chief of The Physician and Sports Medicine Journal (Dr. Nick DiNubile)
  • Rajamanickam, M., Michael, R., Sampath, V., John, J. A., Viswabandya, A. and Srivastava, A. (2013), Should ice be used in the treatment of acute haemarthrosis in haemophilia?. Haemophilia, 19: e267–e268. doi: 10.1111/hae.12163
  • Block, JE. Cold and Compression in the Management of Musculoskeletal Injuries and Orthopedic Operative Procedures: A Narrative Review. Open Access Journal of Sports Medicine 2010:1 105–113
  • Meeusen, R. The use of Cryotherapy in Sports Injuries. Sports Medicine. Vol. 3. pp. 398-414, 1986.
  • Haiyan Lu, Danping Huang, Noah Saederup, Israel F. Charo, Richard M. Ransohoff and Lan Zhou. Macrophages recruited via CCR2 produce insulin-like growth factor-1 to repair acute skeletal muscle injury. The FASEB Journal. Vol. 25 no. 1 January 2011. 358-369.
  • Dele oversat fra drmirkin.com;- Gardian, Beth Balen April 9, 2014,-Stone Athletic Medicine by Joch; Intitute for medial functional therapies by Alain Steverlynck; Healthlineby George Krucik, MD, MBA on 6. november 2014, Macleans by Aaron Hutchins May 20, 2014.
FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 21-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler