Puls & Mountainbike

Jeg er 46 år og cykler MTB 2-3 gange om ugen i skoven ca 45-60 min pr. gang
Min hvilepuls ligger på ca 54-55 / min gennemsnitspuls 167 - min max puls ca. 187
Hvorfor er min puls så høj under træningen og er det godt ?

Når jeg cykler føler jeg at have utroligt meget snot i næse/hals og har svært ved at få en ordentlig vejrtrækning ?

Stillet af Pia helbo Wagner fre, 2011-06-24 14:36 Svar

4 svar:

Hej Pia
At cykle mountainbike er krævende og udfordrende. Det er netop det, der gør det både sjovt og til effektiv kredsløbstræning. Se her, hvad en af verdens bedste kvindelige ryttere skrev forleden om en ellers flad rute ved Varde - se link.

Hvis du 'går til den' eller cykler på teknisk krævende stier på dine ture, så er en puls i dit angivne leje helt normalt. Du skal nok ikke forvente, at den bliver lavere på sigt, da du med forbedret teknik og bedre form blot kan give endnu mere 'gas' i fremtiden. Men oplevelsen vil blive bedre, når kræfterne kan bruges på at komme godt og hurtigt frem på din vej.
Hvis du oplever den høje puls som et problem for dig, kan du overveje at finde mere rolige stræk undervejs, så du kan lægge ekstra energi i på de krævende passager. Det vil dog nok give samme gennemsnitspuls, men oplevelsen kan måske blive bedre, hvis det er et problem med bankende hjerte?

Hvor længe har du cyklet mountainbike? Ved opstart på sæsonen oplever jeg selv mere slim og snot (blandt andet som følge af, at lungerne belastes langt mere end vanligt), men det aftager sædvanligvis med bedre form og tilvænning.
For at afhjælpe det aktuelle problem, kan du jo snuppe en 'halspastil' (Vicks, Hälls, Fischermanns Friend mv.), der kan give lidt friere luftveje inden cykling. Ellers er det blot at snyde næsen og spytte det, der skal til, omend det falder uden for Emma Gads etikette ;o).

Hvis du er ryger, så kan svaret på dine næse/halskvaler nok findes her, men det er næppe tilfældet med en bjergcykelrytter som dig...?

Fortsæt endelig på din jernhest og giv den gas derude i sommerlandet!

Solskinshilsen,
Thomas

Link: http://annikalangvad.dk/blog/1603

Thomas Christiansen 6 år 47 uger 17 timer 48 minutter 4 sekunder Bedste svar Svømning (1)

Jeg fortsætter det kan ingen tage fra mig og
snottet må jeg leve med :o)
Har prøvet med halspastil, næsespray m.m men intet
hjalp.

Jeg prøver at følge jeres mavetrænings program og har
et spørgsmål ang. plankeøvelse/kropskernen.
Nogen siger man skal lave den albuerne men i skriver
at man skal op på hænderen hvad er forskellen ??

Jeg døjer med defekte veneklapper i mine ben ( pga. operation) og bruger dagligt kompressionsstrømper så min ben ikke hæver, kan det have indflydelse på mit høje puls tal ( ved ikke om jeg nu bliver for krævende med
mine spørgsmål) ?

Er det mon bedst at stå op eller sidde ned på MTB når
jeg nu har det problem ?

Pia helbo Wagner 6 år 45 uger 2 dage 18 timer 4 minutter

Hej Pia,
Ang. planke-øvelsen: Så vidt jeg ved, gør det ikke den store forskel, om du laver den på albuerne eller på strakte arme. Det vigtige er, at kroppen holdes fuldstændigt lige - altså at bagdelen ikke stritter op i luften eller ynker nedad, så du svajer.
Den er ret hård, så start med måske 30 sekunder, pause - og lav den tre gange i alt. Senere kan du udvide. De gode kan holde den længe, men det kan jeg altså ikke endnu :-)
kh jonna

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 6 år 43 uger 5 dage 17 timer 19 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (2)

Hej Pia
Du har allerede fået nogle gode svar, men jeg vil gerne spæde lidt til af min viden.
Hvad angår din puls, kan jeg kun støtte det svar Thomas gav. MTB er højintens træning, og derfor bliver gennemsnits-pulsen høj. Din eneste mulighed for at ændre vilkårene, er at ændre træningen og dermed den krop du har med i skoven. Kig her på siden, for eventuelt at finde nye trænings-former til din MTB-træning.
Kompressionsstrømper betyder minimalt i forhold til pulsen. Og det vigtigste er ikke om du står eller sidder, der er det nok vigtigere at du bruger et par gode cykelsko, der holder der stabilt fast på pedalen. Kompressions-strømperne er til gengæld utrolig vigtige efter turen, da blodtrykket er lavere og muskelspændingen mindre.
Hvad angår slim i luftvejene. Skal du overveje om det kun er når du kører MTB at det opstår, eller om det istedet kommer med det høje aktivitets-niveau.
Tag evt. en snak med din læge, da det også kan skyldes en allergisk reaktion eller at din kost ikke matcher din krops-type.
God fart
Michael

Michael Bremer DGI-landsinstruktør i MTB 6 år 43 uger 1 dag 4 timer 12 minutter Bedste svar MTB (1)

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.