skinnebensbetændelse

Hej,
Jeg er en 17-årig pige, som er vild med løb og dans, men som desværre er ramt af smerter på indersiden af skinnebenet...

Jeg er danser, og træner dans 1-2 gange om ugen. I efteråret 2013 begyndte jeg for alvor at starte løb op (2-3 gange om ugen), da jeg ville forbedre min konditon. Efter halvanden måned resulterede det i ondt i skinnebenet, og derfor holdt jeg pause med løb indtil foråret, men fortsatte med min dans (disco, hvor der er en hel del spring/hop). Det gik helt fint, og i midt april 2014 startede jeg roligt løb op igen (maks to gange om ugen). Samtidig trænede jeg dans en smule mere (1-2 timer om ugen), og en måned efter kom smerten i skinnebenet tilbage, hver gang jeg løb eller dansede.
Jeg stoppede derfor med at løbe, og skar en smule ned på dansemængden, men da jeg skulle til danmarksmesterskaberne en måned efter, ville jeg ikke stoppe dansen helt (hvilket jeg nok skulle have gjort...)
Efter DM i starten af juni, stoppede jeg med AL dans og undgik alt, der overbelastede skinnebenet. Det vil sige stort set hele juni, hele juli og halvdelen af august, holdt jeg pause. Men da skolen, og dermed dansesæsonen startede igen, fik jeg ondt i skinnebenet til allerførste dansetræning, til trods for min lange pause... Er der nogle, som har et eller flere råd til, hvad jeg skal gøre? Hedder det pause, at droppe dansen, eller? At løbe har jeg besluttet mig for at vente med, da dansen er en stor del af mig, og ville helst ikke stoppe.

Håber nogle kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen,
Amalie

Stillet af Amalie søn, 2014-09-07 09:16 Svar

2 svar:

Hej Amalie

Skinnebetændelse og smerter på forsiden/indersiden af underbenet kan være en kompliceret affære, da det kan skyldes flere ting.
Men det sagt, så jeg i mit arbejde en liste af ting som man kunne gøre som er mere eller mindre kompliceret. I første omgang vil jeg anbefale dig at strække din lægmuskler ud flere gange dagligt. Dvs. lav et stræk på musklen i minimum 30 sek x 3 lige efter hinanden. Det gøres 3-4 gange dagligt. Prøv det i en uges tid og gå langsomt i gang med at løbe igen og se om det har forbedret symptomerne.

Hvis dette ikke hjælper, vil jeg klart anbefale dig at finde en fysioterapeut, da det bliver lidt mere kompliceret og det både kan være fodstilling og type af sko, som bevægelse af hele benet under løb der kan giver problemet. Så afsted til en fysioterapeut hvis det første ikke hjælper.

Håber det var hjælp nok :)

Link: http://www.fysiostudio.dk

Nicolai Bruun-Simonsen/Idrætsfysioterapeut 4 år 1 uge 5 dage 3 timer 17 minutter

Hej Amalie
Som jeg kan læse i dit spørgsmål, så har du gået med smerter i næsten 1 år, som man kan roligt forvente at hvile ikke er løsningen.
Som Nicolai beskriver i ovenstående svar kan smerterne have flere årsager, men især fejlstillinger i fod, ankel, knæ og/eller hofte vil give symptomer lignende dem du beskriver.
Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte en kiropraktor, osteopat eller fysioterapeut, som er uddannet i undersøgelse og behandling af sådanne fejlstillinger.

Link: http://www.friishansenosteopati.dk

Anders Friis Hansen 3 år 43 uger 6 dage 13 timer 36 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.