Skadet - hvilket træningspas er vigtigst?

Hej
Jeg er i gang med at træne op til mit første marathon(22. maj). Jeg har indtil nu haft tre ugentlige træningspas; 1: 8-14 km løb i marathontempo, 2: 45 min. inkl 20-25 min. fartleg eller korte intervaller og 3: de lange ture. Jeg døjer i øjeblikket med kraftig ømhed og smerte på oversiden af min fod - i en linje fra anklen og ud til storetåen. Jeg behandler det med is og voltaren gel. Smerten er ikke værst under-, men efter løb. Mit egentlige spørgsmål går på hvilket ugentligt træningspas, der bedst kan skiftes ud med alternativ træning fx. spinning i forsøget på at komme min skade til livs?

På forhånd tak

//Mads

Stillet af Mads man, 2016-04-25 18:46 Svar

1 svar:

Svar fra vores løbekonsulent Johannes Musaeus:

"Med under en måned til dit første maraton, er det selvsagt vigtigt at have opmærksom og respekt for de smerter, der kan opstå under og efter træningen.
Symptomerne du beskriver kan jo skyldes en række faktorer, fx en belastningsskade/brud, betændelse, forkert (eller for stramt) fodtøj, osv.
Hvis du kan fastholde din træning i maratontempo, så fasthold denne samt rolige ture.
Du kan fx forsøge dig med at løbe i vand eller spinning som du selv foreslår – og hvis smerten ikke aftager, så tag mindst en uges pause.
Det kan være svært at tage beslutningen om at tage en pause op mod løbet, men hvis smerten reelt er kraftig og ikke aftager, så kan det være nødvendigt at tage konsekvensen."

Emil Flöche Henriksen Ekspert 1 år 4 uger 1 dag 17 timer 11 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.