Mine skinne ben syre til og er ømme og irriteret under løb.

Hey, jeg har nu været i gang med løbe træning i 3,5 måneder, Startede ud med at kunne løbe 2,5km på 35 min, avav jeg var færdig. Nu er jeg kommet så langt at jeg har kunne præsterer at løbe 5km på 31min meeen, de sidste par gange jeg har været ude og løbe har mine skinne ben syret til og er ømme, og har svært ved at løbe videre, det kommer ca efter 2,5km. Føler selv jeg får det væske jeg skal have, og opvarmning, og udstrækning efter løb, nogle der har nogle ideér eller gode fif.

På forhånd tak

Stillet af Ole Andersen man, 2012-01-02 18:14 Svar

11 svar:

Hey Ole,

Jeg har samme problem og har oplevet at min ankel låser sig, så jeg kommer til at løbe på flad fod, hvilket er temmelig smertefuldt. Jeg har haft mistanke om at jeg lagde for hårdt ud og belastede mine ben unødigt inden de var helt varme. Men jeg har ikke kunne bekræfte det.

Dog har jeg ændret min løbestil istedet, til ikke at lande på hælen mere men løbe udelukkende på forfoden. Det var lidt svært i starten at løbe på tæer, men det har rent faktisk hjulpet mig en hel del.

Jens Christian Smørum 6 år 32 uger 3 dage 10 timer 46 minutter

Hey jens og takker mange gange.
føler ikke det er sket med mig, men derfor kan man jo godt træde forkert på foden, det skal da helt sikkert kigges på, men det havde jeg ikke tænkt på det kunne være, men har en anelse om det også kunne være skinnebens betændelse der er på vej, så tror jeg tager det med ro, og starter lidt roligt igen så jeg ikke overbelaster. bestiller en tid til en løbetest, så jeg kan finde ud af om sko nu også passer som de skal.
Men tak for gode råd.

Hilsen Ole

Ole Andersen 6 år 32 uger 3 dage 1 time 41 minutter

Hej Ole og Jens. På idrætshøjskole i 1974 lærte jeg at ømme skinneben kunne stamme fra løb på hårdt underlag ... asfalt og cementfliser, hvor der kan opstå betændelseslignende tilstande i musklerne omkring skinnebenene. Opstår fænomenet efter en løbetur, er det en god ide at holde skinnebenet varmt under de fremtidige løbeture. Dengang blev foreslået lange fodboldstrømper eller benvarmere, der dengang ikke var et modefænomen, men et sportsrekvisit.
Har selv fulgt rådet flere gange siden dengang med god erfaring. Har jeg holdt en længere pause med løbetræning, tager jeg gerne benvarmere og lægger dem dobbelt virkeligt effektivt værn mod ømhed.
Hvis ømheden ikke forsvinder, er det vigtigt at holde pause, jo før jo bedre, og få snakket med en læge om problemet. Foretrækker selv at løbe på grusstier, da det ikke er så hårdt for benene. Håber I kan bruge svaret til noget, og god lyst når I er smertefri igen :O)

Finn J 6 år 32 uger 3 dage 1 time 19 minutter

Hej Ole,

Flot at du har fundet motivation til at løbe, og at du har forbedret din præstation så markant!

Jeghar fundet dette link til dig: http://genetechpi.com/node/52/

det giver dig nødvendigvist ikke et svar, men måske et hint eller to :-)

Skinnebensbetændelse forårsages af overbelastning af muskulaturen omkring skinnebenet, så det er vigtigt at lytte til kroppen og give tid til heling.

Som opmuntring vil jeg blot nævne, at jeg aldrig har hørt om kronisk skinnebensbetændelse - så mon ikke det går væk?

God restitution og efterfølgende træning

Allan Wisen 6 år 32 uger 1 dag 14 minutter 35 sekunder

Hawdi,
Takker mange gange for de super gode ide´r og råd, Linket Allan sendte er da super go den giver en masse god viden.
Har købt et par lange kompressions strømper, og sætter løbe program et par uger tilbage så jeg ik lægger for hårdt ud igen. har også bestemt jeg vil have en løbe test for at finde ud af om mine sko er de rette og om min løbe teknik er den rette.
Har ikke mistet modet, så det er bare frem ad.

Takker igen.

Hilsen Ole Andersen

Ole Andersen 6 år 32 uger 5 timer 42 minutter 12 sekunder

Hej Ole
Vær opmærksom på hvordan og hvor stramt du binder dine sko. Da den forreste skinnebensmuskel (Tiabialis Anterior), "løber" ned over vristen. Ved for stramme snørebånd, hindre du blodgennemstrømningen og derved ophobes affaldsstoffer i musklen.
Mvh. Ole

Ole Kristensen 6 år 31 uger 6 dage 13 timer 6 minutter

Og husk at tjekke om du har de rigtige sko. Jeg startede med de forkerte, det var ikke sundt. Held og lykke med løbet.
kh
Winni

Winni Simonsen 6 år 31 uger 6 dage 3 timer 7 minutter

Kære Ole

Ingen tvivl om at du har haft en overbelastning - højst sandsynlig skinnebensbetændelse - pga. at du er gået for hurtigt frem i din træning.
Rådet er som du selv er inde på at sænke trænings niveauet og evt. holde lidt igen indtil ømheden er væk.
Der er to simple øvelser du kan lave for at afhjælpe problematikken:
1. Samle blyanter op med tæerne
2. "Krabbe" dig hen over gulvet på bare tæer, kun ved hjælp af tæerne
God bedring
Ole

Ole Harbæk Tidligere chef-løbetræner på "Løb med DGI" 6 år 31 uger 6 dage 6 minutter 11 sekunder Bedste svar Løb (2)

Hey, Uhhh det skal da helt sikkert prøves de øvelser. Takker mange gange.

Ole Andersen 6 år 31 uger 4 dage 23 timer 54 minutter

Hej Ole. Årsagen til dine ømme ben, er at den hinde som ligger uden på musklen, ikke udvider sig lige så hurtigt, som musklen gør. Har selv døjet med samme problem.
Det kan løses ved at du lægger det ene ben over det andet, sådan at din venstre ankel ligger på dit højre ben.
Så placere du dine tommelfingre på musklen lige under skinnebenet med et moderat tryk. Fingrene flytter du ned af benet, mens du fortsat trykker og vrikker foden op og ned. Du vil opleve, at der er et punkt hvor det gør rigtigt ondt. Denne øvelse gentages på begge ben, før og efter løb.
Håber foklaringen giver mening.

Martin Hansen 6 år 30 uger 3 dage 4 timer 46 minutter

Hej Ole. Har selv oplevet problematikken og til mine ugentlige træningsture løber jeg med intervallet 9/1 (9 minutters løb og 1 minuts gang). Dette uanset hastighed, længde og underlag! Det har virket for mig, da benene lige for lov at hvile et kort øjeblik! God fornøjelse med løbeturerne :-)

Henrik Tanggaard 6 år 20 uger 5 dage 11 timer 26 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.