Mangler luft ved løb... Hvordan bliver jeg bedre?

Jeg har løbet siden maj (og aldrig før). Dumt nok lagde jeg ud med fem km tre gange om ugen, indtil min ene fod var som en elefants - holdt pause tre uger - og begyndte med tre gange tre km, hvilket virker megt bedre.

Min udfordring er, at selvom jeg har løbet (og hhv gået), kan jeg ikke løbe mere en maks to min ad gangen. Jeg har simpelthen ikke luft til mere. Min krop kan sagtens fortsætte, men min vejrtrækning fungerer ikke derefter, og det gør det naturligvis en smule svært at føle, at det går fremad.

Gør jeg noget essentielt forkert? Jeg løber halvandet minut og går halvandet minut - det virker, men jeg er stadig næsten lige så forpustet, som jeg var i maj, da jeg startede.

Stillet af Sanne Sørensen tor, 2011-12-22 15:21 Svar

4 svar:

Nu fremgår det ikke i dit spørgsmål hvor længe siden det er du holdte pausen, men en pause kan sagtens mærkes på konditionen efter bare to uger.

Jeg holdte selv en pause for et par måneder siden, og kunne sagtens mærke at min form havde fløjet sig en tur. Jeg prøvede den nye 30-20-10 interval træning, da den giver mulighed for 30 sekunders gåen eller joggen, men stadig styrker muskler og led.

Det virkede for mig. Jeg løber nu 12 km. uden de vilde åndræts besvær, op imod de 3 km. jeg løb før.

Jeg vil foreslå at du skifter en af dine 3 km. ture ud med en interval træning, så du løber 2x 3 km. og 1x interval i ugen.

Svaret er bygget på egen erfaring, men håber du kan bruge det til noget :)

  • Kasper
    Keep Running

Link: http://vorespuls.dk/artikel/interval-traening-loeb-10-20-30

Kasper Sørensen 6 år 25 uger 5 dage 52 minutter 35 sekunder

Hey, jeg fik hevet en go ideud af en kami der løber temmeligt meget (Ironman), han fortalte mig at når man sad hjemme i sofaen, med hvile puls kunne øve og træne ens lunge kapacitet, ved at tage dybe og rolige åndedræts øvelser for at udvide ens lunger, det er ik en øvelse der er specielt sjov, men hvis man nu bruger 3-4 min på det om dagen, kan det jo hjælpe, har selv gjort det i ca. 3 uger nu og jeg føler jeg kan mærke en forskel, jeg har nemmere ved at styre min vejrtrækning under løb.

Hilsen Boggie

Ole Andersen 6 år 24 uger 5 dage 11 timer 31 minutter

Kaspers forslag om at løbe noget intervaltræning er en RIGTIG RIGTIG skidt ide. Årsagen til din mangel på luft er i mere end 90% af tilfældende dårlig form. De resterende kan være hvis du f.eks. lider af Astma eller lignende.

Hvis du bliver voldsomt forpustet på 1,5 minuts løb så løber du for hurtigt. Sæt derfor farten VÆSENTLIGT ned så du kan løbe 1,5 minut - hvor du skal kunne føre en kort samtale samtidigt.

PalleA

PalleA 6 år 20 uger 1 dag 15 timer 46 minutter

Hej Sanne.
Lige for at nuancere problemstillingen: Har du forsøgt at variere din løbetræning? Intervaltræning bliver foreslået, og det kan med fordel booste din form - men utroligt vigtigt at du ikke overdoserer og dermed overbelaster dine sener og knogler som tager en del længere tid at træne op sammenlignet med hjerte/kredsløb samt muskelstofskiftet.
Ligeledes spiller mængden en rolle (især for muskelstofskiftet).
Så opsummerende kan du eventuelt overveje at erstatte din 3 ugentlige 3 km løbetur med: Én interval, fx 102030 (se link). Én længere tur, fx 3-5 km i meget roligt tempo (=du bliver ikke rigtig forpustet). Samt én tur hvor du løber som du gør nu (2 min løb moderat tempo - 2 min gå, svarende til en samlet distance på ca. 3 km).
Venligst
Jacob Vorup
ps. læs evt. mit svar om 102030 træning for begyndere her i diskussionsforum, under 102030 træning.

Link: http://vorespuls.dk/artikel/saadan-loeber-10-20-30-intervaltraening

Jacob Vorup Ekspert 6 år 19 uger 2 dage 22 timer 36 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.