Løbetræning og skader

Hej..
Jeg begyndte for 4 uger siden på jeres løbeprogram. (løb 5 km på 30 uger). Det er et godt program som jeg har fulgt. I uge 2 sprang jeg 2 dage over, da jeg lå med influenza.
For 10 år siden løb jeg 5 km uden problemer, har dog ikke holdt det ved lige og har prøvet flere gange at komme til at løbe uden held.
Jeg har dermed gået i fitnesscenter, på hold, hvor jeg både har træner styrke og puls træning. For 2 år siden vred jeg om på min fod og gjorde det så igen for 1 år siden. Den skabte nogle problemer for mig, men siden sommer har jeg ikke mærket til den.
Jeg begyndte så til step 2 gange om ugen også begyndte mit knæ at brokke sig. og har over vinteren også været generne. Det har dog ikke været et problem de sidste 2 mdr.
Jeg var så i fitness og der begyndte min fod at gøre ondt og da jeg kom hjem og blev kold var mit knæ også med på det.
Da jeg var ude og løbe i dag, var det kun i starten jeg mærkede til min fod og mit knæ var ikke et problem. Lige til jeg kom hjem og slappede af.
Skal jeg stoppe med løbetræningen eller hvordan skal jeg forholde mig til det. Nu er jeg endelig motiveret for at løbe.
Til april melder jeg mig ud af fitness, så jeg kun løber.

Håber i kan hjælpe mig.
Hilsen Tanja

Stillet af Tanja Greibe Nielsen ons, 2015-03-18 16:43 Svar

2 svar:

Hej Tanja

Dejligt at høre du er kommet igang med løbetræningen.

I forhold til dit spørgsmål om hvorvidt du skal stoppe med at løbetræningen pga. smerter i fod og knæ, så er det ikke et endegyldigt svar og det afhænger af hvordan din fod og knæ reagere.

Hvis smerterne er væk inden næste løbetur og smerterne generelt går væk inden for 2-6 timer efter løbeturen, så synes jeg ikke der de store problemer i at forsætte med at løbe. Hvis derimod smerterne forsætter med at blive der og de ikke er væk inden næste træning, så synes jeg at du skal søge hjælp til at få foden og knæet undersøgt igen, samt få rådgivning om hvordan du kan øge din træning uden at overbelaste fod og knæ igen.

Ofte vil det være muligt at øge træningsmængden, selvom man har haft tidligere skader, men det kan være der skal en ændring til i din træning for at det kan lade sig gøre. Udover at ændre træningsrutine, kan man også kigge på faktorer som kan øge din risiko for smerter i fod og knæ, så som muskelstyrke i benene, balance, koordination osv.

Håber det gav dig lidt klarhed på hvad du kan gøre.

Med venlig hilsen
Nicolai

Nicolai Bruun-Simonsen/Idrætsfysioterapeut 2 år 19 uger 3 dage 20 timer 27 minutter

Hej Tanja,

Nu er det selvfølgelig lidt sent, at jeg svarer, når indlægget er skrevet i 2015, men jeg håber du kan bruge mit input alligevel :-).

Ud fra det du skriver med dine gamle skader, så lyder det som om, at du er kommet dig over dem og det er dejligt at høre! Man skal altid huske, at løb er voldsom belastning for kroppens led (særligt ankler, knæ og hofter) og det kræver tilvænning. Du kan eventuelt starte ud med at gå i rask tempo eller bruge romaskine/spinning cykel o.lign, da det er mere skånsomt for ledene indtil du så er klar til at genoptage løb.

Håber, det var svar, som du kunne bruge til noget.

Mvh. Niels

Link: http://nielstraining.dk/skader

Niels Jørgensen 6 uger 5 dage 17 timer 46 minutter 3 sekunder

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.