Løb uden vægttab

Jeg er en 21-årig pige med meget dårlig kondition. Min vægt er ideel og jeg er meget glad for min krop som den ser ud, jeg vil bare gerne have en bedre kondition. Derfor er jeg nu begyndt at løbe. Jeg har prøvet at google lidt, men jeg kan ikke helt finde frem til et tilfredsstillende svar, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig; taber man sig af at løbe, og i så fald skal jeg så øge mit kalorieindtag for at holde min vægt eller kan jeg fortsætte med at spise som jeg gør uden at tabe mig?
Er der desuden nogen råd i forbindelse med at øge ens kondition via løb?
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

Stillet af Signe tor, 2015-01-29 13:48 Svar

2 svar:

Hej Signe

I begyndelsen er der sikkert ikke den store grund til at øge dit kalorieindtag for at kompensere for dit energiforbrug under løb. På den anden side, så er det vist, at man ubevidst træner eller blot bevæger sig mere, hvis man øger sit kalorieindtag en smule. Selv atleter, som skal holde vægten for at deltage i forskellige vægtklasser, kan vedligeholde vægten selv om de indtager flere kalorier. Effekten ved at spise mere er, at de så kan træne mere og mere effektivt.
Men du må nok hellere prøve dig frem. I udgangspunktet tror jeg ikke, at et øget indtag vil give nogen særlig vægtøgning.
Dog skal du være opmærksom på, at regelmæssig motion vil øge din blodvolumen med måske en hel liter på et par måneder og det vil jo kunne ses på vægten, men rent kosmetisk vil der kun være en effekt af at starte med at træne. Og hvis det kan, så vil det være fordi du bliver en smule mere markeret, da musklerne også vil vokse lidt. Fedtet vil placere sig lidt anderledes.

Link: http://vorespuls.dk/artikel/vaegttab-motion-slank

Jonas Tybirk Nielsen Idrætsfysiolog og DGI-landsinstruktør i løb 2 år 28 uger 2 dage 20 timer 7 minutter Bedste svar Løb (2)

Hej Signe,

Du kan sagtens løbe uden at tage på i vægt, ligesom du også godt kan tage på i vægt mens du løber. Det hele afhænger af dit kalorieindtag i forhold til dit ligevægtsindtag. Hvis du er ude efter at forbedre din kondition i løb, vil jeg anbefale dig at holde dit energiindtag, som det er, og så fokusere på konditionstræningen. Så vil du bevare (eller tabe lidt) vægt, mens din kondition bliver bere. God fornøjelse!

Link: http://nielstraining.dk/vaegttab/

Niels Jørgensen 1 uge 3 dage 19 timer 55 minutter 11 sekunder

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.