Løb i pulszone 4 og 5

Jeg løber 3-4 gange om ugen, distancer op til 10 km. Har gennem de sidste 12 uger også arbejdet med intervaltræning.
Min puls, når jeg løber, er dog rigtig høj. I dag har jeg f.eks. løbet en 10 km. tur i roligt tempo (5:43), og det føltes ikke på noget tidspunkt meget anstrengende. Men nu når jeg så ser data fra turen, kan jeg se, at jeg i 27 minutter (!) har befundet mig i pulszone 5 og 30 minutter i pulszone 4! Det synes jeg virker meget voldsomt. Kan også læse, at pulszone 4 og 5 egentlig kun bør være noget, man rammer, når man løber intervaltræning. Men jeg har så løbet i de to zoner stort set hele turen. Det undrer mig meget, da jeg som sagt ikke har oplevet turen som værende specielt hård, tværtimod synes jeg, at jeg havde godt overskud hele vejen. Generelt når jeg løber, har jeg en høj puls, dog plejer tiden at fordele sig på zone 3 og 4.
Kan det være farligt at løbe, når pulsen er så høj? Er det noget man bør få undersøgt? Og hvad kan jeg gøre for at få pulsen lavere? Jeg er i ret godt form, VO2 max på 46 (er kvinde på 25) og løber jævnligt, også med intervaltræning..

Stillet af Mette lør, 2016-02-20 19:06 Svar

1 svar:

Hej Mette,

Her er svar fra en af vores løbe-konsulenter:

"Ja, det lyder jo som om du bare giver den fuld skrue, hvis man kun kigger på pulszonen. Hvis du har mulighed for at låne et andet pulsur, ville det være interessant at se om tallene er identiske - for ja du har ret, at zone 4 og da især zone 5 burde du nemlig ikke ramme, når du egentlig ikke føler at du har presset dig selv. Der er selvfølgelig også den helt manuelle metode, at lige checke din puls selv efter fx 15 minutters løb, og se om dit pulsur giver det rette billede.

Hvis det rent faktisk er retmæssigt, vil det være en god idé at sænke tempoet en smule i første omgang – og henvende dig til en klinik eller personlig træner, der tilbyder en træningstest på løbebånd, og få vejledning til hvor du personligt bør lægge din træning (personligt har jeg efter flere års træning valgt at lade pulsuret ligge hjemme, og løbe efter fornemmelse, men det er jo bestemt et godt redskab til at forstå din form og træning). Henvend dig evt. i din lokale løbeforening, og jeg er sikker på at de meget gerne vil guide dig videre."

Venligst
Johannes

Emil Flöche Henriksen Ekspert 1 år 8 uger 4 dage 8 timer 16 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.