Hvad gør jeg ved en hælspore?

Jeg døjer med en hælspore, er der andet at gøre end geléindlæg og is på når det gør meget ondt? Jeg har ikke meget lyst til blokade, men har læst lidt om ultralyd - har nogen herinde gode erfaringer med dét?

Vh Lise

Stillet af Lise Helms lør, 2012-03-10 10:55 Svar

6 svar:

Hej Lise
Du skal først og fremmest passe på ikke at provokere den yderligere. Til at begynde med skal du prøve at komme af med inflammationen. Det vil være en god ide at bruge Voltaren gel lokalt i området, hvor der er smerter.
Herudover kan det være en ide at aflaste området ved opstøttende optapeninger, der samler fedtpuden omrking hælen og gelindlæg, som du selv foreslår.
Flere har glæde af at massere området med punktfriktioner, men det kan du jo prøve at få en anden til og se om det virker. Det vil ligeledes være en god ide med tung styrktræning af lægmuskulaturen og efterfølge det med udspænding af samme muskulatur med både strakt og bøjet knæ. Der er ikke super evidens for udspænding , men flere har positive oplevelser med dette.
Du bliver nødt til at tænke lidt over hvad der er årsagen til dine problemer- har du skiftet fodtøj (løbesko eller dagligdagsfodtøj eller øget intensitet eller mængde for hurtigt. Det er ret væsentlgit, da du ellers kan rende direkte tilbage i samme problemer.
Du må ikke løbe på det får du er smertefri, men lav din træning ved cykling (udendørs eller spinning) i cykelsko (da de har en stiv sål) i stedet for i en periode. Og ellers vil svømning være en glimrende aktivitet.
Håber du kan bruge svaret.
Mvh
Henrik Andersen

Henrik Andersen Fysioterapeut, ekspert i cykling og MTB 5 år 1 uge 4 dage 6 timer 45 minutter

Hej Lise. det er kun røntgen som kan konstatere fuldstændig om du har en hælspore. Jeg havde voldsom inflammation i hælen og hvert skridt, især om morgenen, var som at få en syl op i hælen. Jeg fik chokbølgebehandlinger af kiropraktor. Man får en behandling en gang om ugen i 4 uger derefter pause en måned og det er ofte først i pausen man mærker forbedringen. Samtidig fik jeg, af bandagist med speciale i løbeskader, lavet nye såler til mine løbesko og andre nye såler til min daglige sko.

Gitte Plønd Sørensen 5 år 1 uge 4 dage 4 timer 24 minutter

Her er lige fortsættelsen : Det var fuldstændig fantastisk at få de nye såler i skoene. Jeg startede behandlingerne 1 sep. 2011 og det er først nu, at jeg også er smertefri efter løbeturen. Kunne de første måneder løbe uden smerter men havde smerter 2 timer efter løbeturen. Nu mærker jeg ikke noget mere. mvh Gitte Plønd

Gitte Plønd Sørensen 5 år 1 uge 4 dage 4 timer 16 minutter

Mange tak for Jeres svar og gode råd, Henrik og Ditte. Det lader til jeg skulle have en løbesko med mere svangstøtte - og så er jeg grounded på Ibuprofen i 14 dage. Der er måske ikke hard evidence for at udspænding har effekt, men jeg synes det hjælper.
Vh Lise

Lise Helms 5 år 1 uge 3 dage 12 timer 42 minutter

Hej Lise,

Jeg lider selv af hælspore og det bedste er nogle gode indlægssåler til hælen i silikone. Der findes mange forskellige på markedet. Jeg har prøvet en del forskellige, men er nu begyndt kun at købe hos encostore.dk. Kvaliteten er god og de er ikke dyre. De kommer dagen efter, man har bestilt dem.

Det er mit råd.

Vh Uffe

Link: http://encostore.dk

Uffe Thomsen 4 år 39 uger 4 dage 16 timer 4 minutter

Jeg håber meget, at du er smertefri. Til andre kan jeg anbefale youtube, hvor der er nogle rigtig god videoer om det såsom https://www.youtube.com/watch?v=MEku3jHqXug. Man kan også læse link artiklen - den indeholder også video og øvelser

Link: http://https://bookanaut.com/dk/haelsporer_fasciitis_plantaris/

Jakob Madsen 27 uger 3 dage 5 timer 14 minutter 13 sekunder

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.