fedt forbrænding

Jeg er blevet noget forvirret. Er der noget der hedder fedtforbrænding zone. Passer det at jeg fedt forbrænder, hvis jeg træner med en puls på omkring 90-120. Altså forbrænder jeg mere fedt når jeg træner i ca. 30 min (fx. i gå-tempo med 5,2 km /t), med en puls på 90-120, end hvis jeg træner samme tid med en højere puls(fx løber i 30 min)????
I mit hoved giver det ikke logik, at jeg forbrænder mere, når jeg bevæger mig i gå-tmpo, en hvis jeg løber??????
Håber nogen kan hjælpe mig
Helle

Stillet af Helle Vinther tor, 2012-07-05 21:25 Svar

4 svar:

Det er rigtigt nok at du forholdsmæssigt forbrænder mest fedt når du arbejder med lav intensitet. Den lave intensitet betyder også, at du samlet set ikke forbrænder så meget energi. Med lidt god vilje kan man sige, at det kræver den samme mængde energi at løbe 10 km, hvad enten man sprinter eller går. Forskellen er bare, at desto hurtigere du løber, desto større bliver kulhydratforbrændingen under arbejdet. Når så arbejdet er slut vil du opleve en meget højere efterforbrænding i form af fedt, da kulhydratdepoterne (kaldet glykogen) skal fyldes op igen. Denne efterforbrændingseffekt kan, afhængig af træningens varighed og især intensitet, vare i 12 eller endda 24 timer.
I forbindelse med vægttab handler det ikke i forbindelse med træningen om at få forbrændt fedt, ved at arbejde i en fedtforbrændingszone, men ganske enkelt om at forbrænde energi, hvad enten det er fedt eller kulhydrat.

Jonas Tybirk Nielsen Idrætsfysiolog og DGI-landsinstruktør i løb 2 år 7 uger 20 timer 20 minutter 6 sekunder Bedste svar Løb (2)

Hej Jonas
Forstår jeg dit svar rigtigt, at hvis jeg gerne vil tabe mig, når jeg træner, så er det lidt spild af tid og energi, at træne i fedtforbrænding zonen.
Jeg vil tabe mig mest ved at gå 45 min i rask tempo (kan ikke løbe, pga. en skald/overbelastning i lægen), frem for i langsommere tempo med en puls på mellem 90-120???
Jeg starter min træning med 32 min på cross-maskine, hvor jeg laver x-arobick, og derefter går jeg i 45 min.

Helle Vinther 2 år 6 uger 5 dage 15 timer 44 minutter

Hej Helle

Vægttab handler om at forbrænde mere energi end man indtager. Motion er det vigtigste kostråd, og det er ligegyldigt, hvilken form for energi man forbrænder (kulhydrat eller fedt); det handler bare om at forbrænde mest muligt. Jeg vil ikke sige, at det er spild af tid, men det er nok ikke det mest effektive. I mit første svar skrev jeg at jo højere intensitet, desto højere efterforbrænding.

Jonas Tybirk Nielsen Idrætsfysiolog og DGI-landsinstruktør i løb 2 år 6 uger 4 dage 21 timer 50 minutter Bedste svar Løb (2)

Hej Jonas
Tusind tak for dit svar. Tror jeg har fattet det nu. Og det giver god mening inde i mit hoved, jo højere intensitet, jo mere effektiv er træningen. TAK

Helle Vinther 2 år 6 uger 4 dage 21 timer 24 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.