Kommer til at løbe for hurtigt

Jeg er nået til uge 25 i træningsprogram for 5 km - så vidt jeg husker. Jeg synes det går godt, har lidt svært ved at finde jævn hastighed i mine pas - passer på min åndedræt, men kommer tit til at løbe for hurtigt. Kan jeg evt. gå igang med noget 10-20-30 for at tage gassen af og hvordan skal jeg gøre det ??
Jeg har prøvet at løbe 5 km uden pauser - det går an - jeg løber 5 dage om ugen nu - synes ikke jeg kan undvære løbet, men kan godt mærke mine ben når jeg har løbet tre dage i træk - kan det gøres anderledes ??
Tak for svar - MVH/Peter

Stillet af Peter Strand søn, 2012-06-10 12:20 Svar

1 svar:

Kære Peter
Der er flere elementer i dit spørgsmål som jeg vil tage op.
Hvis du er i gang med 5 km træningsprogrammet - der er bygget op til begyndere - skal du absolut ikke løbe fem gange om ugen.
det er lidt som at lege med ilden. Og sandsynligheden for at du bliver skadet er alt for stor.
I uge 25 står der heller ikke at du skal løbe fem km i træk, så det er nok også lige for tidligt at gøre - hvis ikke du ligger over gennemsnittet af begyndere. Det er selvfølgelig ok at prøve en enkelt gang.
Mht til 10 - 20 - 30 kan du asagtens afprøvve det en enkelt gang om ugen - men det vil ikke hjælpe på din fart.
Jeg vil anbefale at du køber et løbeur og evt. med GPS eller puls måling og lærer at lytte til din krop og vejrtrækning ved hjælp af dette
Så kommer tempoet på et tidspunkt til at ligge stabilt.
Det lyder som om du er lidt for utålmodig og vil for meget - for hurtigt. Det er selvfølgelig prisværdigt - men også genvejen til en overbelastningsskade
Mange gode løbehilsner
Ole Harbæk

Ole Harbæk Tidligere chef-løbetræner på "Løb med DGI" 6 år 4 uger 4 dage 18 timer 13 minutter Bedste svar Løb (2)

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.