Er høj puls = med dårlig kondition?

Jeg er en kvinde på 45 år (normalvægtig og ikke-ryger), løber 4-5 gange om ugen (fra 5-15 km pr. gang efter Poserunning-metoden) og dyrker lidt styrketræning også. Min hvilepuls er 49 og makspulsen er 182. Det undrer mig, at min puls under træning er forholdsvis høj i forhold til andre jeg kender, og det får mig til at tænke på, om det er dårlig kondition der er årsagen? Når jeg løber med 10 km/t eller f.eks. er på Crosstrainer, så ligger min puls på 167-172. Det er ikke unormalt at min gennemsnitspuls på en løbetur på 10 km ligger på 172-174 (har afprøvet flere forskellige pulsure). Er det godt eller skidt? Noget jeg kan gøre anderledes?

Stillet af Connie Larsen tir, 2012-07-10 08:50 Svar

4 svar:

Kære Connie
Det er hverken godt eller skidt. Det er bare dig!
Det er vigtigere at fornemme, hvordan kroppen har det, når du løber, end at tænke for meget på, hvor pulsen ligger.

Vi er nemlig alle forskellige -- også med hensyn til pulsen. Groft sagt er det kun ca 60% af løbere, der ligger nogenlunde tæt på "det normale".

Nu ved jeg jo ikke, hvordan du træner. Men måske kan du bruge Borg-skalaen for at planlægge din træning - Borg-skalaen går netop ud på, at beskrive hvordan kroppen har det under forskellige træningsintensiteter.

Mange hilsener
Jonathan Sydenham
DGI Storkøbenhavn

Link: http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/borg-skala_paa_den_brugbare_maade/

Jonathan Sydenham DGI-landsinstruktør i løb 2 år 3 dage 1 time 22 minutter 3 sekunder

Hej Jonathan,
Tak for dit svar - jeg vil helt klart kigge nærmere ind på Borg-skalaen og bruge den i forbindelse med min træning.

Hilsen
Connie

Connie Larsen 2 år 2 dage 14 timer 8 minutter 1 sek

Hej Connie
Jonathans forslag med Borgskalaen er rigtig godt.
En anden mulighed er at træne med et pulsur, hvis man vil investere med sådan et, og så træne efter pulszoner, som netop tager udgangspunkt i hvordan DIN puls er. Det fordrer dog at du måler din max-og hvilepuls, og regner en lille smule. (Max-pulsen er individuel, med en sammenhæng med alderen, mens hvilepulsen falder, når du kommer i bedre form.)
Linket nedenfor er et godt sted at starte, hvis du har lyst til at kigge på det. Der er også steder på nettet der kan regne zonerne ud for dig.
=)
Ole

Link: http://vorespuls.dk/loeb-pulstraening

Ole Sørensen 1 år 49 uger 3 dage 15 minutter 27 sekunder

Hej Ole
Tak for dit svar. Jeg har mit Garmin-ur på hver gang jeg træner, så jeg har min puls undevejs. Jeg har det bedst med at have pulsen oppe og få sved på panden og det er altså i pulszone 4 og 5. Hvis jeg skulle træne i de første 3 pulszoner, så ville jeg føle at det var spildt træning, fordi jeg ingenting har ydet. Det er nok min indstilling til dét der skal ændres? Når jeg løber 15 km så ligger min puls konstant mellem 172-175 - der får jeg sved på panden og løber så jeg kan svare med enstavelsesord og min km tid er 6 min.
Hilsen Connie

Connie Larsen 1 år 49 uger 1 dag 23 timer 42 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.