10-20-30 intervaltræning

Kan 10-20-30 intervaltræningsprogrammet kombineres med 30-ugers træningsprogrammet på niveau 1 til 5 km? - I bekræftende fald hvordan?
Vh.
BB

Stillet af Anonym man, 2012-01-30 20:26 Svar

8 svar:

Det korte svar er NEJ. Det kan slet slet ikke anbefales at løbe nogen former for intervaltræning hvis man er igang med et 0-5 km forløb. Risicien for skader er simpelthen for højt.

Nu skriver du intet om din fysiske form (højde/vægt/alder og om du tidligere har dyrket nogen former for motion).

10-20-30 er efter min bedste overbevisning beregnet til løbere som ubesværet kan løbe 10 km men ønsker at komme skridtet videre.

Palle

PalleA 2 år 38 uger 1 dag 20 timer 15 sekunder

Hej Bent
Nej, 10-20-30-træning har ikke noget at gøre med det 5-km løbeprogram på mails, som du er ved at gennemføre. Det er to forskellige ting.

I artiklen om 10-20-30 er der en faktaboks, hvor forskerne giver gode råd til både begyndere og mere erfarne løbere, som gerne vil igang med 10-20-30. Deres råd til nybegyndere er:
"Er det første gang, du løber, handler det om at få løb og bevægelse i ben og fødder.
Efter 4-8 uger kan du begynde at eksperimentere med forskellige træningsformer som fx 10-20-30.
Intervaller á 2 x 5 min. eller mindre anbefales de første 3-4 uger eller længere tid.
Øg herefter varighed og antal af pas om ugen stille og roligt. Spring derfor ikke fra 2 x 5 min. til 3 x 5 min. Hellere udvid med et ekstra minut eller to."

Det er klogest, at du er godt igang med regelmæssig løbetræning, inden du tager hul på intervaltræning, fx 10-20-30. Hvis du er igang med den sidste tredjedel af dit 30 uger lange løbeprogram, kan du sikkert godt forsøge dig med at tage nogle intervaller ind i et pas om ugen. Men gå roligt frem.

Venlig hilsen
Jonna Toft, webredaktør, vorespuls.dk

Link: http://vorespuls.dk/artikel/10-20-30-dokumenteret-effekt

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 2 år 38 uger 1 dag 4 timer 13 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hej igen,
jeg vil lige tilføje, at 2. del af forskningsprojektet netop handlede om at teste 10-20-30-metoden på nybegyndere og på øvede. Begyndere kan altså godt bruge 10-20-30, hvis de går langsomt frem. På redaktionen har vi valgt at nuancere emnet og udgiver snart en artikel, der guider begyndere i løb til at komme i gang med 10-20-30 på bedste vis. Så hold øje med vorespuls.dk.

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 2 år 38 uger 1 dag 1 time 12 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hej,
her kommer en artikel om, hvordan nye løbere kan gå i gang med 10-20-30-træning.

10-20-30 er både for nybegyndere og for erfarne løbere. Man skal dog helst have løbet regelmæssigt i 4-8 uger, før man går i gang.

Link: http://vorespuls.dk/artikel/saadan-loeber-10-20-30-intervaltraening

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 2 år 37 uger 5 dage 4 timer 20 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hej Bent.
Som der allerede bliver nævnt herinde, så er faktisk meningen at 102030 træning skal kunne anvendes af begyndere og letøvede. Dog anbefales det at man ikke er helt og aldeles nybegynder, dvs. man kan helst løbe 3 km uden pause.

Hvis man som begynder/letøvet ønsker at prøve kræfter med 102030 træning, er det vigtigt at man skalerer og doserer således træningsbelastningen matcher ens niveau. Konkret betyder det, at for den mindre øvede løber vil det formentlig være passende at gå i 30 sek, alm. løb i 20 sek og så 10 sek meget hurtigt løb/sprint. 5 minutter 102030 kan være tilstrækkeligt for begynderen, og restitutionen er vigtig, dvs. vent nogle dage med at springe ud i endnu en 102030 session.

Håber det giver lidt mening. Husk, at 102030 er udsprunget fra videnskaben, men 102030 er ikke en videnskab. Hold det simpelt og mærk efter din krops signaler. (og læs gerne det link som Jonna henviser til).
Venligst
Jacob Vorup

Jacob Vorup Ekspert 2 år 37 uger 3 dage 3 timer 14 minutter

Mange tak for de informative svar til Jonna, Palle og Jacob. Jeg er snart 66 år, er ramt af diabetes 2, overvægtig osv. Min læge løftede en alvorlig pegefinger for 4 måneder siden, og så sagde jeg til mig selv, at nu skulle skeen over i den anden hånd. Har tidligere forsøgt mig med løbetræningsprogrammer, men de har været for barske, så jeg har opgivet. - Og så fandt jeg 30-ugers programmet til 5 km hos Vorespuls - og mange tak for det. Det passer mig, og nu er jeg i gang med 15. uge, og det går fortsat fint, men..........jeg synes endnu ikke, at det er en fornøjelse at begive mig afsted. Jeg synes faktisk, det er hårdt, specielt den sidste løbesektion, som nu er oppe på 6 minutter, men når dagens løbetræning er overstået, er jeg pavestolt, og så er motivationen til en tur mere om 2 dage på særdeles højt niveau. - Det er ikke uvæsentligt, at jeg i samme periode - også i kombination med kostomlægning - har tabt 14 kg - og det vigtigste af det hele er, at noget af min diabetesmedicin er taget fra mig, hvilken gevinst!
Tak for programmet, jeg knokler videre.

bentbuhl (ikke efterprøvet) 2 år 37 uger 3 dage 1 time 51 minutter

Hvor er du god! Har du tabt 14 kilo - det er da helt vildt flot! Tillykke!

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 2 år 37 uger 1 dag 5 timer 14 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Bent, vil du ikke være sød at sende en mail til mig på redaktion@vorespuls.dk? Jeg skal lige spørge dig om nogle ting om løbeprogrammet i et knap så offentligt forum :-)
Jonna

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 2 år 37 uger 1 dag 5 timer 8 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.