10-20-30

Hej,

Jeg har sporadisk hørt om en intervaltræningsform, der hedder 10-20-30. Som jeg forstod det, er det 10 sek på høj puls, 20 på medium og 30 på lav - 10 gange i alt. Kan du uddybe.. Hvor ofte, kan jeg, med fordel, træne længere distancer, hvad får jeg ud af det mv.

Mvh Lewies

Stillet af Lewies tor, 2011-05-26 11:06 Svar

3 svar:

Hey! Det er en ny form for intervaltræning, som professor Jens Bangsbo på Institut for Idræt i Kbh bruger i et forskningsprojekt. Det går ud på, at man løber:
10 sekunder spurt
20 sekunder moderat hastighed
30 sekunder langsomt løb
... altså i hvert minut!
Efter sigende er træningsformen både underholdende og mere stimulerende end megen anden løbetræning.
I projektet undersøges både de sundhedsmæssige og præstationsmæssige effekter af træningen. Senere vil man også kigge på, om afvekslingen i træningen fastholder løberne, så de ikke falder fra. Resultaterne fra projektet skulle komme ud her i juni.
kh jonna (webredaktør, vorespuls.dk)

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 3 år 29 uger 23 timer 15 minutter 53 sekunder Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Så, nu har jeg fået lavet en artikel om 10-20-30... du er jo nok ikke den eneste, der er interesseret i dét. Se her... kh jonna

Link: http://vorespuls.dk/artikel/interval-traening-loeb-10-20-30

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 3 år 27 uger 5 dage 18 timer 51 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hejsa.. 10.20.30 er faktisk meget sjovt, hvis den bliver passet ind i din træning rigtig. Afhænger af din form så kan du enten bruge som Jonna skriver, og udelukkende træner det, men jeg vil anbefalde max 30 min, da det er ret hårdt. Ellers kan du evt. løbe ca 10 min lave 5 min 10.20.30, dernæst løbe 10 osv.. Håber du blev klogere og god tur.. Mvh. Ole K.

ole kollerup 3 år 14 uger 4 dage 14 timer 12 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.