Kan vi kvinder få muskler?

Hej :)

Jeg er en ung kvinde på 22 år, som for ca. 2 mdr. siden er gået i gang med at tabe mig. Jeg spiser sundere, mindre, og træner i Fitness World. (både styrke- og motion)

Mit mål er at komme ned på 58kg. eller mindre, men samtidigt forme min krop lidt, så jeg får en rundere bagdel og lidt større barm. Det ved jeg at man kan opnå via styrketræning. Men .. jeg vil til gengæld ikke have muskler på arme, ben osv. Jeg ved at styrketræning kan være med til at forbrænde fedt hurtigere, og at muskler fylder mindre end fedt, selv når det vejer det samme.

Mit spørgsmål er så: Hvor tit skal jeg styrketræne om ugen, og hvor tit skal jeg træne alm. motion dvs. løb, cross, osv. ?

Jeg vejer lige nu 60,2 kg.

Jeg håber at en sød og klog sjæl har nogle gode råd til mig. Det er simpelthen for dyrt for mig med personlig træning og vejledning lige nu, så jeg prøver at finde et alternativ til en fitnessinstruktør :D

På forhånd mange tak !

Stillet af Amina Pasalic fre, 2015-02-20 02:23 Svar

2 svar:

Hej Amina

rigtig godt spørgsmål. Det hele kommer selvfølgelig an på, hvor meget du træner, men som udgangspunkt skal du træne rigtig meget som kvinde for at få større muskler. Måske 7 dage om ugen med et specifikt program for at få større muskler (8-12 gentagelser i hvert sæt og indtil udmattelse). Sådan er kvindefysiologien bare. Og når du samtidig løber (eller dyrker andre former for konditionstræning) hæmmer du yderligere det respons som giver større muskler. Derfor giver det måske også bedre mening at fokusere på maksimal styrke, når du styrketræner. Dvs., at du løfter mellem 2 og 5 sæt af 3-6 gentagelser, hvor vægten ikke kan løftes flere gange. Dog skal du have trænet regelmæssig styrketræning gennem en længere periode før du skal begynde med tung træning.
Desuden vil vægttab også hæmme opbygningen af større muskler, hvorfor det er en rigtig god ide at styrketræne samtidig med at man vil tabe sig. Dermed bevarer du muskelmassen og fjerner fedtet.

Hvor ofte? Lidt mere konditionstræning i forhold til vægttræning, hvis du fokuserer på vægttab og ikke så meget på større muskler. Fx 3 gange løb/cross og 2 gange styrketræning om ugen.

Jonas Tybirk Nielsen Idrætsfysiolog og DGI-landsinstruktør i løb 2 år 12 uger 1 dag 5 timer 9 minutter Bedste svar Løb (2)

Hej Jonas

Mange tak for dit gode og uddybende svar. Det har hjulpet mig rigtig meget til at forstå, og få bekræftet nogle ting.

Jeg har lige et spørgsmål mere. Når du siger 3 gange løb/cross + 2 gange styrketræning, mener du så 5 gange i alt, eller? Altså, jeg træner jo i Fitness World 3 gange om ugen, og tænker at jeg alle 3 gange kan løbe el lign., og to af gangene tilføje styrketræning. Var det også sådan du tænkte det? :)

Amina Pasalic 2 år 12 uger 2 timer 32 minutter 20 sekunder

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.