Styrke træning

Da jeg skal træne op til officer uddannelsen er jeg begyndt i fitness center. Mit spørgsmål går på hvordan jeg bør ligge mit program med 3 trænings dage i ugen? Det skal siges at jeg ud over fitness løber 2-3 gange i ugen. Bør jeg træne "full body" alle 3 dage, eller lave en form for split program?

Stillet af Kasper Sørensen søn, 2012-11-25 02:16 Svar

4 svar:

Hej Kasper,
Det vil give god mening at splitte indsatsen lidt op. Mit forslag er, at du især træner ben + lidt ryg/mave ved træningspas 1, især træner bryst og arme + lidt ryg/mave ved træningspas 2 og så giver den en skalle med ryg- og mavetræning ved træningspas 3.
Ryg- og mavetræning er vigtigt, kan du nok høre - det danner basis for al den anden træning.
Når du også løber, bliver det til rigtig meget træning. Husk restitution - og pas godt på skader. Hvis du får ondt et sted, skal du geare ned. Regn ikke med, at det kan "trænes væk" - det er der altså ikke ret mange skader, der kan. God fornøjelse :-)

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 5 år 42 uger 3 dage 16 timer 16 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (2)

PS: Hvis du er begyndt i et fitness center, er der formentlig en instruktør, som du kan spørge til råds. Prøv at høre hvad han/hun råder dig til også.

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 5 år 42 uger 3 dage 16 timer 15 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (2)

Køre pt. med 2 restitutions dage. Har før kørt med 2 dages boksning og 4 dages løb i ugen hvor jeg fandt ud af det var lige i overkanten.

Ud over træningen i fitness træner jeg også en del core på mine løbe ture og restitutions dage. Da jeg ved dette er en utrolig vigtig del af løbe træning og en utrolig vigtig del af optagelsen som officer.

Men havde også selv tænkt mig at lave en form for split, var bare i tvivl og restitutions tiden ville blive for lang med kun 3 dage i fitness.

Kasper Sørensen 5 år 42 uger 3 dage 15 timer 33 minutter

Hej Kasper.
Du lyder meget aktiv og du skal være opmærksom på at det er når dine muskler får tid til at restituere de vokser.
Der er flere faktorer som spiller ind, når du skal vælge hvorvidt du træner fullbody eller et split program. Fullbody programmet køres normalt 3 dage, hvor du let kan tilpasse hvis du en dag har andre planer, også træne efter uden det ødelægger din træning. 2-split er derimod oftest 4 dage i ugen, hvor du kører overkrop efterfuldt af en ben dag, med henholdsvis 1 og 2 dages pause imellem.

For dig vil jeg anbefale et fullbody, da det til de fleste er rigeligt - specielt hvis du ikke har planer styrketræning mere end 3 dage i ugen. Hvis du googler fullbody programmer kan du let finde gode gratis programmer at komme i gang med :)

Vh Christian

Link: http://https://suplab.dk/traeningsprogrammer/

Christian Dahl 6 uger 4 dage 16 timer 23 minutter 28 sekunder

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.